Język polski (grudzień 2020 r.)
Temat 31. Nieodmienne części mowy – spójniki
Przypomnę sobie, jaką rolę w zdaniu pełni spójnik i poznam podział spójników na współrzędne i podrzędne.
- Przeczytaj informacje o spójniku na portalu Edukator.
- Zobacz podsumowanie informacji umieszczone na blogu aniakubica.wordpress.com i wykonaj ćwiczenia przygotowane przez Annę Kubicę.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Z lekcji z Epodręcznika zrób ćwiczenia 6 i 7.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz na YouTube wykład o spójniku przygotowany przez Irminę Żarską.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli potrzebujesz dodatkowego powtórzenia – przeczytaj informacje na portalu Aleklasa.pl.
- Co prawda jest to quiz dla 5 klasy, ale na pewno dasz radę go rozwiązać, sprawdź się na portalu pisupisu – spójniki są proste!
Temat 32. Gdzie postawić przecinek?
Przypomnę sobie, jakie zasady jakie są zasady stosowania przecinka w zdaniu.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na blogu „Kreatywny polonista” zobacz memy dotyczące stawiania przecinków. Poszukaj więcej takich śmiesznych przykładów w internecie.
- Zobacz film na kanale „Eduelo” o zasadach dotyczących stawiania przecinków.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Mariki Naskręt na portalu polszczyzna.pl.
- Rozwiąż quiz na portalu polszczyzna.pl.
Temat 33. Małe powtórzenie, jak się pisze ogłoszenie
Przypomnę sobie, jak redagować ogłoszenie i jakie niezbędne informacje muszą się w nim znaleźć.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji „Zgubiono czarno – niebieski piórnik z napisem Witch…”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Jeśli chcesz poznać wszystkie niezbędne elementy ogłoszenia – zobacz krótkie podsumowanie na portalu Aleklasa.
- Scenariusz, prezentacja i inne materiały do lekcji „Sprzedam, kupię, zamienię, poszukuję czyli jak napisać dobre ogłoszenie” przygotowanej przez Jolantę Misztal.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Karta pracy do lekcji „Sprzedam, kupię, zamienię, poszukuję czyli jak napisać dobre ogłoszenie” przygotowanej przez Jolantę Misztal – do wykorzystania fragmenty.
Temat 34. Korzystamy ze słowników
Udoskonalę umiejętność korzystania ze słowników, poznam rodzaje objaśnień, które znajdują się w słownikach i zrozumiem ich znaczenie.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na blogu www.jezykowedylematy.pl przeczytaj artykuł „Z jakich słowników korzystać?”.
- Na portalu Aleklasa.pl zobacz krótki przewodnik po rodzajach słowników.
- Materiał utrwali i uzupełnia wiedzę związaną z używaniem słowników oraz doskonali umiejętności: korzystania z żywej paginy, opisywania elementów hasła słownikowego, odnajdywania znaczenia skrótów objaśnień znajdujących się w artykule hasłowym.
Temat 35. Części mowy – przymiotnik
Poznam część mowy – przymiotnik. Dowiem się przez co odmieniamy przymiotnik.
- Zapoznaj się z materiałem, który ułatwi Ci zrozumienie przymiotnika i jego rolę w języku.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem, który pokazuje związki przymiotnika i rzeczownika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z tablicą utrwalającą pojęcia: przymiotnik, pytania przymiotnika, odmiana, funkcja przymiotnika w zdaniu.
- Podczas zajęć uczniowie poznają kolejną z części mowy, którą jest przymiotnik.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz film na kanale Irmina Żarska na YouTube.
Temat 36. Opisujemy uczucia, poznajemy emocje
Przypomnę sobie, jak pisze się charakterystykę postaci, poszerzę swoje słownictwo związane z wyrażaniem uczuć i emocji.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz film na stronie Uniwersytet Dzieci film „Jak wydobywa się emocje?”. Jakie jest 5 podstawowych emocji? Dopisz do każdej z emocji kilka wyrazów, które ją opisują.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Z lekcji z Epodręcznika wykonaj ćwiczenie 1, 2 i 4.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na stronie www.saferinternet.pl wykonaj wybrane przez nauczyciela ćwiczenia ze ścieżki „Wprowadzenie w emocje”.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Scenariusz lekcji – „Chcemy być sobą, czyli jak wyrażać własne uczucia?” Do wykorzystania fragmenty.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Na stronie Wikipedii zobacz siedem podstawowych mikroekspresji. Wymyśl historyjkę do jednego ze zdjęć, w której przedstawisz swoją wersję, skąd w sfotografowanym człowieku wzięła się taka emocja. Naucz się ją opowiadać.
Temat 37. Lekcja o teatrze
Poznam fragment książki „Lato Muminków” Tove Jansson i posłucham co Emma opowiada o teatrze. Sprawdzę, czy znam wszystkie słowa związane z teatrem. Przypomnę sobie zasady teatralnego savoir vivre.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji „To trzeba wiedzieć o teatrze” autorstwa Katarzyny Miziały.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Na kanale Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie na YouTube zobacz film „Jak powstaje spektakl teatralny?”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zrób ćwiczenie przygotowane przez nauczycielkę ukrytą pod nickiem Magdalenowo24.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Zobacz, przygotowany przez Szkołę Baletową w Poznaniu, poradnik o tym, jak zachowywać się w teatrze.
- Dla zainteresowanych. Zobacz film „Takiego oblicza teatru nie znacie”, na kanale Polskie Radio na YouTube.
Temat 38. Na scenie podmiot i orzeczenie
Nauczę się rozpoznawać w zdaniu podmiot i orzeczenie, poznam jakie mają zadania. Przypomnę sobie, czym różni się zdanie rozwinięte od nierozwiniętego.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z tablica utrwalającą informacje o zdaniu rozwiniętym i nierozwiniętym.
- Zobacz film na portalu Scholaris.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz „Podmiot i orzeczenie jako główne części zdania” – do wykorzystania fragmenty.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj podsumowanie informacji o podmiocie i orzeczeniu autorstwa Mariki Naskręt, na portalu polszczyzna.pl.
Temat 39. Jak dzielimy i przenosimy wyrazy? Powtórzenie wiadomości
Przypomnę sobie zasady przenoszenia wyrazów.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz „Podział wyrazów na sylaby – przenoszenie wyrazów” – do wykorzystania fragmenty.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Jeśli chcesz sobie przypomnieć zasady prawidłowego dzielenia wyrazów, przeczytaj reguły wypisane na portalu Aleklasa.pl.
- Dla zainteresowanych. Na kanale Szkoła dla tłumaczy TexteM dr Anna Mróz wyjaśnia, czego należy unikać przy przenoszeniu wyrazów do następnej linii.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z tablicą poglądową porządkująca wiadomości na temat dzielenia wyrazów przy przenoszeniu.
Temat 40. W teatrze lalkowym
Poznam specyfikę teatru lalkowego. Zobaczę, jak wygląda praca lalkarza.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Pooglądaj lalki na stronie Teatr Lalki Tęcza. Które z kukiełek najbardziej Ci się podobają?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Udaj się do teatru lalek dla dorosłych. Na kanale Culture.pl zobacz multimedialny spacer po Białostockim Teatrze Lalek.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz, jak ożywić lalkę – wysłuchaj opowieści Mariana Miki na wernisażu w Teatrze Andersena.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przypomnij sobie zasady ortografii i zmierz się z teatralnym dyktandem. Jeśli nie chcesz się logować do serwisu, przepisz dyktando na kartce.