Historia (listopad 2020 r.)
Temat 9. Pierwsze wolne elekcje
Dowiem się, czym były wolne elekcje. Będę potrafił/potrafiła przedstawić wady i zalety wolnej elekcji.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli chcesz powtórzyć wiedzę – przeczytaj informację na portalu historiaposzukaj.pl.
- Przeczytaj fragmenty tekstów źródłowych z portalu wlaczpolske.pl i wykonaj wybrane przez nauczyciela polecenia.
- Obejrzyj film „Jak zostać królem? O wyborach króla w dawnej Polsce” na kanale „Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł „Jak Henryka Walezego na tron obierano?” Sebastiana Adamkiewicza.
- Scenariusz lekcji dla nauczyciela „Umarł król… i co dalej?” przygotowany przez Tomasza Miazka – do wykorzystania fragmenty.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Sprawdź swoją wiedzę – rozwiąż test przygotowany przez Joannę Dylus.
Temat 10. Powstanie Chmielnickiego
Dowiem się, jakie były przyczyny powstania kozackiego i dlaczego Kozacy zawarli sojusz z Tatarami. Zrozumiem skutki powstania.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragmenty „Problem południowo‑wschodnich rubieży Rzeczypospolitej – Tatarzy, najazdy”, „Kozacy – geneza i charakterystyka zjawiska” oraz „Powstanie Chmielnickiego”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film o Powstaniu Chmielnickiego z kanału „Historia pod ostrym kątem”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli chcesz powtórzyć wiadomości – przeczytaj notatkę na portalu lekcjehistorii.pl.
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł „Bitwa nad Żółtymi Wodami – initium calamitatis regni” Romana Sidorskiego.
- Scenariusz lekcji „Geneza i skutki powstania Chmielnickiego”.
Temat 11. Potop szwedzki
Będę znał/znała przyczyny wojen Rzeczypospolitej ze Szwecją w XVII wieku, zrozumiem skąd wzięła się nazwa potop szwedzki i poznam jego skutki.
- Przeczytaj lekcję z Epodrecznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wykonaj kartę pracy „Wojny polsko-szwedzkie”.
- Komentarz metodyczny do karty pracy „Wojny polsko-szwedzkie”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz mapę Rzeczpospolitej Obojga Narodów w okresie potopu szwedzkiego.
Typ materiału: Źródło prawa, historyczne
- Przeczytaj artykuł na stronie Polskiego Radia i posłuchaj wybranej przez nauczyciela krótkiej audycji.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł z „Rzeczpospolitej” – „Potop szwedzki: Inwazja barbarzyńców na Polskę” Krzysztofa Jóźwiaka.
Temat 12. Jan III Sobieski
Dowiem się, dlaczego szlachta wybrała Jana III Sobieskiego na króla. Poznam przyczyny i okoliczności wyprawy wiedeńskiej Jana III Sobieskiego.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz i przeczytaj materiały źródłowe dotyczące zwycięstwa króla Jana III Sobieskiego pod Wiedniem w 1683 r.
- Obejrzyj przygotowany przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie film – „Jan III Sobieski. Portret króla”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zamiast pracy domowej, posłuchaj słuchowiska Detektyw Główka na tropie, które opowiadają o zdarzeniach w pałacu króla Jana III w Wilanowie.