W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (listopad 2020 r.)

Temat 17. Powtórzenie – Biblia i literatura antyku

Uzyskam wiedzę o nieprzemijalnych postawach ludzkich, uniwersalnych wartościach i aktualnych motywach w Biblii i w literaturze antyku. Wykonam testy o literaturze antyku, mitach i Biblii.

  • Na podstawie materiału ze strony aleklasa.pl przeczytaj o nieprzemijalnych postawach ludzkich, uniwersalnych wartościach i aktualnych motywach w Biblii i w literaturze antyku.

Typ materiału: Tekst

  • Spróbuj odpowiedzieć na pytania z zakresu literatury antyku (portal scholaris.pl).

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Wykonaj test sprawdzający wiedzę na temat mitów (portal scholaris.pl).

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Wykonaj test dotyczący wiedzy o Biblii i antyku, przeczytaj komentarze (portal scholaris.pl).

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 18. Średniowiecze – wstęp do epoki

Na podstawie lekcji z Epodręcznika i filmu, poznam ogólną charakterystykę epoki średniowiecza.

  • Zapoznaj się z lekcją „Krótko o długiej epoce – średniowiecze” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją „Średniowieczna zjednoczona Europa” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Zaliczone na5! na YouTube dotyczący charakterystyki średniowiecza.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 19. Średniowiecze – filozofia

Zapoznam się z ważnymi przedstawicielami filozofii średniowiecznej oraz dowiem się, na czym polegały ich najważniejsze idee.

  • Zapoznaj się z lekcją „Filozofia i nauka w średniowieczu” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl dotyczący przedstawicieli filozofii średniowiecznej.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami „Wyznań” św. Augustyna.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Posłuchaj audycji Polskiego Radia „Naukowy zawrót głowy” z 27.01.2016 r. dotyczącą św. Augustyna z Hippony.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj audycji Polskiego Radia „Naukowy zawrót głowy” z 17.06.2015 r. dotyczący św. Tomasza z Akwinu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 20. Sztuka średniowiecza

Poznam zagadnienia związane ze sztuką średniowiecza.

  • Zapoznaj się z lekcją „Sztuka cenniejsza niż złoto” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Muzeum Narodowe w Warszawie na YouTube dotyczący kolekcji sztuki średniowiecznej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst ze strony aleklasa.pl dotyczący twórców sztuki średniowiecznej. Znajdź w internecie dzieła tych autorów.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony aleklasa.pl dotyczący architektury średniowiecza.

Typ materiału: Tekst

Temat 21. „Bogurodzica” – najstarszy polski tekst poetycki

Uzyskam wiedzę na temat „Bogurodzicy” – najstarszej pieśni religijnej. Zapoznam się także z rękopisem utworu z 1409 r.

  • Zapoznaj się z lekcją „Bogurodzica – pieśń, która rozbrzmiewała pod Grunwaldem” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu Video na YouTube dotyczący „Bogurodzicy”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Bogurodzica” – najstarsza pieśń religijna - scenariusz lekcji z portalu scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Ciekawostka – obejrzyj rękopis „Bogurodzicy” z 1407 r. w bibliotece POLONA.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

Temat 22. Dramat Maryi pod krzyżem… w „Lamencie świętokrzyskim”

Poznam jedno z największych arcydzieł liryki średniowiecza „Lament świętokrzyski” i porównam kreację Matki Boskiej w tym utworze z „Bogurodzicą”.

  • Zapoznaj się z lekcją „Dramat Maryi pod krzyżem…” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Na czym polega szczególna wartość „Lamentu świętokrzyskiego”? Dowiedz się tego z materiału na stronie aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj materiał na stornie aleklasa.pl dotyczący kompozycji utworu.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący porównania kreacji Matki Boskiej w „Bogurodzicy” i „Lamencie świętokrzyskim”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 23. „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”

Dowiem się, jakie jest średniowieczne wyobrażenie śmierci oraz poznam motyw danse macabre na podstawie „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”.

  • Zapoznaj się z lekcją „Pamiętaj o śmierci. Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Średniowieczne wyobrażenie śmierci – „Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią” – scenariusz lekcji z portalu scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj tekst ze strony aleklasa.pl dot. motywu danse macabre w „Rozmowie mistrza Polikarpa ze Śmiercią”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale Akademia Lektur na YouTube dotyczący utworu „„Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią””.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 24. „Legenda o świętym Aleksym”

Poznam i dokonam analizy utworu hagiograficznego „Legenda o świętym Aleksym”.

  • Zapoznaj się z lekcją „Czy święty może być okrutny?” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst ze strony aleklasa.pl dotyczący „Legenda o św. Aleksym”.

Typ materiału: Tekst

  • Święty Aleksy średniowiecznym ideałem ascety – scenariusz lekcji z portalu scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Legenda o św. Aleksym jako przykład literatury hagiograficznej  – scenariusz lekcji z portalu scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

 

{"register":{"columns":[]}}