W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia (listopad 2020 r.)

Temat 9. Kultura polska doby romantyzmu

Poznam ramy czasowe, najważniejsze idee i twórców epoki romantyzmu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz prezentację na stronie notatkizlekcji.pl przygotowaną przez Annę Rozumowską i Katarzynę Dębowską.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli chcesz przeczytać bardziej szczegółowe podsumowanie tematu, zajrzyj do portalu Aleklasa.

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli chcesz powtórzyć wiadomości –  zobacz mapę myśli na kanale „Minovum” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych malarstwem epoki romantyzmu. Obejrzyj film „Portret w XIX wieku. Różne spojrzenia artystów na człowieka” przygotowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych malarstwem epoki romantyzmu. Przeczytaj fragment poświęcony Sali Michałowskiego w sukiennicach i znajdź w internecie obrazy wymienionych tam artystów.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych muzyką epoki romantyzmu. Obejrzyj film „Młodość Chopina. Co Chopin robił, gdy dorastał?” przygotowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych muzyką epoki romantyzmu. Posłuchaj Scherzo-Tarantelle Wieniawskiego, w wykonaniu Augustina Hadelicha.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych muzyką epoki romantyzmu. Posłuchaj Etiudy rewolucyjnej Chopina w wykonaniu Charlesa Richarda-Hamelina.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 10. Stany Zjednoczone w XIX wieku

Poznam przyczyny wojny secesyjnej i jej przebieg. Dowiem się, jakie znaczenie miała trzynasta poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj na stronie Polskiego Radia audycji z cyklu „Historia na opak”. Komentarz historyków: prof. Pawła Wieczorkiewicza i dr. Janusza Osicy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film o przyczynach wybuchu wojny secesyjnej na kanale „Światowa Historia” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Obejrzyj krótki film – „Ciekawostki z wojny secesyjnej” z kanału „Krypta TV” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji „Wojna secesyjna – zachowanie jedności państwa i zniesienie niewolnictwa” –  do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Jeśli chcesz powtórzyć najważniejsze informacje, zajrzyj na stronę e-historia.com.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź swoją wiedzę – zrób test na portalu notatkizlekcji.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 11. Zjednoczenie Włoch i Niemiec

Poznam przyczyny dążeń zjednoczeniowych we Włoszech i w Niemczech w pierwszej połowie XIX w.  Będę umiał wskazać podobieństwa i różnice w przebiegu zjednoczenia tych dwóch krajów.

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty lekcji z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty lekcji z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Jeśli chcesz przeczytać podsumowanie tematu, zajrzyj do notatki na portalu lekcjehistorii.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Posłuchaj audycji Agnieszki Steckiej z cyklu „Dźwiękowy przewodnik po historii najnowszej – Włochy”. O zjednoczeniu Włoch mówił dr Mieczysław Żochowski.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Obejrzyj film „Otto von Bismarck. Fakty nie mity” na kanale „PRO100 zmoSTU” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Poćwicz z fiszkami przygotowanymi przez użytkownika majkaslawecki.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz powtórzyć wiedzę, przeczytaj artykuł „Zjednoczenie Niemiec i zjednoczenie Włoch – porównanie i oceny dla przyszłości Europy” na portalu historia.org.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 12. Kolonializm w XIX wieku

Zrozumiem, jakie były korzyści posiadania kolonii w różnych częściach świata i kto stworzył największe imperium. Zastanowię się, co oznacza, że mieszkańcy kolonii byli traktowani przedmiotowo.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film z kanału „Światowa historia” na YouTube „Kolonizacja Ameryki, Azji i Afryki w pigułce”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj notatkę z najważniejszymi datami i faktami z portalu e-historia.com.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji historii poświęcony ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX w.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj opinie mieszkańców Afryki na temat skutków ekspansji kolonialnej Zachodu w ich krajach. Podyskutuj ze znajomymi lub wykonaj proponowane ćwiczenie z grupą koleżanek lub kolegów.

Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne

  • Sprawdź swoją wiedzę!

Typ materiału: Test, quiz, gra

 

{"register":{"columns":[]}}