W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Solaria

Wstęp

Branża solaryjna cieszy się bardzo dużą popularnością w sektorze usług branży beauty. Zapotrzebowanie na piękną opaleniznę oraz atrakcyjny wygląd nieprzerwanie rośnie, a wraz z nim wymagania klientek oraz klientów. Właściciele salonów, chcąc zaspokoić zapotrzebowania swoich klientów, starają się świadczyć swoje usługi na jak najwyższym poziomie. W dobie swobodnej podróży po krajach całego świata i zażywania kąpieli słonecznych w różnych miejscach, sztuczne naświetlanie nie traci na znaczeniu. Utrzymanie dobrego wyglądu, a w szczególności opalenizny staje się priorytetem, dającym pewność siebie.

 

Zanim jednak przystąpimy do realizacji naszego celu, warto zastanowić się czy wybrany przez nas solarium świadczy bezpieczne dla nas usługi. Korzystając z usług solarium, powinniśmy mieć pewność, że zabiegi, którym się poddajemy nie wpłyną negatywnie na nasze zdrowie.

Wejście do zakładu

Na początku warto zwrócić uwagę na lokalizację zakładu. Wejście do zakładu powinno prowadzić bezpośrednio z ulicy bądź z tak zwanego ciągu komunikacyjnego np. korytarz w galerii handlowej. Nasze podejrzenia powinny wzbudzić miejsca ulokowane w piwnicach bądź suterenach budynku. Są to miejsca charakteryzujące się zwykle zwiększoną wilgocią oraz niewystarczającą wymianą powietrza, co może powodować wykwity grzybów oraz pleśni na ścianach. Gdy już znajdziemy się w środku lokalu, powinniśmy wejść bezpośrednio do pomieszczenia, gdzie świadczone są usługi lub do poczekalni. Niewłaściwym jest przechodzenie przez pomieszczenia służące jako zaplecze. Stanowi to niebezpieczeństwo bezpośredniego kontaktu np. ze środkami chemicznymi lub może być przyczyną urazu mechanicznego.

 

Po wejściu do salonu, w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o zakazie świadczenia usług osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. To właśnie ta grupa wiekowa cechuje się uzależnieniem od opalania, którego skutki negatywnie wpływają na zdrowie. Dodatkowo powinny być zamieszczone ogólne informacje opisujące szkodliwe skutki działania sztucznego promieniowania UV na skórę człowieka. Próżno szukać jakichkolwiek reklam o świadczonych usługach solaryjnych poprzez media czy Internet. W polskim prawie za publikowanie tego typu informacji przewidziana jest kara pieniężna od 1 000 do 50 000 .

Stan sanitarno-techniczny pomieszczeń

Kolejnym aspektem, na który powinniśmy zwrócić uwagę jest stan sanitarno-techniczny pomieszczenia. Wszelkiego rodzaju zabrudzenia ścian, zacieki, zagrzybienia, odpadający tynk czy ogólnie panujący nieporządek nie powinny mieć miejsca. Świadczy to o braku higieny osoby wykonującej usługi i może stanowić potencjalne źródło bakterii i grzybów niebezpiecznych dla zdrowia.

 

Bardzo ważne jest zapewnienie w lokalu zaplecza sanitarnego z bieżącą ciepłą i zimną wodą z miską ustępową oraz umywalką. W solariach stosujących metodę natryskową, w których stosuje się preparaty powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała musi być również wydzielona łazienka wyposażona dodatkowo w natrysk. Dodatkowo oprócz zaplecza sanitarnego powinna się znaleźć szatnia bądź miejsce do przebrania się i przygotowania do zabiegu opalania. Tego typu miejsce powinno zapewnić intymność wszystkim użytkownikom w przypadku, gdzie w lokalu znajduje się kilka stanowisk.

