W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia (listopad 2020 r.)

Temat 9. Pierwsze wolne elekcje

Dowiem się, czym były wolne elekcje. Będę potrafił/potrafiła przedstawić wady i zalety wolnej elekcji.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Jeśli chcesz powtórzyć wiedzę – przeczytaj informację na portalu historiaposzukaj.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj fragmenty tekstów źródłowych z portalu wlaczpolske.pl i wykonaj wybrane przez nauczyciela polecenia.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film „Jak zostać królem? O wyborach króla w dawnej Polsce” na kanale „Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł „Jak Henryka Walezego na tron obierano?” Sebastiana Adamkiewicza.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji dla nauczyciela „Umarł król… i co dalej?” przygotowany przez Tomasza Miazka – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją wiedzę – rozwiąż test przygotowany przez Joannę Dylus.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 10. Powstanie Chmielnickiego

Dowiem się, jakie były przyczyny powstania kozackiego i dlaczego Kozacy zawarli sojusz z Tatarami. Zrozumiem skutki powstania.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragmenty  „Problem południowo‑wschodnich rubieży Rzeczypospolitej – Tatarzy, najazdy”,  „Kozacy – geneza i charakterystyka zjawiska” oraz „Powstanie Chmielnickiego”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film o Powstaniu Chmielnickiego z kanału „Historia pod ostrym kątem”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli chcesz powtórzyć wiadomości – przeczytaj notatkę na portalu lekcjehistorii.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł „Bitwa nad Żółtymi Wodami – initium calamitatis regni” Romana Sidorskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji „Geneza i skutki powstania Chmielnickiego”.

Typ materiału: Tekst

Temat 11. Potop szwedzki

Będę znał/znała przyczyny wojen Rzeczypospolitej ze Szwecją w XVII wieku, zrozumiem skąd wzięła się nazwa potop szwedzki i poznam jego skutki.

  • Przeczytaj lekcję z Epodrecznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wykonaj kartę pracy „Wojny polsko-szwedzkie”.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Komentarz metodyczny do karty pracy „Wojny polsko-szwedzkie”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz mapę Rzeczpospolitej Obojga Narodów w okresie potopu szwedzkiego.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Przeczytaj artykuł na stronie Polskiego Radia i posłuchaj wybranej przez nauczyciela krótkiej audycji.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł z „Rzeczpospolitej” – „Potop szwedzki: Inwazja barbarzyńców na Polskę” Krzysztofa Jóźwiaka.

Typ materiału: Tekst

Temat 12. Jan III Sobieski

Dowiem się, dlaczego szlachta wybrała Jana III Sobieskiego na króla. Poznam przyczyny i okoliczności wyprawy wiedeńskiej Jana III Sobieskiego.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz i przeczytaj materiały źródłowe dotyczące zwycięstwa króla Jana III Sobieskiego pod Wiedniem w 1683 r.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj przygotowany przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie film – „Jan III Sobieski. Portret króla”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zamiast pracy domowej, posłuchaj słuchowiska Detektyw Główka na tropie, które opowiadają o zdarzeniach w pałacu króla Jana III w Wilanowie.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}