Dezynfekcja i sterylizacja w salonie
Miejscami na które należy zwrócić uwagę przy dezynfekcji powierzchni w zakładzie fryzjerskim, czy salonie kosmetycznym są te, z którymi klienci mają najczęściej kontakt. Wykorzystując płyny antybakteryjne, należy każdego dnia dokładnie czyścić poczekalnię i znajdujące się tam meble oraz stanowiska fryzjerskie (oparcia foteli, myjki oraz blaty) oraz stoły (leżanki) zabiegowe. Pamiętamy też o podłodze, z której na bieżąco powinny być usuwane włosy, a po zakończonym dniu pracy jest myta przy pomocy środka dezynfekującego.
Jeśli w zakładzie/salonie jest ogólnodostępna toaleta, powinna być regularnie dezynfekowana.
Nie można zapomnieć także o bieżącym dezynfekowaniu klamek, włącznikach świateł, terminalach płatniczych oraz innych powierzchniach, z którymi klient miał kontakt, na których pozostaje mnóstwo drobnoustrojów.
Narzędzia przeznaczone do użytku w salonie powinny być czyste, dezynfekowane bądź sterylizowane i przechowywane w warunkach zabezpieczających je przed zanieczyszczeniem lub uszkodzeniem.
To, czy należy dane narzędzie sterylizować, uzależnione jest od jego funkcji (przeznaczenia) oraz materiału, z którego je wykonano. Narzędzia nie powodujące naruszenia ciągłości tkanek, po każdym użyciu czyści się, myje i dezynfekuje (np. pędzle), a te które naruszają ciągłość tkanek (wielorazowego użytku), po każdym użyciu myje się, dezynfekuje, a następnie sterylizuje (np. nożyczki, cążki, igły, elementy pistoletów do przekłuwania ciała).
Narzędzia wykonane z materiałów uniemożliwiających poddanie ich sterylizacji, dezynfekuje się przy użyciu dopuszczonych do obrotu odpowiednich produktów biobójczych.
Dla właściwej skuteczności prowadzonych zabiegów dezynfekcji powierzchni i użytkowanych narzędzi (niewymagających sterylizacji) należy stosować produkty biobójcze o szerokim spektrum działania: antybakteryjnym, wirusobójczym, prątkobójczym oraz grzybobójczym. Nie należy też zapominać, że produkty biobójcze powinny mieć także zastosowanie w dezynfekcji rąk personelu oraz klientów korzystających z tych świadczeń.
Dobór stosowanego produktu biobójczego powinien także uwzględniać materiał z jakiego wykonano dezynfekowane powierzchnie robocze oraz stosowane w świadczonych usługach urządzenia, tj. narzędzia wykonane z metalu, szkła, porcelany, tworzyw sztucznych i gumy. Produkt biobójczy (lub jego roztwór użytkowy) nie powinien powodować ich korozji i uszkodzeń.
O skutecznej dezynfekcji decydować będzie także właściwe użycie stosowanych preparatów dezynfekujących, wskazane przez ich producenta/importera na etykiecie lub dołączonej do produktu instrukcji ich użycia, m. in. miejsce i sposób zastosowania oraz czas użycia niezbędny z neutralizacji patogenów chorobotwórczych.
Każdy człowiek to potencjalne źródło zakażenia, dlatego zarówno klienci, jak i pracownicy zakładów kosmetycznych w czasie wykonywania zabiegów, podczas których może dojść do przerwania ciągłości tkanek, są narażeni na kontakt z materiałem zakaźnym (m.in. HBV, HCV i HIV). Nośnikami wirusów mogą być niesterylne, zbrudzone, ostre narzędzia wykorzystywane do tatuażu, kolczykowania, manicure, pedicure, golenia, nakłuwania skóry. Wirusy HBV, HCV i HIV to czynniki etiologiczne chorób zakaźnych, związanych z przerwaniem ciągłości skóry, a wirusowe zapalenie wątroby (WZW B, WZW C) to jedna z najczęściej rozpoznawanych w Polsce chorób zawodowych.
Wirusy odpowiedzialne za powstanie zmian chorobowych na skórze to: wirusy herpes, enterowirusy, wirusy z rodziny Poxviridae, wirusy brodawczaka ludzkiego, różyczki, odry i parwowirus B- 19. Wirusowe choroby skóry mogą stanowić przeciwwskazanie do wykonania niektórych zabiegów kosmetycznych, np. mikrodermabrazji, manicure, pedicure, depilacji.
Choroby wywołane przez wirusy oddechowe należą do jednych z najbardziej zakaźnych, dlatego należy pamiętać o przestrzeganiu podstawowych zasad higieny zarówno przez personel, jak i klientów.
Z uwagi na najczęstszą drogę szerzenia się wirusów nie jest wskazane wykonywanie zabiegów kosmetycznych u klientów z zakażeniem dróg oddechowych.