W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (listopad 2020 r.)

Temat 21. Czy bajki są tylko dla dzieci?

Poznam definicję bajki – jednego z najstarszych gatunków literackich.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj definicję bajki i razem z kolegami zagraj w zaproponowaną grę.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Scenariusz lekcji „Prawdy zawarte w bajkach”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz film „Bajki w ujęciu literackim. Klasa 5. Bajki Krasickiego” w którym dzieci opisują czym jest bajka. Film autorstwa Żanety Laps.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 22. Poznajemy bajkę Ignacego Krasickiego – „Wilczki”

Przeczytam bajkę Ignacego Krasickiego i wskażę cechy ludzkie, które zostały przypisane zwierzętom w utworze pt. „Wilczki”.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz interpretację bajki w wykonaniu seniorów – aktorów teatru Srebrna Nitka.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • A teraz porównaj poprzednią interpretację utworu z wersją młodzieżową na kanale Cherry Entertainment. Czy w zależności od interpretacji utworu zwracamy uwagę na inne aspekty bajki? Czy przeslanie zostaje takie samo?

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 23. Bajki odzwierzęce Ignacego Krasickiego

Poznam bajki Ignacego Krasickiego „Kruk i lis”, „Jagnię i wilcy”.

  • Przeczytaj bajki Ignacego Krasickiego „Kruk i lis”, „Jagnię i wilcy”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji z portalu Scholaris.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz zilustrowaną bajkę „Kruk i lis” na kanale  Baje dla dzieci na You Tube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 24. Ignacy Krasicki bajka „Czapla, ryby i rak”

Będę umiał scharakteryzować bohaterów wiersza Ignacego Krasickiego pt. „Czapla, ryby i rak”.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wykonaj kartę pracy z portalu Scholaris.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Posłuchaj bajki Ignacego Krasickiego „Czapla, ryby i rak” w interpretacji Dariusza Wiktorowicza z ilustracjami Barbary Wójcik – Wiktorowicz.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Z podanych zdań ułóż opowiadanie bajki Ignacego Krasickiego „Czapla, ryby i rak” – zadanie przygotowała beata m.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 25. Ignacy Krasicki bajka „Przyjaciele”

Poznam bajkę Ignacego Krasickiego i zastanowię się kto jest dobrym przyjacielem a co może zepsuć przyjaźń. Poćwiczę odmianę przez przypadki i zastanowię się nad synonimami słowa przyjaciel.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Dlaczego wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły?”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj interpretacji bajki w interpretacji Bożeny Adamek.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Połącz w pary cechy charakteru z bohaterami z bajki.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Sprawdź swoją znajomość bajek Ignacego Krasickiego. Wykonaj test na portalu pisupisu.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Rozwiąż quiz.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Uzupełnij brakujące wyrazy.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Ułóż wydarzenia w poprawnej kolejności.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 26. Epicka lekcja

Przypomnę sobie wiadomości o czym jest epika. Poznam podział utworów ze względu na czas powstania utworu i czas fabuły.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj omówienie epiki jako rodzaju literackiego.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji     „Książka to przyjaciel – podsumowanie wiadomości o epice”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz „Epika… pojęcie znane i nieznane” , autor: Katarzyna Smagieł-Dwojak.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz krótki film o rodzajach literackich.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli chcesz usystematyzować wiedzę przeczytaj podsumowanie tematu „Epika od A do Z”, autorstwa M. Podlodowskiej.

Typ materiału: Tekst

Temat 27. Kim jesteś narratorze?

Przypomnę sobie kim jest narrator i w których osobach wypowiada się w prozie.

  • Z lekcji z Epodręcznika zrób ćwiczenie 1 i  ćwiczenie 2.  Kto jest narratorem fragmentu opowiadania?

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji z portalu Scholaris.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz film na kanale Uczeń sam w domu na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł „Kim jest autor, a kim narrator?” na portalu Aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz napisać powieść lub opowiadanie przeczytaj tekst o narracji pierwszoosobowej na blogu poradnikpisania.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz napisać powieść lub opowiadanie przeczytaj tekst o narracji trzecioosobowej na blogu poradnikpisania.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 28. Opowieści biblijne.  Przypowieść o talentach

Poznam biblijna przypowieść o talentach i zastanowię się czego nas uczy ta historia.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj piosenki z kanału Promyczek NS na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Rozwiąż krzyżówkę.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Zobacz prezentację przygotowaną przez Monikę Wieczorek.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 29. Odmiany języka – oficjalna i nieoficjalna

Dowiem się jakich wyrazów i sformułowań używamy gdy mówimy językiem oficjalnym a jakich gdy używamy języka nieoficjalnego. Poznam definicję kolokwializmu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia od 1.1 do 1.10 z działu Zadaniowo (I).

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji  i zestaw materiałów „Czy babcia wnuczkę zrozumie?” – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją wiedzę  – wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Posłuchaj wykładu z kanału „Monika uczy”  na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź w słowniku definicję słowa kolokwializm.

Typ materiału: Tekst

Temat 30. Dialekty i gwary

Dowiem się czym dialekt różni się od gwary.  Posłucham wypowiedzi w różnych gwarach.

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty lekcji z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz film na kanale Fundacji Uniwersytet  Dzieci, w którym dr Monika Kresa opowiada o tym, jak się mówi w różnych regionach kraju.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji  „Dialekty i gwary polskie – czy mowa nas zdradza?”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj wiersza „Lokomotywa” w gwarze poznańskiej - zajrzyj na kanał Wuja Czechu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz na kanale Dziennika Zachodniego jak  Marek Szołtysek czyta po śląsku fragment  wiersza  „Lokomotywa” Juliana Tuwima.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz jak uczniowie z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Przodkowie nagrali fragment dubbingu Shreka po kaszubsku.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Naucz się 10 słów w gwarze podhalańskiej –  skorzystaj z pomocy góralek z kanału Hop Cup.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}