W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (listopad 2020 r.)

Temat 21. Epitet – przypomnienie wiadomości

Przypomnę sobie jaką rolę w wierszu pełni epitet.

  • Przeczytaj lekcję z portalu Włącz Polskę i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Scenariusz lekcji „Czarodziejska różdżka”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoja wiedzę –  wykonaj quiz na portalu pisupisu.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Wykonaj kartę pracy z portalu Scholaris.

Typ materiału: Karta Pracy

  • „Pora na dobranoc” – wykonaj zaproponowane ćwiczenia i obejrzyj interpretację wiersza Stanisława Grochowiaka pt. „Snów dobrych życzenia”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 22. Poznajemy wiersz Ewy Lipskiej „Dom dziecka”

Poznam wiersz Ewy Lipskiej „Dom dziecka” i  znajdę w nim epitety.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz materiał „Najdziwniejsze domy świata” na kanale PRO100 zmoSTU na YouTube i zastanów się jak mógłby wyglądać Twój wymarzony dom.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • W słowniku znajdź synonimy słowa dom. Zastanów się nad poszczególnymi znaczeniami tego słowa.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Zajrzyj do Narodowego Korpusu Języka Polskiego, w którym można badać wyrazy w kontekście fraz i zdań .

Typ materiału: Tekst

Temat 23. Dobrze wybieraj –  mała czy wielka litera?

Przypomnę sobie zasady pisowni wielką i małą literą.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przypomnij sobie zasady pisowni małą literą.

Typ materiału: Tekst

  • Przypomnij sobie zasady pisowni wielka literą.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź swoje umiejętności – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Zobacz film „Oto zasady, które rządzą dużą i małą literą” na kanale Fakty RMF FM. O pułapkach ortograficznych opowiada dr hab. Mirosława Mycawka.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją wiedzę – uzupełnij brakujące litery w dyktandzie na stronie dyktanda.com.

Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne

Temat 24. Czytanie ze zrozumieniem

Poćwiczę czytanie tekstu ze zrozumieniem. Poznam sposoby by doskonalić tę umiejętność.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj porady przygotowane przez Arkadiusza Żmija o tym jak poprawić czytanie ze zrozumieniem.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź, czy poradzisz sobie z kartą pracy przygotowaną przez Beatę Ryszkowską-Stefanek.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Sprawdź swoje umiejętności - wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Sprawdź się i wykonaj test na wyższym poziomie z portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 25. O onomatopejach

Dowiem się jaką rolę pełnią wyrazy dźwiękonaśladowcze w poezji i w prozie. Nauczę się je rozpoznawać.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj wiersz (ćwiczenie 4) i wykonaj ćwiczenie nr 7.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Sprawdź swoją wiedzę - wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Wypisz 10 wyrazów dźwiękonaśladowczych z wiersza Juliana Tuwima „Ptasie radio”. W udostępnionym linku znajdziesz wiersz w interpretacji Piotra Fronczewskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst na portalu Aleklasa.pl „Onomatopeje. Co słychać w utworze poetyckim?”.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj tekst z portalu polszczyzna.pl i posłuchaj piosenki Kory.

Typ materiału: Tekst

Temat 26. W pamiętniku Zofii Bobrówny

Poznam wiersz Juliusza Słowackiego  „W pamiętniku Zofii Bobrówny”. Przypomnę sobie jak się analizuje i interpretuje wiersz.

  • Przeczytaj wiersz.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj piosenki w wykonaniu Marka Grechuty.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji  –  W pamiętniku Zofii Bobrówny Juliusza Słowackiego – poetycki wpis „ku pamięci”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Dla nauczyciela. Zainspiruj się lekcją opisaną na blogu  Polonistka przy tablicy.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją wiedzę - wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Sprawdź w słowniku znaczenie słowa sztambuch.

Typ materiału: Tekst

Temat 27. Wyrazowi krewniacy

Przypomnę sobie czym jest rodzina wyrazów,  czym jest wyraz podstawowy a czym wyrazy pochodne.

  • Z lekcji z Epodręcznika obejrzyj animację „Wyrazowi krewniacy”, zapamiętaj tekst zapisany w dymku i wykonaj ćwiczenia od 11 do 17.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „W jaki sposób powstają słowa? Wiadomości wstępne ze słowotwórstwa”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją wiedzę  – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Ciekawe, czy dasz radę z kolejnym quizem?

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Zobacz film na kanale Eduelo.pl.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 28. Nie będziemy patrzeć jak sroka w gnat – nauczymy się odzwierzęcych związków frazeologicznych

Poznam znaczenie związków frazeologicznych, w których występują zwierzęta.

  • Przeczytaj artykuł ze strony polszczyzna.pl „Frazeologizmy i przysłowia o zwierzętach – czego dotyczą i kiedy powinniśmy ich używać?”.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź swoją wiedzę  – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz lekcji opublikowany na stronie www.swietywojciech.pl „Kupić kota w worku, czyli czym jest frazeologizm?”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zajrzyj do banku pomysłów i znajdź wszystkie związki, w których występuje pies.

Typ materiału: Tekst

  • Wykonaj pierwsze zadanie z karty pracy.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Dla zainteresowanych. W Narodowym Korpusie Języka Polskiego wyszukaj wybrany odzwierzęcy związek frazeologiczny w tekście. Prześledź, w jakich tekstach pojawia się szukany frazeologizm: w literaturze pięknej a może użytkowej?

Typ materiału: Tekst

Temat 29. Kto króluje w zdaniu?

Przypomnę sobie podstawowe wiadomości o podmiocie i orzeczeniu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz „Podmiot i orzeczenie jako główne części zdania”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj podsumowanie informacji o podmiocie i orzeczeniu na portalu polszczyzna.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Zobacz film na kanale nauczycielki ze szkoły podstawowej w Chełmie  – Lidii Antkowiak.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 30. Ginące zawody

Poznam słownictwo związane z rzemiosłem. Przeczytam wiersz Wincentego Fabera „Rzecz”.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wykonaj zadanie. Jeśli nie wiesz czym zajmują się rzemieślnicy, o których mowa w zadaniu sprawdź w słowniku.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Zobacz prezentację przygotowaną przez Annę Mrozińską i poznaj rzadkie zawody.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź czy znasz nazwy tych zawodów. Quiz przygotowany przez  Laurę Banaszak

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Czy pamiętasz jaka jest reguła pisowni  dotycząca zakończeń „arz” i  „erz”? Sprawdź czy pamiętasz pozostałe zasady dotyczące „rz”, zrób quiz przygotowany przez nauczyciela o nicku Mmalicka.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Na kanale Muzeum Wsi Kieleckiej na YouTube wybierz jeden z krótkich filmów i naucz się o nim opowiadać.

Typ materiału: Test, quiz, gra

 

{"register":{"columns":[]}}