 

Całe wyposażenie lokalu powinno być rozmieszczone w taki sposób, aby możliwe było swobodne poruszanie się w nim. Meble, w szczególności te na stanowisku pracy, powinny posiadać powierzchnię gładką i łatwą do umycia i zdezynfekowania. Ważne jest, aby wszystkie powierzchnie, które mają kontakt z naszym ciałem (w szczególności wnętrze komory do naświetleń sztucznym promieniowaniem UV) były myte i dezynfekowane po każdym kliencie. Gdy zauważymy zniszczoną powierzchnię mebli bądź ich niewłaściwą czystość, będzie to świadczyć o nieprofesjonalnym podejściu właściciela do kwestii utrzymania czystości i porządku w salonie. Nieestetyczny wygląd zniechęca do skorzystania z usług oraz stanowi potencjalne źródło dla mikroorganizmów chorobotwórczych.

 

W przypadku salonów, gdzie jest kilka stanowisk do opalania, powinny być one odseparowane od siebie. Mogą znajdować się w osobnych pomieszczeniach bądź w jednym przy koniecznym postawieniu ścianki o wysokości 2 m. Powyższe zastosowanie ma na celu zachowanie intymności osobom korzystającym z tego typu usług.

Osoba wykonująca usługę

Kolejną kwestią na jaką należy zwrócić uwagę jest wygląd osoby wykonującej usługę. Powinna ona posiadać czystą odzież roboczą pozbawioną jakiejkolwiek galanterii, krótkie, obcięte i zaokrąglone paznokcie niepokryte lakierem oraz ręce pozbawione biżuterii. Podstawowym zaleceniem odnośnie do higieny pracowników solarium jest mycie i ewentualna dezynfekcja rąk przed i po każdym zabiegu. Ręce traktujemy jako narzędzie pracy, a ich właściwa higiena istotnie zmniejsza częstotliwość zakażeń. Pracownicy powinni stosować odzież ochronną (np. rękawiczki jednorazowe), gdzie w trakcie zabiegu lub po jego upływie istnieje ryzyko kontaktu z materiałem biologicznym (np. pot, ślina), co pozwala uniknąć zanieczyszczenia pochodzącego od potencjalnie zakażonego klienta. Przed założeniem i po zdjęciu rękawic jest zalecane, by obsługująca nas osoba zdezynfekowała ręce. W przypadku uszkodzenia rękawic w trakcie zabiegu lub po jego ukończeniu powinna je wymienić na nowe oraz wykonać ponowną dezynfekcję rąk. Ponadto pracownik solarium nie powinien przystępować do pracy, gdy na rękach posiada sączące się rany lub niewłaściwie zabezpieczone urazy.

Bielizna w zakładzie

W trakcie świadczenia usług, pracownik oraz klient używają bielizny. W przypadku bielizny jednorazowej np. ręcznik papierowy, odzież kosmetyczna (majtki, biustonosze), która jest niezbędna podczas przeprowadzania zabiegu i po jego zakończeniu, powinna być wyrzucana po każdym kliencie. Bielizna wielokrotnego użytku (np. ręczniki) powinna być czysta i używana jednokrotnie. Po wykorzystaniu powinna trafić do pojemnika na brudną bieliznę, a następnie być wyprana w proszku o właściwościach dezynfekcyjnych.

Narzędzia i urządzenia w solarium

Najważniejszą rzeczą, na którą musimy zwrócić uwagę podczas wizyty w solarium są narzędzia i urządzenia używane do wykonywania poszczególnych zabiegów. Ważne jest, aby były sprawne technicznie, czyste i zdezynfekowane. W przypadku stosowania okularów chroniących wzrok zasadnym jest, aby po każdym kliencie były one zdezynfekowane przed kolejnym użyciem. Niedopuszczalne jest wykonywanie zabiegów brudnym i niesprawnym technicznie sprzętem. Wyposażenie mające kontakt ze skórą klienta może stanowić wektor dla bakterii i wirusów podczas wykonywania usług.

Procedury w zakładzie

Dodatkowo personel świadczący usługi powinien postępować zgodnie z opracowanymi i wdrożonymi procedurami higienicznymi obejmującymi m.in.: sposoby przeprowadzania dezynfekcji narzędzi, pomieszczeń i urządzeń czy postępowania z bielizną co stanowi istotny element zapobiegania zakażeniom. Świadomość możliwych dróg transmisji zakażeń jest pierwszym krokiem do właściwego postępowania w celu uniknięcia infekcji.

