Język polski (listopad 2020 r.)
Temat 21. Legenda o Piaście Kołodzieju i Popielu
Poznam legendę i uzasadnię kto zgodnie z legendą był lepszym władcą Piast Kołodziej czy Popiel.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment dotyczący legendy o Piaście i Popielu. Wykonaj ćwiczenie nr. 3.
- Sprawdź swoją wiedzę – rozwiąż quiz.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Scenariusz lekcji z portali interklasa.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Posłuchaj zabawnej piosenki „Piastelsi” zespołu Dzikusy, która uzasadnia dlaczego polscy muzycy nosili długie włosy.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz, czy umiesz uporządkować wydarzenia zgodnie z poznaną legendą.
Temat 22. Legenda o Królu Kraku
Poznam legendę o Królu Kraku i smoku wawelskim. Nauczę się ją opowiadać i dowiem się więcej o smokach.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment dotyczący legendy o Kraku i smoku wawelskim. Wykonaj ćwiczenie 4.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Sprawdź swoją wiedzę – rozwiąż quiz.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Zajrzyj do karty pracy przygotowanej przez Zamek Królewski na Wawelu. Odkryj tajemnice smoków.
- Zainspiruj się! Zobacz teatrzyk cieni z kanału hermanowa szkoła. Po obejrzeniu wyłącz dźwięk i sam opowiedz legendę.
Temat 23. Legenda o Hejnale z wieży mariackiej
Poznam legendę o hejnale z wieży mariackiej.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób proponowane ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz film i posłuchaj hejnału.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł ze strony Polskiego Radia.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wykonaj kartę pracy przygotowaną przez Magdę Szpyrko-Ankiewicz.
Temat 24. Czy warto czytać książki?
Zastanowię się, czy warto czytać książki. Poznam korzyści, które płyną z czytania.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji „Czytam książki, ponieważ…”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz film, w którym reżyserka Agnieszka Holland, opowiada, czym jest dla niej lektura i dlaczego książka jest nie do zastąpienia.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz krótki film na kanale That's the Think „Dlaczego warto czytać?”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Malwiny Pietrewicz „Ludzie sukcesu czytają książki”.
- Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany/przekonana, że warto czytać książki zobacz film z kanału Złota piątka „5 powodów, dla których warto czytać książki”.
Temat 25. Czas na czasownik
Przypomnę sobie wiadomości o czasowniku. Powtórzę wiedzę o czasach i rodzajach.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji „Jakie informacje ukrywają w sobie czasowniki? Rozmawiamy o czasach i rodzajach”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Wykonaj kartę pracy z portalu Scholaris.
- Jeśli jeszcze chcesz poćwiczyć zrób quiz na portalu www.pisupisu.pl.
Temat 26. Pofantazjujmy!
Zastanowię się jaka jest różnica między fikcją literacką a rzeczywistością.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Posłuchaj piosenki Moja Fantazja muzyka Sławek Kowalewski, śpiew Kama i Maja, słowa Ewa Chotomska.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji „Co to jest fikcja literacka – wprowadzenie terminu”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Przeczytaj wiersz Zbigniewa Herberta „Pudełko zwane wyobraźnią”, jeśli potrzebujesz pomocy w interpretacji wiersza, zajrzyj do omówienia na portalu Aleklasa.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj utworu symfonicznego Paula Dukasa „Uczeń czarnoksiężnika” i zobacz stworzoną do niego animację Disneya. Zastanów się, czy przy muzyce lepiej się puszcza wodze fantazji?
Temat 27. Czym jest baśń?
Poznam cechy baśni. Będę umiał /umiała znaleźć elementy świata realnego i świata fantastycznego w baśniach.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji „W świecie baśni – wprowadzenie do omawiania utworów braci Grimm i Andersena”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Rozwiąż quiz na portalu pisupisu i zdecyduj czy podane informacje dotyczą baśni.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Zobacz prezentację „Podsumowanie wiadomości o baśniach”.
Temat 28. Stopa Kopciuszka
Przypomnę sobie baśń o Kopciuszku i poznam jej żartobliwą wersję autorstwa Wandy Chotomskiej.
- Przypomnij sobie tekst baśni o Kopciuszku. Jeśli nie pamiętasz zbyt dobrze przeczytaj wersję spisaną przez Jacoba i Wilhelma Grimmów. Możesz skorzystać z linku na stronie Epodręczników.
- Na portalu pisupisu wykonaj zadanie, które pomoże Ci stworzyć plan wydarzeń.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj wiersz Wandy Chotomskiej „Kopciuszek”. Zastanów się czym różni się wersja poetki od znanej baśni?
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Rozwiąż zagadki przygotowane przez nauczycielkę ukrytą pod nickiem Joanna 155.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz poznać symbole ukryte w Kopciuszku i różnice między różnymi wersjami baśni przeczytaj tekst na blogu Michała Żarskiego.
Temat 29. Bajka o rybaku i złotej rybce
Przypomnę sobie baśń o rybaku i złotej rybce i poznam jej uwspółcześnioną animowaną wersję.
- Przypomnij sobie treść baśni. przeczytaj wersję Aleksandra Puszkina, spolszczoną przez Elwirę Korotyńską.
- W internetowym lub tradycyjnym słowniku języka polskiego sprawdź definicję słowa morał.
- Zobacz uwspółcześnioną wersję bajki o złotej rybce w reżyserii Tadeusza Wilkosza i zastanów się jaki z niej płynie morał.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją znajomość baśni wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.
Temat 30. Poznajemy równoważniki zdań
Dowiem się czego nie ma w równoważniku zdania.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wykonaj kartę pracy.
- Sprawdź swoją wiedzę – rozwiąż quiz.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Scenariusz lekcji – „Zdanie kontra równoważnik zdania”.