Język polski (grudzień 2020 r.)
Temat 19. Ballady Adama Mickiewicza – „Świteź”
Przypomnę sobie i poszerzę wiedzę na temat ballady Adama Mickiewicza „Świteź”.
- Zapoznaj się z treścią ballady „Świteź”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Zapoznaj się z materiałem „Pamięć o mieście ukrytym w toniach jeziora” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Pejzaż wykreowany – problem romantycznego poznania w „Świtezi” Adama Mickiewicza – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Temat 20. Ballady Adama Mickiewicza – „Świtezianka” i „Lilie”
Powtórzę informacje dotyczące ballad Adama Mickiewicza oraz zapoznam się z analizą „Świtezianki” i „Lilii”. Zastanowię się nad ich aspektem moralnym.
- Zapoznaj się z materiałem „Tajemnica i ludowość w Balladach i romansach Adama Mickiewicza” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z treścią ballady „Świtezianka”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Posłuchaj materiału z kanału „Poezja Polska” na YouTube o interpretacji ballady „Lilie” Adama Mickiewicza.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj materiału z kanału „Edudu Video” na YouTube dotyczącego ballady „Świtezianka”.
Temat 21. „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza – sielskim obrazem życia na wsi
Zapoznam się z treścią utworu „Pan Tadeusz”, uzyskam wiedzę na temat powstania utworu, jego głównych zagadnień i poznam jego bohaterów. Obejrzę animację dotyczącą pierwszego rozdziału.
- Zapoznaj się z treścią utworu „Pan Tadeusz”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj tekst „Soplicowskie afery. Awantury rodzinne i afekty miłosne z wielką historią w tle” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” na YouTube dotyczący utworu „Pan Tadeusz”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj audycji o rozpowszechnianiu pierwszego wydania „Pana Tadeusza” pod zaborami.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj animację Juliana Antonisza będącą interpretacją pierwszej księgi „Pana Tadeusza”.
Temat 22. „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza – eposem o kraju lat dziecięcych
Uzyskam wiedzę o tym, w jaki sposób została opisana w niej przyroda i krajobraz oraz o wątkach muzycznych w utworze. Na podstawie filmu dowiem się, jak Adam Mickiewicz poprzez swoje dzieło dokonał rozrachunku z historią.
- Zapoznaj się z materiałem „W galerii pejzaży i portretów literackich Soplicowa” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem – „Poloneza czas zacząć… W soplicowskiej audiosferze” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj materiał filmowy z kanału „Edudu Video” na YouTube pt. „Pan Tadeusz jako sąd nad Polską i sen o Polsce”.
Temat 23. „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza, czyli uczta dźwięków
Zapoznam się z fragmentami utworu i poznam funkcje muzyki w utworach literackich.
- Materiał pozwoli ci poznać rolę muzyki w utworze literackim.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Materiał pozwoli ci poznać rolę muzyki w utworze literackim.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z fragmentem „Pana Tadeusza” („Koncert Wojskiego”) w interpretacji Włodzimierza Nurkowskiego. (kanał „Poezja Polska” na YouTube)
Temat 24. Podsumowanie życia i twórczości Adama Mickiewicza
Poszerzę moją wiedzę na temat życia Adama Mickiewicza. Na podstawie audycji radiowej dowiem się, jak jest oceniana jego działalność polityczna. Uzyskam także wiedzę o tym jaki wpływ na Adama Mickiewicza miał Andrzej Towiański.
- Przeczytaj tekst na stronie culture.pl dotyczący biografii i twórczości Adama Mickiewicza.
- Posłuchaj audycji Polskiego Radia „Na historycznej wokandzie” z 2003 r. i poszerz swoją wiedzę na temat życia i działalności Adama Mickiewicza.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj program na kanale „Telewizja Republika Kalendarz Historyczny” na YouTube dotyczący postaci Andrzeja Towiańskiego, jego wpływie na Adama Mickiewicza oraz o Kole Sprawy Bożej.