Historia (wrzesień 2020 r.)
Temat 1. Kongres wiedeński
Dowiem się czym była tęsknota za starym ładem, jakie państwa tworzyły Święte Przymierze i jakie były skutki kongresu wiedeńskiego.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika - zwróć uwagę na trzy zasady kongresu.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji z portalu Scholaris.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Zobacz odcinek Kalendarza historycznego z Telewizji Republika. Z wypowiedzi. Przyjrzyj się mapie Europy z nowym podziałem politycznym i i postaraj się zapamiętać najważniejsze zmiany.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli potrzebujesz utrwalenia materiału zobacz lekcję na kanale A plus na YouTube. Dlaczego mówiono o tańczącym kongresie? Kto podejmował decyzje podczas Kongresu? Wymień i zapamiętaj państwa ustalające zasady. Jakie trzy najważniejsze zasady ustalono podczas kongresu?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł ze strony Polskiego Radia i posłuchaj audycji - odpowiedz na pytanie, dlaczego Kongres Wiedeński uważany jest za moment kształtowania się nowoczesnej dyplomacji.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli chcesz utrwalić wiedzę przeczytaj notatki.
Temat 2. Rewolucja przemysłowa
Przeczytam lekcję z Epodręcznika - zastanowię się, dlaczego o rewolucji przemysłowej mówi się jako o największym przełomie w dziejach świata. Zapamiętam najważniejsze wynalazki i ich twórców.
- Zapoznaj się z materiałem z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj na blogu naszahistoriablog.wordpress.com o tym, jak wyglądała rewolucja przemysłowa na Ziemiach Polskich. Zastanów się jak wyglądało życie robotnika w XIX-wiecznej Łodzi.
- Scenariusz lekcji - autor Joanna Sujkowska-Drążkiewicz scenariusz z portalu Pedagogika Specjalna.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Dla zainteresowanych – zobacz, czy miałbyś szansę zostałbym królem perkalu w Łodzi.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Dla zainteresowanych – zobacz film „Lekka Historia designu” z kanału Lekka movie na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny – film
- Jeśli potrzebujesz utrwalenia wiadomości zajrzyj na notatki z lekcji umieszczone na portalu www.e-historia.com.pl.
Temat 3. Społeczeństwo w XIX wieku
Dowiem się jak rewolucja przemysłowa wpłynęła na zmianę struktury społecznej.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika – zastanów się, jak wyglądało życie robotnika, a jak bogacza.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj podsumowanie tematu umieszczone na portalu www.e-historia.com.pl.
- Jeśli potrzebujesz dodatkowego utrwalenia wiedzy zobacz lekcję „Przemiany społeczne w I poł. XIX wieku” na kanale A plus na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj o pracy dzieci w XIX wieku. Uwaga tekst jest miejscami przejmujący.
Temat 4. Ideologie XIX wieku liberalizm, konserwatyzm
Zrozumiem różnice pomiędzy poglądami konserwatysty i liberała. Będę umiał odpowiedzieć na pytanie, który światopogląd przyczynił się do wybuchu rewolucji francuskiej, a który dominował podczas kongresu wiedeńskiego.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika – zapamiętaj najważniejsze tezy konserwatyzmu i liberalizmu - pomoże Ci w tym Ćwiczenie 2.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Ze strony www.lekcjehistorii.pl przeczytaj fragmenty dotyczące liberalizmu i konserwatyzmu.
- Scenariusz lekcji (do wykorzystania fragmenty) – autor Urszula Małek.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Przeczytaj z encyklopedii PWN hasła ideologia, doktryna, liberalizm i konserwatyzm.