Zagrożenia biologiczne

W trakcie świadczenia usług solaryjnych może także dojść do kontaktu z wydzielinami ludzkimi, które stanowią wektor przenoszenia chorób zakaźnych. Zasadnym jest zatem, aby zachować szczególne środki ostrożności, które pozwolą zminimalizować potencjalne zagrożenie do zera. W związku z powyższym osoby świadczące usługi solaryjne powinny posiadać podstawową wiedzę na temat tego typu zagadnień i udzielać ewentualnych informacji.

Dezynfekcja

Łóżko lub kabinę do opalania po każdym użyciu dezynfekuje się, a informację o wykonaniu tej czynności umieszcza się w widocznym miejscu.

 

Preparaty przeznaczone do czyszczenia i dezynfekcji solarium, do płyt akrylowych oraz wszelkich powierzchni ceramicznych i sztucznych w salonach solarium, należy stosować zgodnie z zaleceniami producenta czytając sposób użycia i kartę charakterystyki produktu oraz ściśle przestrzegać parametrów (stężenia roztworu i czasu działania preparatu), które zapewniają jego skuteczność w stosunku do drobnoustrojów znajdujących się na narzędziach, urządzeniach, powierzchniach roboczych.

 

Dezynfekcja pozwala uniknąć rozprzestrzenienia się chorób i zapewnić tym samym bezpieczeństwo nie tylko klientom, ale również pracownikom, którzy mając na co dzień do czynienia z wieloma różnymi osobami, a tym samym narażeni są na styczność z przenoszonymi przez nich szkodliwymi drobnoustrojami. Preparaty do dezynfekcji stanowią zatem obowiązkowe wyposażenie każdego solarium przez co można wyeliminować następujące zagrożenia biologiczne tj.:

  • bakterie – szczególne ryzyko przy występowaniu zmian ropnych,
  • grzybice,
  • inne wirusy – np. herpes (opryszczka),
  • pasożyty – np. wesz głowowa.

 

Klasyfikacja powierzchni ze względu na częstotliwość dotykania:

  • miejsca częściej dotykane np. powierzchnie aparatury są potencjalnie bardziej zanieczyszczone i powinny być częściej i regularnie (po każdym kliencie) czyszczone i dezynfekowane
  • powierzchnie rzadko dotykane - nie wymagają takiego postępowania

 

Dobrą praktyką jest sporządzenie planu higieny – zaplanowane, przemyślane działania:

  • profesjonalny sprzęt do sprzątania
  • zasady dezynfekcji powierzchni
  • dezynfekcja miejsc trudno dostępnych
  • czystość i przechowywanie sprzętu do sprzątania

 

 

W zakładzie powinno znajdować się tylko to wyposażenie, które jest niezbędne do świadczenia określonych usług – należy unikać nadmiernego gromadzenia sprzętu niezwiązanego z działalnością zakładu.

Solaria a witamina D

Witamina D produkowana jest w naszej skórze w wyniku działania promieniowania UVB. W naszym klimacie wystarczające jest przebywanie na słońcu kilkanaście minut dziennie w okresie wiosenno-letnim z odkrytymi przedramionami i udami w godzinach od 10 do 15. Lampy stosowane w solariach emitują głównie promieniowanie UVA, a te nowsze także UVB, ale w mniejszym stopniu. W solariach zachodzi synteza skórna witaminy D, jednak tak skumulowana (duża) porcja promieniowania UVB, jaką emitują lampy w solariach, powoduje niemal błyskawiczny jej rozpad. Zatem, pozyskanie witaminy D w solarium jest praktycznie niemożliwe.

Nowotwór skóry

Posiadanie ładnej opalenizny, wpływa na naszą atrakcyjność oraz pewność siebie. Stanowi także ważny aspekt naszego wyglądu zewnętrznego. Spora część klientów poddaje się zabiegom w solarium okazyjnie, lecz liczna jest też grupa osób robiących to systematycznie. Zbyt duża ekspozycja ciała na sztuczne promieniowanie UV, niesie za sobą niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia w postaci nowotworu skóry (czerniaka). Warto zaznaczyć, że wśród chorób cywilizacyjnych coraz większą zjadliwością odznaczają się choroby nowotworowe. W przypadku czerniaka, grupą która cechuje się największą zapadalnością są młodzi ludzie.

