Powrót

Historia (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Na tropie przeszłości. Jak wygląda praca historyka

Dowiem się, co robi historyk, aby poznać przeszłość. Zrozumiem pojęcie „historia”. Dowiem się, z jakich etapów składa się praca historyka. Zrozumiem pojęcie „źródło historyczne” oraz poznam nauki pomocnicze historii.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału „Historia nie jest nudna” na YouTube, w którym historyk opisuje czym są źródła historyczne.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału „Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej”, w którym historyk opisuje jak wygląda praca ze źródłami historycznymi.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału „Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie”, w którym historyk opisuje różne typy źródeł historycznych.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału Numizmatyka na YouTube, w którym historyk opisuje wkład numizmatyki w poznanie przeszłości.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z tekstem, w którym przedstawiono typologię źródeł oraz pokazano jak wykorzystać różne materiały dla pogłębienia krytyki źródłowej.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z Kodeksem Zamojskim, który zawiera najstarszy rękopis Kroniki Galla Anonima, omówionej w lekcji z Epodręcznika.

Typ: Źródło historyczne

Temat 2. Prehistoria

Dowiem się jak przebiegała ewolucja hominidów, poznam warunki życia praludzi oraz zrozumiem na czym polegała rewolucja neolityczna.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wyrusz na wirtualną wycieczkę po jaskiniach Chauvet-Pont d'Arc i Lascaux. Zastanów się jaką rolę pełnić mogły malowidła naskalne.

Typ materiału: Materiał multimedialny 1

Typ materiału: Materiał multimedialny 2

  • Zapoznaj się z projektem Chauvet w Google Arts & Culture. Zastanów się, dlaczego Pablo Picasso zobaczywszy sztukę naskalną stwierdził „Wymyślili wszystko!”. Dlaczego w sztuce naskalnej dominowały przedstawienia zwierząt?

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 3. Cywilizacje Mezopotamii

Dowiem się, jakie były przyczyny wykształcenia wielkich cywilizacji między Tygrysem a Eufratem. Poznam strukturę społeczną Sumerów, Babilończyków i Asyryjczyków. Dowiem się, jaki wpływ na rozwój cywilizacji miało pojawienie się pisma.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją z Khan Academy. Zastanów się nad związkami między cywilizacją starożytnej Mezopotamii a wydarzeniami opisanymi w Biblii.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Zwróć uwagę na zastosowanie pisma klinowego wśród Sumerów.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wyrusz na wirtualną wycieczkę po British Museum i zapoznaj się z zabytkami ze starożytnej Mezopotamii. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 4. Starożytny Egipt

Dowiem się, jak nad Nilem powstało jedno z najpotężniejszych państw starożytnej cywilizacji. Zwrócę uwagę na osiągnięcia architektoniczne i życie religijne dawnych Egipcjan.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wyrusz na wirtualną wycieczkę po zabytkach starożytnego Egiptu. Czemu służyć miała budowa piramid, jaki był ich związek z kultem solarnym?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł i wysłuchaj rozmowy Katarzyny Kobyleckiej z prof. Karolem Myśliwcem. Jak doszło do odszyfrowania hieroglifów i dlaczego kamień z Rosetty był tak istotny?

Typ materiału: Tekst, materiał multimedialny

  • Zobacz trójwymiarowy model Kamienia z Rosetty. Czy jesteś w stanie wyszukać imię Ptolemeusza, o którym w audycji mówił prof. Karol Myśliwiec?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Pobierz aplikację Civilisations AR i obejrzyj egipską mumię przy pomocy rozszerzonej rzeczywistości.

Typ materiału: Materiał multimedialny
Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}