Historia (luty 2021 r.)
Temat 21. Duchowieństwo i kultura w średniowieczu
Dowiem się, jakie były rodzaje zakonów. Poznam styl romański i styl gotycki. Zrozumiem wkład klasztorów w rozwój kultury średniowiecznej.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na portalu TwojaHistoria.pl przeczytaj artykuł „Jak wyglądało życie codzienne w średniowiecznym klasztorze?”.
- Na portalu Scholaris zobacz krótki film o życiu w średniowiecznym klasztorze.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Na kanale „Lekcje historii” na YouTube zobacz film o stylu romańskim i stylu gotyckim. Jak rozumiesz termin biblia pauperum?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli chcesz powtórzyć informacje o cechach styli średniowiecza – zajrzyj do notatki na portalu Lekcje historii.
- Z notatki na stronie www.tomaszewska.com.pl przeczytaj cechy uniwersalizmu w średniowieczu.
- Chorał gregoriański ukształtował się w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, nazwa pochodzi od imienia papieża Grzegorza I, który skodyfikował jego zasady. Posłuchaj tej liturgicznej muzyki średniowiecza.
Temat 22. Początki państwa polskiego. Chrzest Polski
Będę umiał/umiała zlokalizować na mapie obszar państwa Polan oraz terytorium państwa Mieszka I. Dowiem się, jakie były najważniejsze przyczyny i skutki chrztu Polski.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz na YouTube, na kanale „Mówią Wieki” film „Początki dynastii piastowskiej − między legendami a prawdą”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz na YouTube, na kanale „Mówią Wieki” film „Chrzest Polski”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz na YouTube, na kanale „Mówią Wieki” film „Mieszko I i jego państwo”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli chcesz uporządkować informacje − zajrzyj na stronę www.e-historia.com.pl.
- Dla zainteresowanych. Zobacz inspirowaną historią „Sagę o Mesco”, na kanale „NCKultury” na YouTube, scenariusz i reżyseria: Piotr Janowczyk.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Chrzest Polski – materiały dydaktyczne dla nauczycieli.
Temat 23. Polska Bolesława Chrobrego
Zrozumiem okoliczności koronacji królewskiej Bolesława Chrobrego. Zrozumiem znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego dla rozwoju organizacji kościelnej. Poznam przebieg wyprawy misyjnej biskupa Wojciecha.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz na YouTube, na kanale „Mówią Wieki” film „Polska XI wieku – na huśtawce historii”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Na kanale „Fundacji Świętokrzyskiej Góry Historii zobacz film, na którym ożywają płaskorzeźby z Drzwi Gnieźnieńskich.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Rozwiąż quiz przygotowany przez nauczycielkę ukrytą pod nickiem Aradzik72.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Jeśli chcesz uporządkować informacje − zajrzyj na stronę www.e-historia.com.pl.
- Posłuchaj krótkiej audycji z cyklu „Kronika Polska, w której przyczyny i rezultaty Zjazdu w Gnieźnie przybliża dr hab. Grzegorz Myśliwski.
Temat 24. Rządy Bolesława Krzywoustego
Poznam przyczyny sporu między Bolesławem a Zbigniewem i będę umiał/umiała wyjaśnić, jaki był jego finał. Dowiem się, dlaczego doszło do rozbicia dzielnicowego. Nauczę się przedstawiać założenia i skutki ustawy sukcesyjnej.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty z lekcji z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli chcesz uporządkować informacje − zajrzyj na stronę www.e-historia.com.pl.
- Dla zainteresowanych. Posłuchaj odcinka z cyklu Na historycznej wokandzie, którego bohaterem jest Bolesław Krzywousty. Krytycznej oceny dziedzictwa jego rządów podjął się dr Wojciech Fałkowski, dorobku księcia Polski broni zaś prof. Tadeusz Rosłanowski.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz film „Bolesław III Krzywousty i jego testament” na kanale „Co za historia” na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Na kanale Templum Christi na YouTube posłuchaj Pieśni Rycerzy Bolesława Krzywoustego. Ustal skąd pochodzą słowa tej pieśni.