 

 

Przy opalaniu z użyciem lamp (łóżek) solarnych należy zawsze podkreślać, że promieniowanie nadfioletowe z zakresu UVA i UVB może powodować uszkodzenie rogówki oraz wpływa degeneracyjnie na kondycję skóry, przyczyniając się do zmian nowotworowych skóry (rak podstawnokomórkowy, kolczystokomórkowy oraz czerniak)!

 

Im fototyp skóry jaśniejszy, skóra ma piegi, blizny, tatuaże i znamiona, tym ryzyko zmian nowotworowych jest większe!

 

Obecnie 30% wszystkich rozpoznawanych nowotworów złośliwych to nowotwory skóry. Zgodnie z danymi Krajowego Rejestru Nowotworów (KRN) niebarwnikowe nowotwory skóry są najczęściej występującymi nowotworami w Polsce – zaraz po raku płuca oraz raku piersi.

Dobór sposobu opalania

Innym zagrożeniem dla zdrowia użytkowników jest niewłaściwy sposób opalania. Rodzaj karnacji, czas ekspozycji na promieniowanie i częstotliwość usługi może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Przed przystąpieniem do zabiegu warto zasięgnąć informacji u pracownika salonu.

Ochrona przed promieniowaniem UV

Większość lamp solarnych stosowanych w solariach emituje promieniowanie UVA, a więc w ramach profilaktyki nowotworów skóry stosuje się zwykle kosmetyki z filtrem UVA lub zawierające filtry UVB i UVA.

Kosmetyki z ochroną przed promieniowaniem UV zawierają substancje promieniochronne dopuszczone do stosowania w produktach kosmetycznych wskazane w załączniku VI rozporządzenia 1223/2009 chroniące przed UVB (SPF), UVA lub w obu zakresach UVA i UVB.

 

Obecnie na rynku dostępne są produkty, w których możemy spotkać różne konfiguracje filtrów UV:

• mineralne (fizyczne, nieorganiczne) – odbijają promienie UV,

• chemiczne (organiczne) – pochłaniają promienie UV, a następnie zmieniają w energię cieplną,

• mieszane (występują zarówno filtry organiczne jak i nieorganiczne).

Kosmetyki używane w solarium

Zasadnym jest także zwracanie uwagi na kosmetyki/preparaty użyte przed lub po zabiegu opalającym. Koniecznym jest, aby pochodziły z pewnego źródła, ich data przydatności nie była przekroczona, posiadały instrukcję w języku polskim oraz przygotowywane były zgodnie z wymaganiami producenta. Stosowanie kosmetyków z niepewnych źródeł może skutkować podrażnieniem skóry bądź jej poparzeniem.

 

Produkty kosmetyczne używane w zabiegach kosmetycznych skóry, włosów czy paznokci powinny być bezpieczne dla użytkownika końcowego! Stosowane kosmetyki mogą być jednorazowe lub wielokrotnego użycia.

 

Najczęstszymi kosmetykami stosowanymi (sprzedawanymi) w solariach są:

- kremy z ochroną przeciwsłoneczną,

- olejki i balsamy nawilżające oraz bronzery.

 

Produkty kosmetyczne stosowane w solariach muszą spełniać te same wymagania prawne jak wszystkie inne kosmetyki oferowane na terenie Unii Europejskiej.

 

W solariach należy zwrócić szczególną uwagę na:

- produkty pochodzące z krajów trzecich (innych niż Unii Europejskiej), szczególnie w ramach zastosowanych substancji promieniochronnych,

- oznaczenia na opakowaniu osoby odpowiedzialnej, który musi mieć siedzibę na terenie UE,

- funkcję kosmetyku, a więc jego przeznaczenie i miejsca aplikacji oraz

- środki ostrożności (w języku polskim) określające bezpieczne sposób ich użycia.

