Biologia (luty 2021 r.)
Temat 21. Narządy zmysłów (VIII). Oko
Nauczę się rozpoznać elementy budowy oka, przedstawić ich rolę w powstawaniu obrazu, dokonać obserwacji wykazującej obecność tarczy nerwu wzrokowego; przedstawić przyczyny powstawania oraz sposoby korygowania wad wzroku (krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm).
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Oko – narząd wzroku” z Epodręcznika. Wykaż, że budowa oka ma związek z pełnionymi przez nie funkcjami. Opisz/omów jak powstaje wrażenie wzrokowe, jak powstają obrazy. Zastanów się na czym polega higiena narządu wzroku.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem podręcznikowym do lekcji „Budowa i działanie narządu wzroku” (źródło: flipbook Nowa Era)
- Przeczytaj tekst dodatkowy „Budowa oka ludzkiego”. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Co to jest aparat ochronny oka? Wymień elementy budowy, które zapewniają ochronę gałki ocznej? (źródło: dr n. med. Małgorzata Mulak, MojeOczy.pl).
- Materiał dodatkowy dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł, utrwal/poszerz wiadomości o budowie oka. (źródło: portal informacyjno-edukacyjny MedMe.pl)
- Obejrzyj film „Jak to się dzieje, że widzimy?”. Dowiesz się z jakich elementów składa się ludzkie oko? Co sprawia, że widzimy obraz? Do czego służą okulary korekcyjne? (źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci; Marta Rogowska, Politechnika Wrocławska).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dla nauczyciela – prezentacja do wykorzystania w przygotowaniu lekcji o budowie, funkcjach i własnościach oka. (źródło: prof. B. Kostek, Katedra Systemów Multimedialnych, Politechnika Gdańska)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dla nauczyciela – prezentacja do wykorzystania w przygotowaniu lekcji o narządach zmysłów (źródło: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku)
Temat 22. Narządy zmysłów (VIII). Ucho
Nauczę się rozpoznać elementy budowy ucha oraz przedstawić ich funkcje; opisać wpływ hałasu na zdrowie człowieka.
- Zapoznaj się z częścią 1. „Narząd słuchu oraz z częścią 2. „Jak powstają wrażenia słuchowe” do lekcji z Epodręcznika. Opisz budowę i funkcję elementów ucha zewnętrznego, środkowego, wewnętrznego. Wykaż związek budowy ucha z pełnionymi przez nie funkcjami.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem podręcznikowym „Ucho". Utrwal wiadomości o uchu. (źródło: flipbook Nowa Era)
- Zapoznaj się z materiałem „Higiena oka i ucha”. Utrwal wiadomości o poznanych narządach zmysłów
- Przeczytaj tekst dodatkowy „Budowa ucha”. Utrwal/poszerz wiadomości dotyczące budowy i funkcji ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego człowieka. (źródło: strona redakcji Medonet; konsultacja merytoryczna: lek. Aleksandra Witkowska).
- Obejrzyj film „Jak działa słuch?”. Dowiesz się więcej, w jaki sposób funkcjonuje ucho i słuch. (źródło: Signia Hearing)
Temat 23. Narządy zmysłów (VIII). Zmysł równowagi, smaku, węchu i dotyku
Nauczę się przedstawić rolę zmysłu równowagi, smaku, węchu i dotyku; wskazać umiejscowienie receptorów właściwych tym zmysłom oraz przeprowadzić doświadczenie sprawdzające gęstość rozmieszczenia receptorów w skórze różnych części ciała.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Narządy zmysłów", „Zmysły powonienia, smaku i dotyku”. Dowiedz się jak działa zmysł równowagi. Opisz/omów w jaki sposób wyczuwamy smak oraz, które informacje o otoczeniu przekazywane są przez receptory skóry. (źródło: flipbook Nowa Era)
- Zapoznaj się z tekstem „Czy utrata smaku i węchu jest trwała?”. Dlaczego tracimy węch i smak przy COVID-19? (źródło: portal ABC Zdrowie).
Temat 24. Narządy zmysłów (VIII). Podsumowanie i utrwalenie wiadomości
Utrwalę wiadomości o narządach zmysłu człowieka.
- Obejrzyj nagranie lekcji „Biologia – klasa 7 SP. Higiena oka i ucha” (źródło: Kujawsko-Pomorska e-Szkoła).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dodatkowy dla nauczyciela „Jak widzi człowiek", do wykorzystania fragmenty w pracy z uczniami.
- Materiał pomocniczy dla nauczyciela „4-7.1. Odbieranie bodźców przez receptory” (autorka: prof. dr hab. med. Bolesław Gwóźdź – Śląska Akademia Medyczna; portal wiedzy CIOP).