Język polski (grudzień 2020 r.)
Temat 19. Sztuka i dekadencja w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera
W wierszu Koniec wieku XIX odnajdę nastroje dekadenckie a czytając utwory Nie wierzę w nic... i Evviva l'arte zastanowię się nad tym, kim dla Tetmajera był artysta.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment dotyczący wiersza „Evviva l`arte”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz świetne omówienie wiersza Koniec wieku XIX na kanale Tom Fijałkowski – pan od polaka na YouTube. Czym jest utwór programowy?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj wykładu o twórczości Tetmajera na kanale Edudu Video na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Posłuchaj słuchowiska „Autobiografia” w reżyserii Janusza Kukuły na stronie Polskiego Radia.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj interpretacji wiersza Evviva l`arte przez zespół Katedra.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj biogram Kazimierza Przerwy-Tetmajera na portalu Culture.pl.
Temat 20. Młodopolska tatromania
Poznam młodopolskie przedstawiania tatrzańskiej przyrody i zastanowię się jakie refleksje budzi w kontemplujących ją artystach.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj krótki tekst „Tatry w malarstwie. Młoda Polska” napisany przez Klaudię Król i odszukaj w internecie przynajmniej trzy wymienione tam obrazy.
- Posłuchaj krótkiej audycji „Portret Kazimierza Przerwy-Tetmajera”, w audycji z cyklu „Zgadnij, sprawdź, odpowiedz” B. Samowskiej.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł Igora Biełowa „Krwawy pąs dzikiej róży, czyli literacki przewodnik po polskich górach”. Zwróć uwagę na fragmenty poświęcone utworom z okresu Młodej Polski.
- Przeczytaj artykuł Anny Karpiel „Tatry w literaturze polskiej – początki”.
Temat 21. Modernistyczna melancholia
Poznam wiersz „Deszcz jesienny” Leopolda Staffa i poszukam wspólnych motywów w twórczości Paula Verlaine'a.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Posłuchaj zespołu Buldog na kanale Chris Krupinski.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji „O nastroju w poezji” Celiny Podżornej.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Przeczytaj tekst o interpretacji utworu na portalu Aleklasa.pl.
Temat 22. Filozofia aktywności w twórczość Leopolda Staffa na podstawie wiersza „Kowal”
Poznam wiersz „Kowal” Leopolda Staffa i poszukam w nim nawiązań do filozofii Fryderyka Nietzschego.
- Przeczytaj wiersz Leopolda Staffa „Kowal” i posłuchaj interpretacji w wykonaniu Sławomira Maciejewskiego.
- Posłuchaj piosenki zespołu Pudełko Zapałek.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji. „Kowal” Leopolda Staffa jako próba przełamania tendencji schyłkowych w literaturze Młodej Polski.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Przeczytaj interpretację utworu na portalu Aleklasa.pl.
- Posłuchaj wykładu „Twórczość Leopolda Staffa” na kanale Edudu Video.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz film animowany „Kowal” autorstwa Michała Wójcickiego.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Posłuchaj audycji „Leopolda Staffa poradnik duchowy dla poetów”. W audycji profesor Andrzej Zieniewicz opowiada o twórczości poety.
Temat 23. Bluźniercza wizja apokalipsy – „Dies irae” Jana Kasprowicza
Będę umiał(a) opisać, w jaki sposób został przedstawiony Bóg w hymnie Jana Kasprowicza. Zastanowię się, czy przedstawiony w wierszu obraz Boga jest tożsamy z chrześcijańskimi wyobrażeniami Stwórcy.
- Przeczytaj hymn Jana Kasprowicza „Dies irae”.
- Posłuchaj wiersza – czyta: Michał Michalski Reżyseruje: Sebastian Buttny.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji „Ekspresjonizm i katastrofizm Hymnów Jana Kasprowicza”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Przeczytaj utwór w odniesieniu do innych wizji końca świata – zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj interpretację utworu na portalu Aleklasa.pl.
- Zobacz tekst utworu w szerszym kontekście i przypomnij sobie literackie wizje apokalipsy – zajrzyj na stronę tekstykulturydomatury.pl.
Temat 24. „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego – geneza powstania utworu
Poznam genezę dramatu „Wesele” i będę umiał scharakteryzować zjawisko młodopolskiej ludomanii.
- Przeczytaj „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.
- Zapoznaj się z materiałem źródłowym, którym jest tekst o okolicznościach powstania utworu „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.
- Scenariusz lekcji „W jakich okolicznościach powstało Wesele Stanisława Wyspiańskiego”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Scenariusz lekcji „Jedziemy na bronowickie wesele! Rzecz o Weselu Stanisława Wyspiańskiego”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty tekstu Tadeusza Boya-Żeleńskiego „Plotka o Weselu Wyspiańskiego”.
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł na portalu dzieje.pl artykuł „Wesele” – symbolistyczna sztuka i jej realni bohaterowie.
- Zobacz omówienie lektury na kanale Wiedza z wami.