W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia i społeczeństwo (styczeń 2021 r.)

Temat 17. Wojsko Rzeczypospolitej. Wojna o Inflanty

Zapoznam się z przebiegiem wojny o Inflanty, a zwłaszcza z przebiegiem bitwy pod Kircholmem. Dowiem się, jaki był przebieg zmagań z Imperium Osmańskim za panowania Zygmunta III. Poznam sylwetki wybitnych hetmanów – Jana Karola Chodkiewicza i Stanisława Żółkiewskiego. Dowiem się, jakie było uzbrojenie i sposób walki husarii.

  • Przeczytaj artykuł poświęcony husarii. Co było główną siłą tej formacji? Jako rolę pełniły skrzydła i zwierzęce skóry?

Typ materiału: Tekst

  • Wysłuchaj opowieści Jędrka o uzbrojeniu husarza.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia. Skup się na okolicznościach przejęcia władzy przez Zygmunta III i bitwie pod Byczyną.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film poświęcony bitwie pod Byczyną na Kanale „Na bitewnym szlaku” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film poświęcony postaci hetmana Jana Chodkiewicza na kanale YouTube „Mówią Wieki”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj odcinek poświęcony bitwie pod Kircholmem na kanale „Tylko Historia”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Zapoznaj się z rekonstrukcją bitwy pod Kircholmem w zmodowanej grze Rome: Total War.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wysłuchaj audycji Andrzeja Sowy, podczas której o Stefanie Żółkiewskim rozmawiali prof. Henryk Wisner i Jerzy Teodorczyk.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 18. Wojny Rzeczypospolitej Srebrnego Wieku. Moskwa i Imperium Osmańskie

Poznam przebieg Dymitriad – wypraw Rzeczypospolitej przeciwko Moskwie. Dowiem się jak doszło do konfliktu z Imperium Osmańskim, jaki był jego przebieg i konsekwencje. Poznam najważniejszych dowódców tamtych czasów.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj artykuł Macieja Elantkowskiego na portalu Histmag i poszerz swoją wiedzę o Dymitriadach.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film poświęcony zmaganiom wojennym podczas Dymitriad na kanale „Na bitewnym szlaku” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale  „Na bitewnym szlaku” na YouTube na temat bitwy pod Cecorą.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj audycji Andrzeja Sowy, podczas której o Stefanie Żółkiewskim rozmawiali prof. Henryk Wisner i Jerzy Teodorczyk.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj audycji Andrzeja Sowy, podczas której prof. Mirosław Nagielski opowiada o wojnie Rzeczypospolitej z Imperium Osmańskim.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 19. Ogniem i mieczem – powstanie kozackie

Dowiem się, dlaczego doszło do powstania kozackiego, poznam jego przebieg i konsekwencje.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i poznaj sytuację Kozaków przed rozpoczęciem powstania Chmielnickiego.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Powtórz wiedzę na temat organizacji Kozaków i poznaj przebieg i konsekwencje powstania Chmielnickiego.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj ćwiczenia z portalu Włącz Polskę.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Zapoznaj się z filmem na temat bitew pod Żółtymi Wodami i Korsuniem na kanale „Na bitewnym szlaku” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj audycji Andrzeja Sowy na temat postaci Bohdana Chmielnickiego. Wsłuchaj się w wypowiedzi prof. Wiesława Majewskiego i Henryka Wiesnera.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 20. Potop

Poznam relację Rzeczypospolitej ze Szwecją przed początkiem wojny 1655-1660. Dowiem się, jaki był przebieg i konsekwencje potopu szwedzkiego.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj rozmowę z prof. Mirosławem Nagielskim i poszerz swoją wiedzę o początkach potopu szwedzkiego.

Typ materiału: Tekst

  • Wysłuchaj audycji Katarzyny Jankowskiej, która rozmawiała z dr. Przemysławem Gawronem na temat II wojny północnej, zwanej potopem szwedzkim. Czy wizja znana z powieści Sienkiewicza znajduje poparcie w badaniach historyków?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł dr. Macieja Pieńkowskiego na portalu tytus.edu.pl i poznaj ogrom zniszczeń, jakie inwazja szwedzka przyniosła Rzeczypospolitej.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałami źródłowymi na stronie Włącz Polskę i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Wysłuchaj wypowiedzi prof. Teresy Chynczewskiej-Hennel i poszerz swoją wiedzę o oblężeniu Jasnej Góry.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Obejrzyj film na kanale „Historia Prawdziwa" na temat potopu szwedzkiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}