W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (listopad 2020 r.)

Temat 21. Kiedy piszemy „ę” a kiedy „ą”?

Przypomnę sobie zasady pisowni samogłosek nosowych, czyli kiedy piszemy „ę” a kiedy „em oraz kiedy piszemy „ą” a kiedy „om” czy „on”.

  • Przypomnij sobie czym są samogłoski ustne i nosowe – zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj artykuł na portalu polszczyzna.pl i podaj przykład dla każdej opisanej w nim zasady .

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz czy umiesz - rozwiąż zadanie przygotowane przez nauczyciela o pseudonimie Elizabefff.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli quizy nie poszły Ci zbyt dobrze lub chcesz powtórzyć zdobytą wiedzę, zajrzyj na kanał „Wiedza z wami podstawówka”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wolisz podsumowanie w formie spisanych reguł – przeczytaj zasady na portalu aleklasa.pl. Podaj własne przykłady dla każdej z zaprezentowanych w materiale reguł.

Typ materiału: Tekst

Temat 22. Piszemy rozprawkę

Przypomnę sobie zasady pisania rozprawki, nauczę się rozróżnić argument od przykładu a tezę od hipotezy.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji języka polskiego wprowadzającej formę wypowiedzi pisemnej – rozprawkę.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Jeśli wolisz powtórzyć zasady pisania rozprawki oglądając wykład, zajrzyj na kanał „Wiedza z wami podstawówka”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj przygotowany przez Arkadiusza Żmija poradnik „Jak napisać plan rozprawki?”.

Typ materiału: Tekst

Temat 23. Formanty i ich znaczenie

Nauczę się oddzielać temat słowotwórczy od formantu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Podstawa słowotwórcza i formant”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Jeśli lubisz oglądać wykłady zobacz lekcję na kanale Edudu Video na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją wiedzę  – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz jeszcze trochę poćwiczyć zostań na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 24. Podanie w stylu urzędowym

Nauczę się rozpoznawać cechy stylu urzędowego i użyję go pisząc podanie.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Wyznaczniki stylu urzędowego”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz zasady pisania podania i sprawdź czy potrafisz je napisać.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dla zainteresowanych historią i rozwojem języka urzędowego. Zobacz film na kanale Fundusze Europejskie „Jak rosół”, w którym dr Tomasz Piekot przekonuje dlaczego warto upraszczać wypowiedzi urzędnicze. Jakie główne tezy zapamiętałaś/zapamiętałeś z tego materiału?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Szczegółowe omówienie cech stylu urzędowego znajdziesz na stronie lekcjaliteratury.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 25. Satyra jako gatunek literacki

Poznam definicję satyry jako gatunku literackiego i będę umiał / umiała wymienić jej cechy.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragmenty Satyra prawdę mówi. W słowniku pod tekstem zwróć uwagę na definicje słów ironia, hiperbola, pamflet i paszkwil.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj  podsumowanie tematu na portalu aleklasa.pl. Przedstaw zawarte w nim informacje w postaci grafu lub mapy myśli.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji „Satyra prawdę mówi, względów się wyrzeka... – poznajemy nowy gatunek literacki”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 26. „Żona modna” Ignacego Krasickiego

Poznam i zrozumiem tekst satyry Ignacego Krasickiego.  Będę umiał opowiedzieć jakie przywary piętnuje Ignacy Krasicki.

  • Przeczytaj satyrę „Żona modna”.

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli chcesz posłuchać wersji czytanej przez Pawła Wódczyńskiego zajrzyj na kanał Nasze Czytanie na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • O czym, a raczej o kim, jest utwór Krasickiego? Jakie cechy ma jego główna bohaterka? Jeśli jesteś ciekawy/ciekawa jak inni interpretują ten utwór, przeczytaj materiały na stronie Kocham język polski Romana Rzadkowskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment „Krasicki – artysta i moralista” oraz jeśli potrzebujesz przypomnienia tekst satyry „Żona modna” i wykonaj ćwiczenia 9.2 oraz 9.4.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz omówienie  „Żony modnej” na kanale Wiedza z wami podstawówka. Czego nowego dowiedziałeś/dowiedziałaś się z tego materiału?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją znajomość „Żony modnej”.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz lekcji „Kobieta współczesna i „Żona modna”. Rozmowa na podstawie tekstu Ignacego Krasickiego Żona modna”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 27. Składnia. Zdania złożone. Zdanie złożone współrzędnie

Przypomnę sobie wiadomości o zdaniach współrzędnie złożonych i spójnikach zespolenia. Powtórzę zasady interpunkcji związane z tego typu zdaniami.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment dotyczący zdań złożonych współrzędnie.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Wypowiedzenia złożone współrzędnie”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Jeśli jeszcze masz wątpliwości zajrzyj na świetną stronę Agnieszki Kochan, przeczytaj zasady i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Jeśli chcesz zobaczyć wykład – wejdź na kanał Edudu Video.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Szczegółowe omówienie, gdzie postawić przecinek znajdziesz na stronie przecinek.org.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź swoją wiedzę  – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 28. Skrótowce i skróty

Dowiem się czym są skróty i skrótowce. Poznam zasady ortograficzne dotyczące skrótów.

  • Przeczytaj zamieszczone w poradni językowej krótkie wyjaśnienie prof. Katarzyny Kłosińskiej czym są skróty i skrótowce. Jaką częścią mowy są skróty a jaką skrótowce?

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz lekcję z kanału Edudu Video.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wykonaj kartę pracy z portalu Scholaris. Jeśli będziesz miał problemy skorzystaj ze słownika.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • W celu powtórzenia zdobytej wiedzy, przeczytaj materiał na portalu Ortograf.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź swoją wiedzę  – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Dla zainteresowanych. Odmiana skrótowców to wyższa szkoła jazdy. Zobacz jakie to ciekawe na kanale „Mówiąc Inaczej” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 29. Treny Jana Kochanowskiego – rozpacz po utracie dziecka

Poznam tren jako jeden z gatunków poezji żałobnej. Zastanowię się dlaczego poeta stworzył cykl wierszy dla zmarłej córeczki.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz omówienie „Trenów” na kanale Wiedza z wami podstawówka.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji „Treny Jana Kochanowskiego – charakterystyka gatunku, analiza utworu”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj – Elektroliryka feat. Jan Kochanowski – Tren VIII. Co myślisz o takiej formie prezentacji utworu Kochanowskiego?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Na stronie językowe dylematy posłuchaj jak mógł brzmieć tren czytany w czasach Jana Kochanowskiego. Czym różni się ten sposób czytania tekstu, od tego, jak czytamy go dziś?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją znajomość „Trenów”.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 30. Nawiązania antyczne w   „Trenach” Jana Kochanowskiego

Będę umiał wskazać nawiązania do kultury i filozofii antycznej w „Trenach” Jana Kochanowskiego. Sprawdzę swoją znajomość „Trenów”.

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty lekcji z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji: Nawiązania antyczne w „Trenach” Jana Kochanowskiego.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Dla zainteresowanych. Zobacz film przygotowany przez Muzeum Literatury. Czego nowego dowiedziałeś/dowiedziałaś się z tego materiału?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją znajomość „Trenów”.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Poćwicz jeszcze trochę. Rozwiąż quiz.

Typ materiału: Test, quiz, gra

 

{"register":{"columns":[]}}