W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Geografia

Marzec

Lekcja 1. Czym jest pogoda, a czym klimat?

Na tej lekcji dowiem się, na czym polega różnica między pogodą a klimatem, poznam elementy określające ich stan.

Lekcja 2. Współrzędne geograficzne

Nauczę się odczytywać szerokości i długości geograficzne dowolnie wybranych punktów na globusie oraz na mapie. Nauczę się obliczać długości geograficzne. Nauczę się obliczać długości geograficzne.

Lekcja 3. Położenie Europy. Charakterystyczne cechy rzeźby powierzchni

Nauczę się określać położenie geograficzne Europy oraz wielkość jej powierzchni, odczytywać nazwy głównych form rzeźby powierzchni oraz nazwy głównych elementów linii brzegowej z mapy hipsometrycznej Europy, podawać argumenty przemawiające za wydzieleniem Europy z Eurazji oraz wskazywać przebieg umownej granicy między Europą a Azją. Dowiem się też, jak dokonywać podziału Europy na megaregiony (regiony fizycznogeograficzne).

Kwiecień

Lekcja 4. Cechy klimatu Polski

Na tej lekcji nauczę się: wymieniać cechy klimatu Polski; wyjaśniać związek rozkładu temperatur powietrza i opadów atmosferycznych z czynnikami je kształtującymi; analizować wykresy klimatyczne dla różnych miejscowości w Polsce; charakteryzować klimat przejściowy.

Lekcja 5. Jak klimat wpływa na bioróżnorodność i zróżnicowanie gleb?

Na tej lekcji nauczę się: wyjaśniać zależności między klimatem, dostępnością wody a formacjami roślinnymi i typami gleb; określać na podstawie mapy formacje roślinne pokrywające wybrany obszar; opisywać warunki przyrodnicze poszczególnych stref roślinnych.

Lekcja 6. Czynniki rozwoju rolnictwa Polski

Nauczę się: wyjaśniać pojęcia: użytki rolne, grunty orne, użytki zielone, uprawy trwałe, agrotechnika, rolnictwo towarowe; na podstawie danych statystycznych analizować pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa (zużycie nawozów sztucznych, poziom mechanizacji, wielkość gospodarstw rolnych itp.); wskazywać obszary Polski o najlepszych i najgorszych warunkach rozwoju rolnictwa; wyjaśniać, czym jest rolnictwo ekologiczne.

Maj

Lekcja 7. Morze Bałtyckie – środowisko przyrodnicze a działalność człowieka

Nauczę się: opisywać położenie Morza Bałtyckiego; wskazywać na mapie największe zatoki, cieśniny, wyspy i półwyspy Bałtyku; odczytywać z mapy maksymalną głębokość Bałtyku; opisywać właściwości fizyczne i chemiczne wód Morza Bałtyckiego; podawać przykłady zagospodarowania i wykorzystania Bałtyku przez człowieka; wymieniać źródła zanieczyszczenia wód morza; oceniać stopień zanieczyszczenia wód Morza Bałtyckiego.

Lekcja 8. Pojezierza

Nauczę się: wskazywać na mapie położenie pojezierzy; charakteryzować klimat pojezierzy; wskazywać znaczenie turystyczne pojezierzy.

Lekcja 9. Współczesna rzeźba Polski a dawne wydarzenia geologiczne

Nauczę się: wykazywać zależności pomiędzy współczesną rzeźbą Polski a wybranymi wydarzeniami i procesami geologicznymi; wymieniać cechy ukształtowania powierzchni Polski; wyjaśniać genezę powstania różnych form terenu; objaśniać krzywą hipsograficzną.

Lekcja 10. Cechy klimatu Polski

Nauczę się: wymieniać cechy klimatu Polski; analizować mapy klimatyczne; wyjaśniać związek rozkładu temperatur powietrza i opadów atmosferycznych z czynnikami je kształtującymi; analizować wykresy klimatyczne dla różnych miejscowości w Polsce; charakteryzować klimat przejściowy; wyjaśniać sposób powstawania wiatru halnego i bryzy morskiej.

Czerwiec

Lekcja 11. Tatry – krajobraz gór wysokich 

Nauczę się: wskazywać na mapie Tatry i ich najwyższe szczyty; opisywać główne cechy krajobrazu gór wysokich; omawiać zjawiska klimatyczne spotykane w górach wysokich.

Lekcja 12. Piętra roślinne w górach

Nauczę się: omawiać związek między wysokością nad poziomem morza a warunkami klimatycznymi; wymieniać piętra roślinne w górach; opisywać roślinność w poszczególnych piętrach; przyporządkowywać wybrane gatunki zwierząt do pięter roślinnych.

Lekcja 13. Wyżyna Śląska – krajobraz przemysłowy

Nauczę się: wymieniać bogactwa naturalne Wyżyny Śląskiej; wskazywać korzyści płynące z wydobycia surowców; opisywać zmiany, jakie zachodzą w uprzemysłowionym środowisku.

Lekcja 14. Niziny Środkowopolskie – krajobraz rolniczy

Nauczę się: wskazywać na mapie położenie nizin; opisywać klimat i przyrodę nizin; oceniać wartość nizin dla człowieka.

{"register":{"columns":[]}}