Biologia (listopad 2020 r.)
Temat 5. Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej
Poznam organizmy, które nie są ani bakteriami, ani grzybami, ani roślinami, ani zwierzętami. Czym są i co je wyróżnia.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Protisty” z Epodręcznika. Naucz się opisywać protisty samożywne i cudzożywne; porównywać budowę i czynności życiowe komórek pantofelka i eugleny; przedstawiać pozytywne i negatywne znaczenie protistów.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film „Protisty. Co to takiego i dlaczego warto coś o nich wiedzieć?” (Film przygotowany jako pomoc dydaktyczna do przeprowadzenia lekcji odwróconej na biologii w szkole podstawowej; czas 7:42).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Protisty zwierzęce i roślinopodobne” na portalu Scholaris (ćwiczenia interaktywne prezentujące protisty zwierzęce i roślinopodobne; wymaga odblokowania technologii Flash w przeglądarce).
Temat 6. Grzyby – organizmy cudzożywne
Poznam organizmy cudzożywne, na podstawie grzybów. Nauczę się wskazywać, gdzie i w jakich warunkach żyją grzyby; rozróżniać grzyby (drożdże, grzyby pleśniowe i tworzące owocniki), a wśród nich jadalne i trujące; opisywać porosty; przedstawiać znaczenie grzybów i porostów.
- Zapoznaj się z lekcją o grzybach z Epodręcznika. Omów w jakich warunkach żyją grzyby. Opisz warunki atmosferyczne, które sprzyjają ich masowemu pojawianiu się właśnie o tych porach roku. Opisz porosty. Przedstaw znaczenie grzybów i porostów.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Materiał pomocniczy dla nauczyciela „Cykle rozwojowe grzybów” do wykorzystania w przygotowaniu lekcji dla uczniów. (Autorka: Anna Frymark-Szymkowiak, UKW)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym (od strony 56 podręcznika wydawnictwa MAC Edukacja). Odpowiedz na pytania: 1. Na czym mogą wyrastać grzyby (w tym pleśnie)? 2. Co te wszystkieprzedmioty i miejsca mają ze sobą wspólnego?