Powrót

Biologia (grudzień 2020 r.)

Temat 13. Układ limfatyczny

Opiszę budowę układu limfatycznego. Omówię funkcje poszczególnych elementów budowy układu limfatycznego, a także wyjaśnię rolę limfy.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Budowa układu odpornościowego”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z cyklem filmów/wybranymi filmami do lekcji nt. układu limfatycznego (1. Po co nam układ limfatyczny? 2. Jak naczynia limfatyczne transportują płyn? 3. Rola układu limfatycznego w odporności organizmu. 4. Transport lipidów i białek w układzie limfatycznym. 5. Czym tak naprawdę jest limfa? (źródło: Khan Academy; filmy z polskimi napisami).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Anatomia i fizjologia układu immunologicznego zwierząt gospodarczych i towarzyszących” (źródło: Kurs „Anatomia zwierząt – ćwiczenia”, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy).

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj materiał dodatkowy o układzie immunologicznym. Utrwal wiadomości o jego budowie. Odpowiedz/wyjaśnij, co to jest limfa (chłonka). Wymień funkcje układu limfatycznego (źródło: Poradnik medme.pl).

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z częścią materiału „Choroby układu limfatycznego". Wymień najczęściej występujące choroby układu immunologicznego. Zastanów się, czy znasz ich przyczynę i wiesz jak można im zapobiegać? (źródło: Poradnik medme.pl).

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst „Choroby układu naczyń limfatycznych”. Utrwal wiadomości o budowie i fizjologii układu limfatycznego. Dowiedz się więcej o objawach chorób naczyń limfatycznych, jak je leczyć, zapobiegać im. (źródło: lek. Katarzyna Kocińska).

Typ materiału: Tekst

Temat 14. Choroby układu krążenia. Profilaktyka chorób układu krążenia

Nauczę się charakteryzować najczęstsze choroby układu krążenia, wykazując, że są one w większości chorobami cywilizacyjnymi. Dokonam analizy czynników ryzyka i związku między stylem życia, a chorobami układu krążenia. Zaproponuję zasady profilaktyki chorób układu krążenia. Zrozumiem znaczenie badań diagnostycznych. Wyjaśnię pojęcia: metoda Holtera, rozrusznik serca, bypassy.

  • Przeczytaj artykuł „Choroby układu krążenia – przyczyny, objawy, profilaktyka” (źródło: Poradnikzdrowie.pl; autor: Monika Majewska). Wymień choroby układu krążenia. Wymień ich przyczyny i czynniki ryzyka.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z programem profilaktyki chorób układu krążenia – CHUK (źródło: Portalpacjent.gov.pl).

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst dodatkowy (źródło: Dieta-Med). Zastanów się, co już wiesz o zaleceniach dietetycznych w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych? Poszukaj więcej informacji na ten temat w internecie. Podziel się wiedzą z uczniami z klasie. Zweryfikuj informacje z poznanym materiałem podręcznikowym.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł dodatkowy na portalu medycznym „Kardiologia". Poznaj specjalistyczne metody leczenia najczęstszych chorób serca i układu krwionośnego (źródło: Poradnik Cardio Home.pl).

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film „Czy serce zużywa się szybciej, jeśli dużo ćwiczę?” (źródło: Grupa NEUCA, dr n. med. Piotr Gryglas).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 15.  Odporność organizmu (VII). Budowa układu odpornościowego

Omówię istotę odporności organizmu. Dokonam analizy, na konkretnych przykładach, mechanizmów odporności nieswoistej. Opiszę budowę układu odpornościowego, uwzględniając jego rozproszony charakter.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Budowa układu odpornościowego". Powtórz/poszerz wiadomości o budowie i roli układu immunologicznego człowieka.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film „Odporność wrodzona i nabyta” (źródło: Khan Academy; film na licencji CC NC-BY-SA wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w pracy z uczniami: prezentacja „Układ odpornościowy". Materiał dla uczniów zainteresowanych tematem, wykracza poza poziom podstawowy podstawy programowej (źródło: Instytut Biologii Eksperymentalnej UKW Bydgoszcz, Zakład Biochemii i Biologii Komórki; autor: dr n. med. Ryszard Gołda).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 16. Rodzaje odporności. Zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego

Omówię rodzaje i sposoby nabywania odporności swoistej: czynnej i biernej oraz naturalnej i sztucznej. Definiuję pojęcia: odporność komórkowa i odporność humoralna. Scharakteryzuję przebieg reakcji odpornościowej w organizmie. Wyjaśnię, czym są przeciwciała i jak powstają. Omówię istotę szczepień ochronnych. Zrozumiem ich znaczenie. Omówię nadmierną i osłabioną odpowiedź immunologiczną jako podłoże zaburzeń funkcjonowania układu odpornościowego.

  • Zapoznaj się z częścią materiału pn. „Rodzaje odporności u człowieka". Wyróżnij dwa podstawowe rodzaje odporności organizmu (autor: lek. Michał Dąbrowski; źródła: http://www.biol.uw.edu.pl; https://zdrowie.pap.pl). Na podstawie posiadanej wiedzy oraz dostępnych materiałów scharakteryzuj przebieg reakcji odpornościowej w organizmie.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł „Czy szczepionki przeciążają układ immunologiczny dziecka?" opublikowany na portalu szczepienia.pzh.gov.pl. Poszukaj dodatkowych źródeł informacji i omów istotę szczepień ochronnych.

Typ materiału: Tekst

  • Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w pracy z uczniami: wykład „Immunologiczne aspekty szczepień” (źródło: Nadzieja Drela, Wydział Biologii UW Instytut Zoologii Zakład Immunologii); prezentacja do materiału dostępna jest na https://docplayer.pl/105894881-Immunologiczne-aspekty-szczepien-nadzieja-drela-wydzial-biologii-uw-instytut-zoologii-zaklad-immunologii.html)

Typ materiału: Tekst

  • Zastanów się, co już wiesz/wiemy na temat szczepionek na COVID-19. Poszukaj informacji, np. w internecie, na temat aktualnych badań nad szczepionką. Zapoznaj się z przykładowym artykułem na portalu Medonet.pl (Konsultacja merytoryczna: lek. Aleksandra Witkowska). Odpowiedz, czy powstaje polska szczepionka na Covid-19. Poszukaj więcej informacji i podaj 1-3 najbardziej zaawansowanych projektów badawczych. Podejmij merytoryczną dyskusję na temat znaczenia badań nad szczepionkami na forum klasy/grupy.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem „Nasz układ odpornościowy nie zawsze jest naszym sprzymierzeńcem” (źródło: ALAB Laboratoria, Karolina Miętkiewicz).

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}