Język polski (listopad 2020 r.)
Temat 21. Pochodzenie frazeologizmów
Dowiem się skąd się biorą w naszym języku związki frazeologiczne. Przypomnę sobie rodzaje związków frazeologicznych.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj część dotyczącą związków zaczerpniętych z mitologii.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- W tej lekcji znajdziesz więcej frazeologizmów o antycznym pochodzeniu – sprawdź, czy rozumiesz ich znaczenie.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj podsumowanie wiadomości o związkach frazeologicznych przygotowane przez Małgorzatę Podlodowską. Zwróć uwagę na schemat prezentujący źródła związków frazeologicznych.
- Scenariusz lekcji – O związkach frazeologicznych – pochodzenie, budowa, znaczenie i zastosowanie.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Jesteś ciekawy/ciekawa skąd pochodzą niektóre frazeologizmy używane na co dzień? Obejrzyj materiał na kanale „Mówiąc inaczej”. Co cię zaskoczyło w tym materiale?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją znajomość związków frazeologicznych pochodzących z Biblii.
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł ze strony polszczyzna.pl.
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj wpis na blogu Wstęp do językoznawstwa. Jakie nowe frazeologizmy poznałeś/poznałaś z tego materiału?
Temat 22. Mowa zależna i niezależna – powtórzenie wiadomości
Będę umiał rozpoznać mowę zależną i niezależną, poćwiczę przekształcanie zdań w mowie zależnej w mowę niezależną i odwrotnie.
- Zapoznaj się z lekcją przygotowaną na portalu www.jutropolski.wordpress.com, który tworzą Magdalena i Justyna Zaryczańskie.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź czy umiesz – wykonaj kartę pracy z portalu Scholaris.
- Jeśli karta pracy sprawiła Ci trudności – doczytaj informacje na portalu aleklasa.pl.
- Poćwicz jeszcze trochę – sprawdź czy dasz sobie radę z ćwiczeniami przygotowanymi przez Agnieszkę Kochan.
- Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.
Temat 23. O nadmiarze ambicji czyli refleksje po lekturze „Artysty” Sławomira Mrożka
Sprawdzę swoją znajomość opowiadania „Artysta” Sławomira Mrożka. Zastanowię się czym jest chorobliwa ambicja.
- W arkuszu przygotowanym przez CKE (Centralną Komisję Egzaminacyjną) zadania od 1 do 11 dotyczą opowiadania Mrożka – sprawdź czy sobie z nimi poradzisz.
- Scenariusz lekcji – Ambitne plany koguta – „Artysta” Sławomira Mrożka.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz omówienie „Artysty” na kanale Wiedza z wami podstawówka.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Dla zainteresowanych. Jeśli spodobało Ci się opowiadanie Mrożka i masz ochotę na więcej – posłuchaj!
Temat 24. Poznajemy cechy reportażu
Poznam cechy reportażu i będę umiał / umiała rozpoznawać ten gatunek twórczości dziennikarskiej.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj zamieszczone w niej zadania.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Krótką notatkę na temat głównych cech reportażu znajdziesz na portalu aleklasa.pl.
- Scenariusz „Wprawka dziennikarska, czyli o sztuce pisania reportażu”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Scenariusz „Namalujmy obraz słowami, czyli jak napisać reportaż”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Scenariusze lekcji na podstawie reportaży najwybitniejszych polskich pisarzy wraz z tekstami źródłowymi. Do wykorzystania fragmenty i pomysły zadań.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz na kanale Fundacja Nowe Media film, w którym Mariusz Szczygieł mówi o cechach dobrego reportera. Jakie cechy wymienił Szczygieł? Czy którąś z nich posiadasz?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- A teraz zobacz króciutki film, w którym Jacek Hugo-Bader daje trzy rady młodym dziennikarzom. Jak myślisz, dlaczego akurat te trzy wskazówki są według Hugo-Badera najważniejsze?
Temat 25. Imiesłowy - powtórzenie wiadomości
Przypomnę sobie rodzaje imiesłowów, zasady ich tworzenia i odmiany.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na podstawie lekcji z Epodręcznika narysuj schemat prezentujący rodzaje imiesłowów. Porównaj swój schemat z tym, zawartym na portalu Scholaris.
