W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (grudzień 2020 r.)

Temat 25. Poezja Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – „Niebo złote ci otworzę”

Zapoznam się z treścią i analizą wiersza K. K. Baczyńskiego „Niebo złote ci otworzę”.

  • Zapoznaj się z treścią wiersza K. K. Baczyńskiego „Niebo złote ci otworzę” (biblioteka POLONA).

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Posłuchaj na kanale „Polska Poezja” na YouTube interpretacji wiersza „Niebo złote ci otworzę”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący wiersza „Niebo złote ci otworzę”.

Typ materiału: Tekst

  • Krzysztof Kamil Baczyński – poeta miłości i śmierci – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 26. Czesław Miłosz i jego poezja

Zapoznam się z postacią oraz twórczością Czesława Miłosza.

  • Obejrzyj film opisujący sylwetkę Czesława Miłosza.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Poetyckie poszukiwanie rzeczywistości” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl pt. „Czesław Miłosz. Sylwetka twórcza – poezja”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący Czesława Miłosza oraz etapów i cech jego twórczości.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj program telewizyjny „Let Poland Be Poland” dotyczący Czesława Miłosza. Materiał filmowy został wyprodukowany przez United States Information Agency (USIA) i wyświetlony 31.01.2082 r. podczas stanu wojennego. Obecnie jest udostępniony na kanale Ambasady Stanów Zjednoczonych w Warszawie na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 27. Czesław Miłosz – „Campo di Fiori”

Poznam wiersz Czesława Miłosza „Campo di Fiori” i dokonam jego analizy. Wysłucham także audycji poświęconej postaci Giordano Bruno oraz wybiorę się na wirtualny spacer po Campo di Fiori.

  • Posłuchaj z kanału „Polska Poezja” na YouTube interpretacji wiersza Czesława Miłosza „Campo di Fiori”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem ze strony Aleklasa.pl dotyczącym analizy wiersza Czesława Miłosza „Campo di Fiori”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj fragment filmu na kanale „Edudu Video” na YouTube dotyczący postaci Czesława Miłosza, wiersza „Campo di Fiori” i motywu tyrtejskiego (do 9:25 minuty).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj audycji Jacka Ejsmonda na antenie Polskiego Radia „Z dziejów odwagi cywilnej – Giordano Bruno”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Udaj się, dzięki Google Maps, na wirtualną wycieczkę po Campo di Fiori w Rzymie i zwróć uwagę na pomnik Giordano Bruno. W kontekście wiersza Miłosza, jakie masz odczucia widząc postać filozofa wznoszącą się nad grupami turystów?

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 28. Polscy laureaci Nagrody Nobla z dziedziny literatury

Zapoznam się z zagadnieniem Literackiej Nagrody Nobla i uzyskam informacje, którzy Polacy zostali jej laureatami.

  • Zapoznaj się z tekstem autorstwa Agata Szwedowicz ze strony dzieje.pl dotyczącym ogólnych informacji na temat Literackiej Nagrody Nobla.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący Nagrody Nobla i polskich noblistów z dziedziny literatury. Warto zaznaczyć, że w 2019 do grona laureatów dołączyła jeszcze Olga Tokarczuk.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z fragmentami audycji „O Nagrodzie Nobla dla Czesława Miłosza” z cyklu Archipelag Miłosz (Polskie Radio, Narodowy Instytut Audiowizualny). Dla zainteresowanych – wysłuchaj całość nagrania. Jak myślisz, czym dla pisarza jest taka nagroda?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst ze strony Ministerstwa Kultury dotyczący przyznania w 2019 r. literackiej Nagrody Nobla Oldze Tokarczuk.

Typ materiału: Tekst

Temat 29. Język w świecie wartości

Uzyskam wiedzę dotyczącą wartościowania w języku oraz dowiem się, jaką odgrywa rolę w tekstach medialnych i wypowiedziach polityków.

  • Zapoznaj się z materiałem „Język wartości – wartościowanie w języku” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „O specyfice tekstów medialnych i wypowiedziach polityków” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Język nośnikiem wartości – scenariusz lekcji ze strony Edukacjamedialna.edu.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 30. Tadeusz Borowski – autor i jego twórczość

Zapoznam się z sylwetką pisarza Tadeusza Borowskiego oraz uzyskam ogólne informacje dotyczące jego twórczości.

  • Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl dotyczący życia i twórczości Tadeusza Borowskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl i poszerz swoją wiedzę dotyczącą biografii i twórczości Tadeusza Borowskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem „Cywilizacja śmierci. Doświadczenie Holocaustu jako próba kultury i człowieczeństwa” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dla zainteresowanych – posłuchaj jednej z dwóch audycji z archiwum Polskiego Radia. Do wyboru – wywiad z Tadeuszem Borowskim o roli socrealistycznego pisarza, bądź wspomnienia Tadeusza Drewnowskiego o autorze.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 31. Tadeusz Borowski – opowiadania

Zapoznam się obrazem obozu koncentracyjnego opisanego w opowiadaniach Tadeusza Borowieckiego oraz dowiem się, co oznacza termin człowiek zlagrowany. Ponadto uzyskam wiedzę na temat ich bohatera.

  • Zapoznaj się z materiałem „Obóz jako tu i teraz człowieka zlagrowanego” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale „Wiedza z wami” dotyczący człowieka zlagrowanego w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Człowiek jako temat opowiadań oświęcimskich Tadeusza Borowskiego – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl o Tadku – bohaterze opowiadań Tadeusza Borowskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych – wirtualne zwiedzanie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau (Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 32. II wojna światowa w popkulturze

Uzyskam wiedzę na temat motywu II wojny światowej w popkulturze, przemyślę zasadność takiego podejścia oraz jakie są jego zalety i wady.

  • Przeczytaj wywiad z dr. Łukaszem Jasiną „Pamięć o II wojnie nieodwołalnie przesuwa się do popkultury” opublikowany na stronie culture.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film animowany na kanale „IPNtv” na YouTube pt. „Niezwyciężeni”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj animowany teledysk na kanale „NCKultury” na YouTube „A więc wojna – Tak rozpoczęła się II Wojna Światowa!”. Na podstawie powyższych animacji, odpowiedz pisemnie na pytanie – czemu służy popkulturowe przedstawianie II wojny światowej?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj rozdziały „Popularność filmów i gier wojennych a pamięć historyczna” i „Podsumowanie” z artykułu Dawida Gralika „Ku nowej pamięci historycznej? Kreowanie wizji przeszłości w popkulturze na przykładzie II wojny światowej” (Sensus Historiae Vol 36, No 3, 2019). Odpowiedz na pytanie – jakie są zalety i wady przedstawiania historii poprzez wytwory popkultury?

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}