Biologia (grudzień 2020 r.)
Temat 7. Różnorodność i jedność roślin. Procesy życiowe roślin. Mchy
Dowiem się o różnorodności i jedności świata roślin. Poznam podstawowe procesy życiowe roślin. Nauczę się rozpoznawać mchy po budowie zewnętrznej; wskazywać miejsca, w których mchy mogą się rozwijać.
- Zapoznaj się z lekcją „Różnorodność roślin” z Epodręcznika. Wymień poznane rośliny i spróbuj opisać ich podstawowe cechy. Wykonaj zadania polecone przez nauczyciela, np. polecenie 8: rozpoznaj na ilustracjach organizmy i wymień cechy, które pozwoliły ci ustalić ich nazwę, lub grupę systematyczną, do której należą.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał do lekcji. Poznaj podstawowe procesy życiowe roślin. Dowiedz się jak rośliny przystosowały się do życia na lądzie. Korzystając z internetu i innych źródeł, dowiedz się, w jaki sposób rośliny wabią owady, aby te usiadły na kwiatach.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika – cześć 1. Budowa i wygląd mchów; część 2. Występowanie mchów. Przeprowadź obserwację dowolnego mchu za pomocą lupy. Może być to zasuszony okaz w zielniku w pracowni przyrodniczej. Sprawdź, czy są widoczne chwytniki, łodyżki, listki i zarodnie. Poszukaj informacji dotyczących właściwości i zastosowania torfu. Wypisz te informacje w zeszycie.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst z podręcznika udostępnionego przez wydawnictwo MAC Edukacja (str. 81-84). Dowiedz się, gdzie występują mchy i jaką rolę odgrywają w przyrodzie? Utrwal wiadomości o budowie mchów. Dowiedz się więcej na temat torfowców. Na podstawie dostępnych źródeł przygotuj prezentację nt. mchów objętych ochroną w Polsce.
Temat 8. Różnorodność i jedność roślin. Paprociowe, widłakowe, skrzypowe
Nauczę się wyjaśniać, dlaczego paprocie, skrzypy i widłaki należą do organowców i roślin zarodnikowych; identyfikować w środowisku przedstawicieli paproci, skrzypów i widłaków; wskazywać wybrane przystosowania tych roślin do środowiska i pełnienia czynności życiowych; przedstawiać znaczenie paprotników.
- Zapoznaj się z lekcją „Paprocie, skrzypy i widłaki". Opisz środowisko życia i scharakteryzuj paprotniki. Wykonaj polecenie 1: Wyszukaj w domu, klasie, sklepach ogrodniczych paprocie uprawiane w doniczkach. Rozróżnij ich liście i łodygi. Zrób fotografie roślin, wyszukaj informacje o gatunku, który najbardziej ci się podoba. Wypisz/wymień charakterystyczne cechy poznanych gatunków widłaków. Dokonaj obserwacji i wyróżnij organy skrzypu polnego.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym/uzupełniającym z Epodręcznika – część 1. „Budowa paproci i skrzypów; część 2. Występowanie skrzypów i paproci. Wyszukaj informacji, które z paproci i skrzypów występujących w Polsce są pod ochroną.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst z podręcznika udostępnionego przez wydawnictwo MAC Edukacja (str. 85-90). Utrwal/sprawdź wiadomości o paprociach, skrzypach i widłakach. Podaj cechy, które odróżniają paprocie, skrzypy i widłaki od mchów. Podaj przykłady gatunków chronionych spośród paproci, skrzypów i widłaków.
- Dla zainteresowanych: obejrzyj materiał multimedialny „Paprotniki – skrzypy, widłaki, paprocie...wszystko! – Powtórka z biologii”. Sprawdź co już wiesz. Uporządkuj wiedzę. Zapisz pytania do dyskusji na forum klasy/grupy.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dla nauczyciela: 12 slajdów prezentacji „Paprociowe, widłakowe, skrzypowe” do wykorzystania w przygotowaniu lekcji dla uczniów (źródło: Stowarzyszenie UNLOCK).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Rozpoznaj chronione paprotniki, widłaki i skrzypy występujące w twoim otoczeniu/otoczeniu szkoły (źródło: atlas-roślin.pl). Opisz je lub przygotuj prezentację multimedialną i zaprezentuj ją w klasie/udostępnij grupie uczniów online.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dla nauczyciela: Encyklopedia Leśna – specjalistyczny serwis internetowy obejmujący wiedzę o środowisku leśnym, gospodarce leśnej i ochronie przyrody, tworzony na zlecenie Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.