- Zobacz wykład na kanale Wiedza z wami podstawówka. Czego nowego dowiedziałeś/dowiedziałaś się z tego materiału?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz i film na portalu Scholaris.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Sprawdź czy rozróżniasz rodzaj imiesłowu – zrób quiz na portalu pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Teraz trochę trudniejsze zadanie. Sprawdź na portalu pisupisu czy umiesz utworzyć podany rodzaj imiesłowu.
Temat 26. Homonimy, synonimy i antonimy nam nie straszne
Przypomnę sobie definicję i znaczenie słów: homonim, antonim i synonim, będę umiał / umiała podać przykłady dla każdej z tych grup wyrazów.
- Jeśli nie pamiętasz definicji pojęć wymienionych w temacie lekcji - powtórz je oglądając króciutką prezentację na kanale Egzamin z języka polskiego na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- A może wolisz przeczytać krótkie przypomnienie na portalu aleklasa.pl? Na jego podstawie przygotuj schemat / graf / mapę myśli prezentującą zawartą w tekście wiedzę.
- Scenariusz lekcji z portalu Scholaris.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- To łatwe, ale pomoże Ci utrwalić wiedzę o homonimach. Zrelaksuj się z quizem na pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Jeśli chcesz poćwiczyć synonimy i antonimy zajrzyj do lekcji z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli jeszcze coś jest niejasne zajrzyj na bloga aniakubica.wordpress.com.
Temat 27. Zapożyczenia
Dowiem się co kryje się pod terminem zapożyczenie oraz poznam pochodzenie zapożyczeń w języku polskim.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj zamieszczone w niej zadania.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji z portalu Scholaris „Co wiem o zapożyczeniach?”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz film o zapożyczeniach na kanale „Umiem, bo rozumiem” na YouTube. .Jakie rodzaje zapożyczeń zostały w nim przedstawione? Podaj po jednym przykładzie każdego z nich.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją wiedzę. Rozwiąż quiz na portalu pisupisu.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Dla zainteresowanych. Zobacz wypowiedź profesora Bralczyka o zapożyczeniach. O jakich słowach mówi pan profesor w materiale?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Na kanale Mówiąc inaczej zobacz filmik o kalkach językowych.
Temat 28. Jak napisać życiorys?
Nauczę się pisać swój życiorys i modyfikować go w zależności od celu, dla którego go piszę.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj zamieszczone w niej zadania.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji z portalu Scholaris.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Przeczytaj podsumowanie tematu na portalu aleklasa.pl.
- Zobacz wzór życiorysu na portalu aplikuj.pl. Co ci się w nim podoba?
- Jeśli chcesz posłuchać specjalisty z rynku – zobacz film, w którym rady daje Katarzyna Cymerman, HR Manager w Microsoft.
Temat 29. Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem
Poćwiczę umiejętność czytania ze zrozumieniem.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj tekst „Świat Shakespeare’a” i wykonaj Ćwiczenie 1 i Ćwiczenie 2.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zajrzyj do poradnika na stronie język-polski.pl. Które z zawartych w nim porad cię zaskoczyły, a z których zamierzasz zacząć korzystać?
- Przeczytaj tekst i zrób ćwiczenia umieszczone na portalu bibliotekawszkole.pl.
- Sprawdź się – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.
Temat 30. Eufemizmy i hiperbole
Przypomnę sobie jak w słowach można zawrzeć oceny i emocje. Powtórzę i zapamiętam definicję hiperboli i eufemizmu.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj definicję hiperboli. Podaj trzy przykłady, które nie pojawiły się w tym materiale.
- Przeczytaj definicję eufemizmu. Podaj trzy przykłady, które nie pojawiły się w tym materiale.
- Scenariusz lekcji „Miłość niejedno ma imię. Eufemizmy w języku potocznym”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Sprawdź swoją wiedzę i pamięć - zrób quiz przygotowany przez nauczyciela ukrytego pod pseudonimem Marzanka.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Scenariusz lekcji przygotowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu autorstwa Grażyny Piotrowskiej „W świecie językowych wynalazków”.