Język polski (luty 2021 r.)
Temat 31. „Kordian” Juliusza Słowackiego cz. 1 – wprowadzenie
Zapoznam się z treścią dramatu Juliusza Słowackiego „Kordian” i dowiem się, jakie są romantyczne cechy jego bohatera.
- Zapoznaj się z treścią dramatu romantycznego „Kordian”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj materiał „Kordian – bezradność wobec wypadków historii” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film na kanale Edudu Video na YouTube dotyczący „Kordiana” Juliusza Słowackiego.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący tytułowego bohatera dramatu „Kordian”.
Temat 32. „Kordian” Juliusza Słowackiego cz. 2
Zastanowię się czy Kordian to utwór, który jest przykładem polskiego romantyzmu uwikłanego w historię czy uniwersalnym dramatem jednostki.
- Zapoznaj się z materiałem: Kordian – niespełniony „bohater Polaków”? Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Historia i historiozofia w „Kordianie” Juliusza Słowackiego – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Kordian w roli spiskowca – analiza aktu III lektury – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Posłuchaj, na antenie Polskiego Radia, fragmentów radiowej inscenizacji „Kordiana” Juliusza Słowackiego wyreżyserowanego przez Jana Warenycię.
Temat 33. „Kordian” Juliusza Słowackiego w teatrze
Zapoznam się z adaptacją Teatru Telewizji – „Kordiana” oraz uzyskam wiedzę dotyczącą Gustawa Holoubka – reżysera sztuki i zarazem aktora. Ponadto dowiem się, jakie były jeszcze inne wybitne inscenizacje tego dramatu oraz zdobędę informację o wybitnym reżyserze teatralnym – Kazimierzu Dejmku.
- Obejrzyj w całości lub fragmentach sztukę Teatru Telewizji „Kordian” z 1980 r. w reżyserii Gustawa Holoubka.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst ze strony Dzieje.pl dotyczący życia i twórczości Gustawa Holoubka.
- Zapoznaj się z tekstem mówiącym o pięciu inscenizacjach „Kordiana” na deskach Teatru Narodowego.
- Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl dotyczący życia i twórczości Kazimierza Dejmka.
Temat 34. Epistolografia romantyczna. Listy Słowackiego
Poznam listy Juliusza Słowackiego jako przykład romantycznej kultury literackiej oraz języka i stylu epoki.
- Przeczytaj tekst o epistolografii romantycznej na portalu eduteka.pl.
- Posłuchaj listów Juliusza Słowackiego do matki w interpretacji Zbigniewa Zapasiewicza.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji dr Moniki Bojko „Jak Juliusz Słowacki listy pisał, czyli kartka z dziejów epistolografii romantycznej”.
Temat 35. Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza
Dokonam analizy filmu Tadeusza Konwickiego „Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza”.
- Przeczytaj tekst „Nasz naród jak lawa” autorstwa Tomasza Miłkowskiego z „Kultura” 1989, nr 46. (Filmotekaszkolna.pl)
- Przeczytaj wywiad z Tadeuszem Konwickim „Mickiewicz przywołany” z „Przeglądu Katolickiego” 1989, nr 18. (Filmotekaszkolna.pl)
- „Lawa”, reż. Tadeusz Konwicki (1989) – scenariusz lekcji opracowany przez dr. Przemysława Kanieckiego. (Filmotekaszkolna.pl)
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Adaptacja filmowa jako interpretacja. „Lawa” w reżyserii Tadeusza Konwickiego a „Dziady” Adama Mickiewicza – scenariusz lekcji ze strony Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Dla zainteresowanych: obejrzyj krótki film „Polskiej Kroniki Filmowej” z 1988 r. przedstawiający zakulisowe zdjęcia do filmu „Lawa”. Materiał został wyprodukowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Nagranie pochodzi z Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej.
Temat 36. Polszczyzna w internecie
Dowiem się, w jaki sposób internet wpływa na język polski.
- Zapoznaj się z materiałem „Mowa – pismo – internet, czyli jak zmienia się komunikacja” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst ze strony Polszczyzna.pl dotyczący tego, jaki jest wpływ internetu na współczesną polszczyznę.
- Zapoznaj się z tekstem na stronie Polskiego Radia dotyczącym tego czy internet niszczy polszczyznę.