 

Zwracamy także uwagę na stosowanie na opakowaniach niedopuszczalnych oświadczeń marketingowych wprowadzających w błąd, np. co do korzystnego oddziaływania solariów na syntezę witaminy D (są inne bezpieczne źródła uzupełniania niedoborów tej witaminy). 

 

 

Jak możemy ocenić, że kosmetyk jest bezpieczny?

Kosmetyki stosowane w ramach świadczonych zabiegów powinny być w oryginalnych i prawidłowo oznakowanych opakowaniach, a informacje tam zawarte powinny być zrozumiałe i czytelne (język polski)!

 

Opakowania nie powinny być uszkodzone mechanicznie ani zniekształcone (wydęcie wieczka lub denka może świadczyć o bombażu mikrobiologicznych lub chemicznym masy kosmetycznej).

 

Przedsiębiorca (personel) prowadzący solarium powinien:

- kupować na rynku i stosować jedynie kosmetyki spełniające wymogi europejskiego prawa kosmetycznego,

- przechowywać je w warunkach określonych przez ich producenta na opakowaniu oraz wg środków ostrożności określonych w postaci dodatkowej ulotki/instrukcji dołączonej do kosmetyku (np. poza środowiskiem wilgotnym, wysokimi temperaturami oraz światłem słonecznym (UV), tj. czynnikami sprzyjającymi rozwarstwieniu masy kosmetycznej i rozwojowi drobnoustrojów chorobotwórczych),

- stosować kosmetyk zgodnie z jego funkcją, we wskazanych miejscach aplikacji, w terminie trwałości określonych przez producenta (informacje w oznakowaniu oraz dołączonych instrukcjach bezpiecznego oraz profesjonalnego ich użycia),

- w przypadku używania danego kosmetyku u więcej niż jednego klienta należy pobierać oraz aplikować go w higieniczny sposób, uniemożliwiający zanieczyszczenie pozostałej masy kosmetycznej przez patogeny chorobotwórcze obecne na skórze i włosach poprzednich klientów, np. grzybica skóry gładkiej (wywoływana np. przez drożdżaki), bakterie ropotwórcze (np. gronkowiec złocisty, paciorkowiec), łupież czy wirusy (np. HPV).

Oznakowanie kosmetyków

O bezpieczeństwie kosmetyków decyduje ich właściwe oznakowanie. Zgodnie z przepisami obowiązkowymi elementami, jakie powinny się znaleźć się na pojemnikach i opakowaniach zewnętrznych kosmetyków, w postaci informacji nieusuwalnych, łatwych do odczytania i widocznych, są:

1) dane osoby odpowiedzialnej za jego bezpieczeństwo (w tym jej nazwa i adres, np. producenta, importera lub dystrybutora mających swoją siedzibę na terenie Unii Europejskiej); w przypadku kosmetyków importowanych podaje się też nazwę kraju pochodzenia;

 

2) nominalna zawartość w momencie pakownia wyrażona w jednostkach masy lub objętości;

 

3) data jego minimalnej trwałości, do której zachowuje w pełni swoje pierwotne właściwości, poprzez jednoznaczne i trwałe wskazanie na pakowaniu/etykiecie:

• miesiąca i roku lub dnia, miesiąc i roku, do których można bezpiecznie go używać

(datę lub informacje o jej umiejscowieniu na opakowaniu poprzedza symbol  Obraz zawierający czarne i białe
Opis wygenerowany automatycznie przy niskim poziomie pewności  lub zwrot „najlepiej zużyć przed końcem”),

• w przypadku kosmetyków o minimalnej trwałości powyżej 30 miesięcy, wskazanie daty nie jest obowiązkowe (choć możliwe) i wówczas na opakowaniu umieszczany jest symbol  Obraz zawierający czarne, ciemność
Opis wygenerowany automatycznie  (tzw. znak PAO - Period After Opening) z podaniem okresu (w miesiącach lub latach) w jakim po otwarciu opakowania (pojemnika) produkt może być bezpiecznie użyty przez konsumenta (stosowany), np. 6 PAO-Period-After-Opening-Symbol - Kosmetyki naturalne Resibo  lub 12 Obraz zawierający szkic, rysowanie, Czcionka, logo
Opis wygenerowany automatycznie  miesięcy.

