Biologia (listopad 2020 r.)
Temat 5. Nicienie
Przedstawię środowisko, cechy morfologiczne i tryb życia nicieni. Dokonam obserwacji przedstawicieli nicieni i przedstawię cechy wspólne tej grupy zwierząt. Przedstawię drogi inwazji nicieni pasożytniczych (włośnia, glisty i owsika) oraz omówię sposoby profilaktyki chorób człowieka wywoływane przez te pasożyty. Przedstawię znaczenie nicieni.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika – część 4. Nicienie, część 5. Przystosowanie nicieni do pasożytowania, część 6. Żywiciel nicieni – jeden na całe życie. Dokonaj charakterystyki tej grupy robaków pasożytniczych, porównaj z poznanymi wcześniej płazińcami. Oceń rolę nicieni w przyrodzie.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Pasożytnicze choroby odzwierzęce ludzi”. Pod kierunkiem nauczyciela zapoznaj się materiałem, z cyklem rozwojowym Toxocara canis i Toxocara cati (dr Anna Borecka, Samodzielna Pracowania Parazytologii). Wymień źródła opisanych gatunków pasożytów dla człowieka.
- Zapoznaj się z tekstem „Nicienie w uprawach warzyw w polu i pod osłonami” (materiał dodatkowy, ciekawostka). Dowiedz się o najczęściej spotykanych gatunkach: mątwiki (burakowy i ziemniaczany), guzak północny i niszczyk zjadliwy. Dowiedz się jak można zapobiegać zakażeniom.
- Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w przygotowaniu lekcji o nicieniach.
Temat 6. Pierścienice
Przedstawię środowisko życia, cechy morfologiczne, tryb życia. Dokonam obserwacji poznanych
przedstawicieli pierścienic i przedstawię cechy wspólne tej grupy zwierząt. Wyjaśnię znaczenie pierścienic.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Naucz się odróżniać pierścienice od innych zwierząt o robakowatym kształcie; wskazywać i opisywać przystosowania dżdżownicy do podziemnego trybu życia, a pijawki do pasożytowania; wyjaśniać rolę pierścienic w przyrodzie.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj filmik – materiał wprowadzający do tematu lub podsumowujący lekcję o pierścienicach.