Jestem pracownikiem, jak zgłosić podejrzenie choroby zawodowej?
W przypadku osoby zatrudnionej, zgodnie z art. 235 § 1 i § 22 Kodeksu pracy, zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej do właściwego państwowego inspektora sanitarnego może dokonać sam pracodawca lub pracownik za pośrednictwem lekarza sprawującego nad nim profilaktyczną opiekę zdrowotną.
Zgodnie § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych, podejrzenie choroby zawodowej zgłasza się do właściwego państwowego inspektora sanitarnego, którego właściwość ustala się według miejsca, w którym praca jest lub była wykonywana przez pracownika, gdy dokumentacja dotycząca narażenia zawodowego jest gromadzona w tym miejscu, a w przypadku braku takiej możliwości – według miejsca, na terenie którego było ostatnie narażenie zawodowe.
Ponadto, zgodnie z treścią art. 235 § 21 Kodeksu Pracy, każdy inny lekarz lub lekarz dentysta w przypadku podejrzenia choroby zawodowej u pacjenta, kieruje na badania w celu wydania orzeczenia o rozpoznaniu choroby zawodowej albo o braku podstaw do jej rozpoznania.