W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (październik 2020 r.)

Temat 3. Wirusy – bezkomórkowe formy materii

Dowiem się dlaczego wirusy nie są organizmami; przedstawię drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy (grypa, ospa, różyczka, świnka, odra, AIDS)

  • Podaj przykłady organizmów jądrowych i bezjądrowych; dokanaj klasyfikacji wybranego organizmu do jednego z pięciu królestw, posługując się cechami charakterystycznymi poszczególnych królestw. Wymień cechy wirusów i wyjaśnij, dlaczego wirusy nie są organizmami żywymi. Wymień przykłady wirusów i chorób, które wywołują.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj ilustrację  „Budowa wirusa” przedstawiającą schemat budowy retrowirusa z widocznym materiałem genetycznym w postaci dwóch jednoniciowych fragmentów RNA (ilustracja w formacie SWF).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Choroby wirusowe człowieka, zwierząt i roślin”. Scharakteryzuj różne choroby wirusowe. Wyjaśnij, jaki wpływ na życie człowieka mają choroby wirusowe. Oceń znaczenie szczepień ochronnych w zapobieganiu chorobom wirusowym.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dowiedz się więcej o chorobach wirusowych człowieka, zwierząt i roślin.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź swoją wiedzę o chorobach wirusowych (gra edukacyjna).

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Sięgnij do podstaw wiedzy o wirusach, przyglądając się szczególnie blisko nowemu koronawirusowi SARS-CoV-2. Zapoznaj się z aktualnymi informacjami MZ dotyczącymi COVID-19 (Copernicus Center for Interdisciplinary Studies).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 4. Bakterie – organizmy jednokomórkowe

Podam miejsca występowania bakterii; wymienię podstawowe formy morfologiczne bakterii;  przedstawię czynności życiowe bakterii. Poznam drogi rozprzestrzeniania się bakterii i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez bakterie (gruźlica, borelioza, tężec, salmonelloza). Wyjaśnię znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka.

  • Zapoznaj się z lekcją „Bakterie” na kanale  Khan Academy (materiał multimedialny, czas 23:39). Film na licencji CC NC-BY-SA wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. Opowiada Alicja Puścian z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Uporządkuj/poszerz wiadomości o bakteriach, zapoznaj się z materiałem „Bakterie” opublikowanym na portalu Edukator.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym o bakteriach – jednokomórkowych drobnoustrojach, które opanowały wszystkie środowiska. Utrwal wiadomości o budowie i funkcjach bakterii.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym i odpowiedz na pytanie: czy bakterie widzą światło; w jaki sposób pozbawione oczu bakterie mogą przemieszczać się w kierunku światła?

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź, co zapamiętałaś/-eś o bakteriach

Typ materiału: Tekst

  • Na podstawie tekstu  „Tanio i efektywnie – bakterie w walce o czystą wodę”, wyjaśnij znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka. Zapoznaj się z materiałem.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem „Bakterie i wirusy: poznaj swojego wroga”. Infekcja bakteryjna czy wirusowa. Co warto wiedzieć, by czym prędzej wrócić do formy.

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}