Język polski (luty 2021 r.)
Temat 41. Ekranizacja powieści Bolesława Prusa „Faraon” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza
Zapoznam się z materiałami dotyczącymi filmu „Faraon” Jerzego Kawalerowicza, będącego ekranizacją powieści Bolesława Prusa pod tym samym tytułem.
- Na portalu Dzieje przeczytaj wywiad, i zastanów się, czy dr Jasina ma rację mówiąc, że Faraon to film arcypolski.
- Przeczytaj opis i recenzję filmu na portalu Culture.
- Skorzystaj ze schematu recenzji na portalu Scholaris i napisz krótką recenzję filmu „Faraon”.
- Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz zobaczyć jak wygląda współpraca operatora z reżyserem i jak jest to przemyślany proces, to na kanale Edukacja spojrzenia zobacz film „Faraon. Realizacja światła”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Jeśli jesteś zainteresowany jak analizują filmy filmoznawcy przeczytaj artykuł Marii Kornatowskiej „Jerzy Kawalerowicz, czyli miłość do geometrii”.
Temat 42. Naturalizm i realizm w literaturze
Powtórzę wiedzę o realizmie i naturalizmie jako o dominujących nurtach pozytywizmu.
- Zapoznaj się z materiałem z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj podsumowanie tematu na portalu Edukator.
- Przeczytaj tekst i powtórz wiadomości dotyczące pozytywizmu.
Temat 43. Powieść „Potop” Henryka Sienkiewicza
Poznam uwarunkowania historyczne i społeczne związane z powstaniem powieści.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia. Materiał ułatwi Ci zrozumienie wielu kontekstów związanych z powstaniem powieści.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Materiał pozwoli Ci doskonalić umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem, a także poznać cechy Sienkiewiczowskiej powieści historycznej.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami tekstu powieści Henryka Sienkiewicza „Potop”.
Temat 44. Fiodor Dostojewski – informacje wstępne
Uzyskam wiedzę ogólną na temat życia i twórczości wybitnego rosyjskiego pisarza – Fiodora Dostojewskiego.
- Przeczytaj tekst ze strony encyklopedia.pwn.pl dotyczący życia i twórczości Fiodora Dostojewskiego.
- Posłuchaj audycji „Fiodor Dostojewski i jego demony”. (Naukowy zawrót głowy/Polskie Radio Jedynka)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wysłuchaj audycji na stronie Polskiego Radia – „Dlaczego Dostojewski nie został poetą”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych – posłuchaj w całości lub wybranych przez nauczyciela fragmentów audycji na antenie Polskiego Radia ”Między zbrodnią i karą – demony Fiodora Dostojewskiego”. (6.02.2011)
Temat 45. „Zbrodnia i kara” – przeklęte problemy
Zastanowię się do postawienia sobie jakich pytań prowokuje lektura „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz wypowiedź prof. Jana Hartmana.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz „Motyw zbrodni i kary w powieści Fiodora Dostojewskiego”.
Temat 46. „Zbrodnia i kara” – próba oceny bohatera
Spróbuję ocenić postawę głównego bohatera powieści „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego. Poznam definicję powieści polifonicznej.
- Sprawdź swoją znajomość lektury.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Scenariusz: Czy można usprawiedliwić zabójstwo dokonane w imię idei? Tragedia Raskolnikowa w „Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Powtórz wiadomości o Fiodorze Raskolnikowie.
- Zobacz animację Piotra Dumały „Zbrodnia i Kara”.
Temat 47. Pozytywizm – powtórzenie wiadomości
Powtórzę wiadomości o epoce pozytywizmu i wykonam zadania sprawdzające moją wiedzę.
- Obejrzyj film na kanale Wiedza z wami na YouTube i powtórz wiadomości dotyczące pozytywizmu.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z mapą myśli ze strony język-polski.pl i usystematyzuj wiadomości o pozytywizmie.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj krótki tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczące gatunków literackich typowych dla epoki pozytywizmu.
- Jeśli jeszcze czujesz, że nie masz utrwalonej wiedzy posłuchaj wykładu na kanale Wiedza z wami na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wykonaj zadania dotyczące wiedzy o pozytywizmie.
Temat 48. Polszczyzna w internecie
Dowiem się, w jaki sposób internet wpływa na język polski.
- Zapoznaj się z materiałem „Mowa – pismo – internet, czyli jak zmienia się komunikacja” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst ze strony Polszczyzna.pl dotyczący tego, jaki jest wpływ internetu na współczesną polszczyznę.
- Zapoznaj się z tekstem na stronie Polskiego Radia dotyczącym tego czy internet niszczy polszczyznę.