Historia (wrzesień 2020 r.)
Temat 1. Wielkie odkrycia geograficzne
Zapoznam się z ideologicznymi, politycznymi oraz gospodarczymi źródłami odkryć geograficznych. Poznam sylwetki najsłynniejszych odkrywców. Dowiem się, jaki wpływ na ówczesną wizję świata miały odkrycia.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przypomnij sobie przebieg odkryć i sylwetki największych odkrywców.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z trasą odkryć geograficznych dzięki aplikacji Google Earth.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się ze scenariuszem lekcji dotyczącym odkryć geograficznych. Pracę z atlasem możesz zastąpić pracą z Google Earth.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Porównaj mapę z połowy XV wieku i z końca XVI w. Jak zmienił się obraz świata, jak wpłynęło to na postrzeganie miejsca człowieka. Co rozumiano przez terra incognita?
Typ materiału: Źródło Historyczne 1
Typ materiału: Źródło Historyczne 2
Temat 2. Wielkie cywilizacje i podboje Europejczyków
Zapoznam się z osiągnięciami wielkich cywilizacji prekolumbijskiej Ameryki, Indii i Chin. Poznam przebieg podboju Ameryki Południowej przez Europejczyków.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z audycją „Ostatnie dni Inków” w Polskim Radiu, w której Hanna Maria Giza rozmawia z prof. Mariuszem Ziółkowskim.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj XXX rozdział Prób Michela Montaigne’a „O kanibalach”. O jakich kanibalach pisze autor i jakie jest przesłanie eseju?
Typ materiału: Lektura szkolna
- Dla zainteresowanych. Posłuchaj fragmentu „Krótkiej relacji o wyniszczeniu Indian” Bartolomé de Las Casasa (nagranie w języku angielskim).
Temat 3. Renesans i humanizm. Część 1
Dowiem się, co oznacza pojęcie Renesans i kto jest jego autorem. Dowiem się, dlaczego do pojawienia się odrodzeniowych prądów doszło właśnie we Włoszech. Poznam rolę języków klasycznych oraz uniwersytetów. Zapoznam się z nowymi nurtami w literaturze renesansu.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z rozmową z cyklu Republika Sztuki pt. „KOLEJNA HISTORIA LUDZKOŚCI CZYLI ROZUM I RENESANS. JAK BYŁO NAPRAWDĘ”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj esej prof. Piotra Wilczka na temat renesansowego humanizmu.
- Posłuchaj rozmowy Katarzyny Jankowskiej z prof. Zofią Rosińską pt. „Prawdziwy człowiek renesansu – Michel de Montaigne”.
Temat 4. Renesans i humanizm. Część 2
Zrozumiem przemiany, jakie zaszły w postrzeganiu miejsca na ziemi człowieka. Poznam nowe modele człowieka i zrozumiem przemiany dawnych wzorców. Zapoznam się z sylwetkami wybitnych myślicieli i artystów.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z rozmową z cyklu Republika Sztuki pt. „JAK ROZWIJAŁA SIĘ SZTUKA RENESANSOWA” lub „WIELKA CZWÓRKA RENESANSU”
Typ materiału: Materiał multimedialny 1
Typ materiału: Materiał multimedialny 2
- Wysłuchaj rozmowy „Leonardo da Vinci – geniusz, który o kilkaset lat wyprzedził swoją epokę”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przyjrzyj się stronie z rękopisu Leonarda da Vinci. Określ cechy szczególne pisma renesansowego mistrza. Czy jesteś w stanie znaleźć wytłumaczenie?
Typ materiału: Źródło historyczne
- Wysłuchaj audycji „Niccolo Machiavelli – wielki demaskator”. Czy Machiavellemu słusznie przypisywany jest makiawelizm?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Odwiedź Kaplicę Sykstyńską dzięki technologii wirtualnej rzeczywistości. Co motywowało Sykstusa IV, by ufundować dzieło? Jaką wizję człowieka przedstawiają freski?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zwiedź Galerię Uffici – jedną ze świątyń renesansowej sztuki. Jeśli masz taką możliwość, skorzystaj z aplikacji Google Arts & Culture na smartfony.