 

 

4) szczególne środki ostrożności (w języku polskim), jakich należy przestrzegać podczas ich stosowania, w tym ich profesjonalnego użycia, np. jakie substancje mogą być zawarte w kosmetyku tylko z zachowaniem określonego ostrzeżenia lub pochodzące od producenta instrukcje ich bezpiecznego użycia lub zalecenia stosowania środków ochrony skóry lub oczu w związku z możliwym niekorzystnym oddziaływaniem konkretnych substancji chemicznych (np. zalecenie użycia dołączonych rękawiczek przy użyciu);

Informacje te podaje się w języku polskim w celu właściwego i bezpiecznego użycia danego kosmetyku (tak przez użytkownika końcowego, jak i dla produktów kosmetycznych do stosowania profesjonalnego, np. używanych przez personel salonu kosmetycznego).

 

Jeżeli ze względów praktycznych (zbyt mało miejsca na opakowaniu kosmetyku) nie jest możliwe zamieszczenie informacji dot. szczególnych środków ostrożności:

• informacje te umieszcza się na załączonej lub doczepionej ulotce (np. instrukcja użycia maseczki), etykiecie, taśmie, metce lub karcie;

• jeżeli to możliwe odniesienie (odesłanie) do ww. informacji podaje się na pojemniku lub opakowaniu zewnętrznym w postaci informacji skróconej lub symbolu    

 

5) numer partii produktu lub oznaczenia pozwalające na identyfikację produktu kosmetycznego (np. informacje zakodowane w kodzie EAN, m. in. o przeznaczeniu na rynek danego kraju, oznaczenie podmiotu wprowadzającego do obrotu, data produkcji, nr partii);

 

6) funkcja produktu w języku polskim (np. krem pod oczy, olejek do skóry pod oczy i na dekolt, peeling do twarzy), o ile jednoznacznie nie wynika ona z jego prezentacji (zdjęcia, grafiki i symbole umieszczone na opakowaniu kosmetyku mogą wskazywać na jego przeznaczenie, sposób i miejsce aplikacji);

 

7) wykaz składników, jakie kosmetyk zawiera (substancje chemiczne), poprzedzony jest określeniem ingredients; nazwy składników podaje się w porządku malejącym wg masy w momencie ich dodawania do produktu kosmetycznego, składniki mają nazwy zgodne z Międzynarodowym Nazewnictwie Składników Kosmetycznych (Internatoinal Nomenclature of Cosmetic Ingredients – INCI), dzięki czemu w całej Unii Europejskiej wszystkie surowce kosmetyczne nazywają się dokładnie tak samo);

    

 

8) deklarowane właściwości ochrony przeciwsłonecznej - oznakowanie

 

Na terenie Unii Europejskiej producenci kosmetyków z ochroną przed UV muszą podać wskaźnik ochrony przed promieniowaniem UVB, czyli wartość SPF. Podanie zaś wskaźnika ochrony przed promieniowaniem UVA nie jest obowiązkowe (UVA-PF lub PPD).

Obok wartości współczynnika SPF na etykiecie umieszczane są komunikaty słowne odnoszące się do stopnia ochrony:

• niska (SPF 6, 10),

• średnia (SPF 15, 20, 25),

• wysoka (SPF 30, 50),

• bardzo wysoka (SPF 50+).

Rekomenduje się, aby ochrona UVA wynosiła co najmniej ⅓ wartości ochrony przed UVB (SPF).

 

 

Sprzedaż kosmetyków w zakładzie

Często prócz świadczenia zabiegów z użyciem kosmetyków w solariach dochodzi do ich sprzedaży klientom zakładu. Wówczas prowadzący solarium, staje się dystrybutorem produktów kosmetycznych! Obowiązki nałożone na dystrybutora określa art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dot. produktów kosmetycznych!

 

Dystrybutor przed udostępnieniem (odpłatnym lub nieodpłatnym) produktu kosmetycznego musi zweryfikować, czy nie upłynęła data minimalnej trwałości produktu kosmetycznego, nie zawiera substancji zakazanych, czy dane w oznakowaniu nie wprowadzają w błąd, ostrzeżenia im towarzyszące dotyczące bezpiecznego ich użycia (w tym profesjonalnego) i miejsca aplikacji są czytelne (język polski) i zrozumiałe dla konsumenta, który będzie ich używał.

