Język polski (grudzień 2020 r.)
Temat 25. Mickiewicz w teatrze – spektakl „Dziady” Konrada Swinarskiego
Obejrzę fragmenty lub całość spektaklu „Dziady” w reżyserii Konrada Swinarskiego i uzyskam wiedzę na jego temat.
- Obejrzyj wybrane fragmenty spektaklu Teatru Telewizji „Dziady” (cz. 1) w reżyserii Konrada Swinarskiego. Dla zainteresowanych – obejrzyj całość.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj wybrane fragmenty spektaklu Teatru Telewizji „Dziady” (cz. 2) w reżyserii Konrada Swinarskiego. Dla zainteresowanych – obejrzyj całość.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst ze strony Encyklopediateatru.pl dotyczący przedstawienia „Dziady” w reżyserii Konrada Swinarskiego.
- Posłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w której Dominika Klimek opowiada o „Dziadach” Adama Mickiewicza w reżyserii Konrada Swinarskiego.
Temat 26. Romantyzm – podsumowanie epoki
Podsumuję wiadomości o romantyzmie, wykonam zadania sprawdzające moją wiedzę.
- Obejrzyj film na kanale „Wiedza z wami” na YouTube dotyczący motywów epoki romantyzmu.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film na kanale „Wiedza z wami” na YouTube dotyczący bohaterów romantycznych.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wykonaj zadania ze strony Aleklasa.pl dotyczący wiedzy o epoce romantyzmu.
Temat 27. Wstęp do pozytywizmu
Uzyskam wiedzę na temat podstawowych pojęć pozytywizmu, jego programu oraz sztuki.
- Przeczytaj materiał „Pozytywistyczne ścieżki” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał „Obiektywny obraz świata”. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst dotyczący pozytywizmu w kulturze polskiej.
- Przeczytaj tekst dotyczący programu pozytywistów.
Temat 28. Wstęp do pozytywizmu cz. 2 – filozofia
Zapoznam się z głównymi nurtami filozofii okresu pozytywizmu.
- Zapoznaj się z materiałem dotyczącym nurtów filozoficznych pozytywizmu i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Posłuchaj audycji „August Comte i podstawy filozofii pozytywnej” z cyklu „Alfabet filozofów” na antenie Polskiego Radia.
Temat 29. Malarstwo drugiej połowy XIX wieku
Poznam kierunki w malarstwie w drugiej połowie XIX wieku.
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący sztuki pozytywizmu.
- Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl dotyczący akademizmu.
- Zapoznaj się z materiałem „Pejzażyści XIX wieku” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj obrazy Józefa Chełmońskiego. Dla zainteresowanych – wpisując imiona i nazwiska malarzy, obejrzyj obrazy artystów drugiej połowy XX wieku, którzy Cię zainteresowali (np. Aleksander Gierymski, Jan Matejko czy Dante Gabriel Rossetti).
Temat 30. Poezja pozytywizmu – Adam Asnyk
Zapoznam się z twórczością jednego z najwybitniejszych poetów pozytywizmu polskiego – Adama Asnyka.
- Przeczytaj materiał dotyczący twórczości Adama Asnyka i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Posłuchaj interpretacji wiersza „Do młodych” na kanale „Polska Poezja” na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst dotyczący analizy wiersza „Do młodych” Adama Asnyka.
- Przeczytaj tekst na stronie Aleklasa.pl dotyczący porównania wiersza „Do młodych” Adama Asnyka z „Odą do młodości” Adama Mickiewicza.
Temat 31. Wobec antysemityzmu – nowela Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”
Na podstawie noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański” dowiem się, jaka była sytuacja Żydów na terenie Polski w epoce pozytywizmu.
- Zapoznaj się z tekstem na stronie Język-polski.pl przedstawiającym krótki i wypunktowany zarys sytuacji Żydów w Polsce w epoce pozytywizmu.
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący biografii oraz twórczości Marii Konopnickiej.
- Przeczytaj „Mendel Gdański” ze zbioru „Na drodze: nowele i obrazki” z 1983 r. Jest to zbiór prozy Marii Konopnickiej, w którym wspomniana nowela została opublikowana po raz pierwszy (Biblioteka POLONA).
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący analizy problematyki zawartej w noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”.
Temat 32. Kwestia kobieca – „Marta” Elizy Orzeszkowej
Poznam fragmenty powieści Elizy Orzeszkowej, „Marta”. Zastanowię się nad problematyką powieści w świetle utworów pozytywistycznych oraz nad ich aktualnością.
- Zapoznam się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami powieści „Marta” Elizy Orzeszkowej. Wydanie książki udostępnione przez Bibliotekę POLONA datowane jest na 1885 r.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Na portalu Aleklasa przeczytaj porady jak poradzić sobie z napisaniem wypracowania na temat „Na podstawie przytoczonego fragmentu powieści Elizy Orzeszkowej Marta scharakteryzuj trudną sytuację kobiet w XIX wieku”.
- Przeczytaj artykuł „Matka mądrej emancypacji” Barbary Nałęcz-Nieniewskiej.