Historia (wrzesień 2020 r.)
Temat 1. Wielkie Odkrycia geograficzne
Poznam wielkich podróżników i najważniejsze odkrycia geograficzne. Zrozumiem, dlaczego poszukiwano nowych szlaków handlowych.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika – zapamiętaj nazwiska podróżników i odkrywców.
Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika
- Zobacz krótki film z kanału ABC Nauki. Odpowiedz na pytania – jak nazywał się nowy typ statku, który umożliwił dalekie podróże i kto finansował wyprawy. Dowiedz się, który z podróżników dowiódł, że Ziemia jest kulą.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj podsumowanie najważniejszych faktów ze strony e-historia.com.pl.
- Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę o kolonizacji, obejrzyj film z kanału Światowa historia – „Kolonizacja Ameryki, Azji i Afryki w pigułce”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł poszerzający wiedzę. Co było powodem odkrywania nowych lądów?
Temat 2. Renesans w Europie – nowa wizja świata
Dowiem się, czym był humanizm i jakie przyświecały mu idee. Poznam najwybitniejszych humanistów.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. Zastanów się, co zmienił wynalazek Gutenberga. Jak myślisz, jakie były ideały renesansu?
Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika
- Przeczytaj krótkie biografie ludzi renesansu. Wybierz jedną postać i naucz się o niej opowiadać.
- Pobaw się mapą mentalną przygotowaną przez GWO.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Jeśli potrzebujesz utrwalenia materiału – przeczytaj podsumowanie notatki z lekcji z portalu www.e-historia.com.
- Renesans – powrót do starożytności – scenariusz lekcji.
Temat 3. Reformacja
Dowiem się, dlaczego Marcin Luter napisał 95 tez. Poznam różnice między katolicyzmem, luteranizmem, kalwinizmem i anglikanizmem.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika – wynotuj najważniejsze zasady luteranizmu, kalwinizmu i anglikanizmu.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz wykład o reformacji z kanału Edudu tv. Zanotuj przyczyny kryzysu kościoła. Wyjaśnij pojęcia nepotyzm i symonia. Co oznaczała sentencja – czyja władza, tego religia?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł o przyczynach reformacji.
- Scenariusz lekcji – autor Przemysław Sztwiertnia, nauczyciel historii w SP nr 2 w Ustroniu.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Reformacja w Europie – karta pracy.
- Zobacz podsumowanie materiału na portalu www.e-historia.com.pl.
- Zapoznam się z tablicami edukacyjnymi.
- Sprawdź swoją wiedzę.
Temat 4. Demokracja szlachecka
Dowiem się, kogo nazywano szlachtą, jakie były przywileje i obowiązki szlachcica.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. Zapamiętaj jakie były przywileje i obowiązki szlacheckie.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz film „Sejm” na kanale Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii. Czym był sejm walny? Kto go tworzył? Kto tworzył sejm a kto senat? Jak był wybierany król?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz film „Szlachta w Rzeczpospolitej Obojga Narodów” na kanale Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii. Dowiem się, jak wyglądał podział społeczny w dawnej Polsce. Kim był hetman? Co oznaczają pojęcia: nietykalność osobista, pospolite ruszenie, gołota, szlachta zagrodowa, magnaci?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz Magdaleny Podobas.