 

Obowiązkiem dystrybutora jest też zapewnienie, aby określone informacje zostały podane w języku wymaganym przez prawo państwa członkowskiego, w którym dany produkt jest udostępniany użytkownikowi końcowemu (a więc w języku polskim).

 

 

Podsumowanie

Pamiętajmy więc o podstawowych zasadach, prowadząc zakład, w którym świadczone są usługi solaryjne:

1. Zakład powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody.

2. Do zakładu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do jej podgrzewania.

3. W zakładzie dopuszcza się: podawaniu lub sprzedaż napojów bezalkoholowych, przy zachowaniu warunków zawartych z przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.

4. Szatnia dla osób zatrudnionych (pomieszczenie socjalne) wyposaża się w szafki, w których przechowuje się oddzielnie odzież własną, roboczą lub ochronną. Każda szafka musi zostać oznakowana w sposób pozwalający określić przechowywany w niej typ odzieży.

5. Czystą bieliznę (także nowy papier służący do dezynfekcji urządzeń) przechowuje się w przeznaczonej do tego celu szafce także odpowiednio oznakowanej.

6. Pojemniki na brudną bieliznę lub zużyte środki czystości po napełnieniu niezwłocznie usuwa się poza zakład.

7. Preparaty kosmetyczne przechowuje się w oryginalnych opakowaniach w sposób chroniący je przed utratą właściwości. W przypadku przechowywania w innym opakowaniu, na opakowaniu umieszcza się etykietę zawierającą: nazwę, producenta, termin przydatności do użycia.

8. Przedmioty stanowiące wyposażenie zakładu, w szczególności meble, powinny mieć gładką, nie wchłaniającą kurzu i wody powierzchnię, odporną na uszkodzenia mechaniczne i działanie środków dezynfekujących, czyszczących, myjących.

 

Powyżej przedstawione praktyki, prezentują właściwy i bezpieczny sposób świadczenia usług solaryjnych. Każdego klienta powinno traktować się jako osobę potencjalnie zakażoną chorobą zakaźną, wobec czego zachowanie szczególnych środków ostrożności w tym przypadku jest jak najbardziej wskazane. Wszelkiego rodzaju wydzieliny ludzkie bądź płyny ustrojowe stanowią potencjalne ryzyko zakażenia chorobą zakaźną. Wskazane jest zatem zachowanie bezpieczeństwa i podstawowych zasad higieny. Główną zasadą, jaką powinni kierować się specjaliści z branży beauty, powinno być indywidualne podejście do klienta oraz dokładny wywiad przed przystąpieniem do wybranych zabiegów. Na jego podstawie można poznać ewentualne przeciwskazania do przeprowadzenia usługi np. przebyte choroby. Powody odmowy wykonania danego zabiegu mogą być różne i decyzję w tej sprawie osoba wykonująca usługę powinna wytłumaczyć w sposób zrozumiały oraz zaproponować alternatywne rozwiązanie.

 

Często mamy obawy przed wizytą w solarium i są one jak najbardziej uzasadnione. Nie mamy bowiem gwarancji, że personel w danym salonie należycie dba o czystość, a chodzi tu o nasze zdrowie. Nikt nie chce wyjść z salonu z infekcją lub zakażeniem. Przed wizytą w solarium warto poszukać opinii na temat tego zakładu i jego personelu. Takie lokale powinny bezwzględnie przestrzegać zasad bhp, ponieważ w grę wchodzi zdrowie, a czasem nawet życie klientów. Zatem wybierajmy sprawdzone salony, które przestrzegają podstawowych zaleceń odnośnie do higieny i bezpieczeństwa. Podczas najbliższej wizyty w salonie zwróćmy uwagę na to czy zostały spełnione podstawowe wymagania odnośnie do czystości i dbałości o nasze bezpieczeństwo.

 

 

Materiały
{"register":{"columns":[]}}