Język polski (luty 2021 r.)
Temat 31. Tadeusz Borowski – opowiadania
Zapoznam się obrazem obozu koncentracyjnego opisanego w opowiadaniach Tadeusza Borowieckiego oraz dowiem się, co oznacza termin człowiek zlagrowany. Ponadto uzyskam wiedzę na temat ich bohatera.
- Zapoznaj się z materiałem „Obóz jako tu i teraz człowieka zlagrowanego” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film na kanale „Wiedza z wami” dotyczący człowieka zlagrowanego w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Człowiek jako temat opowiadań oświęcimskich Tadeusza Borowskiego – scenariusz lekcji.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl o Tadku – bohaterze opowiadań Tadeusza Borowskiego.
- Dla zainteresowanych – wirtualne zwiedzanie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau (Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau).
Temat 32. II wojna światowa w popkulturze
Uzyskam wiedzę na temat motywu II wojny światowej w popkulturze, przemyślę zasadność takiego podejścia oraz jakie są jego zalety i wady.
- Przeczytaj wywiad z dr. Łukaszem Jasiną „Pamięć o II wojnie nieodwołalnie przesuwa się do popkultury” opublikowany na stronie culture.pl.
- Obejrzyj film animowany na kanale „IPNtv” na YouTube pt. „Niezwyciężeni”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj animowany teledysk na kanale „NCKultury” na YouTube „A więc wojna – Tak rozpoczęła się II Wojna Światowa!”. Na podstawie powyższych animacji, odpowiedz pisemnie na pytanie – czemu służy popkulturowe przedstawianie II wojny światowej?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj rozdziały „Popularność filmów i gier wojennych a pamięć historyczna” i „Podsumowanie” z artykułu Dawida Gralika „Ku nowej pamięci historycznej? Kreowanie wizji przeszłości w popkulturze na przykładzie II wojny światowej” (Sensus Historiae Vol 36, No 3, 2019). Odpowiedz na pytanie – jakie są zalety i wady przedstawiania historii poprzez wytwory popkultury?
Temat 33. Gustaw Herling-Grudziński i „Inny świat” – wstęp
Poznam postać i twórczość Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz zapoznam się z treścią powieści „Inny świat”.
- Przeczytaj tekst ze strony Muzeum II Wojny Światowej autorstwa dr. Tomasza Szturo pt. „Losy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego”.
- Obejrzyj film na kanale Akademia Lektur na YouTube dotyczący powieści „Inny świat”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film na kanale „Polskie Radio” na YouTube, na którym Gustaw Herling-Grudziński opowiada o wydarzeniach, które zainspirowały go do napisania książki „Inny świat”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 1 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 2 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 3 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 4 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 5 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).
Temat 34. Gustaw Herling-Grudziński i „Inny świat” cz. 2 – człowiek w świecie przemocy
Dowiem się, jakie były metody działania stalinowskiego aparatu przemocy oraz sposoby ratowania ludzkiej godności na podstawie powieści „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
- Zapoznaj się z materiałem „Piekło łagrów” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film na kanale Edudu Video dotyczący metod ratowania ludzkiej godności w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- „Postawa jednostki w warunkach gułagu na podstawie utworu „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego” – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Metody działania stalinowskiego aparatu przemocy w filmie „Przesłuchanie” Ryszarda Bugajskiego i powieści Gustawa Herlinga-Grudzińskiego „Inny świat” – scenariusz lekcji autorstwa Tomasza Ptaszka. (legalnakultura.pl)
Temat 35. Spektakl Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego – recenzja spektaklu
Obejrzę, we fragmentach albo całości, spektakl Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego i zapoznam się z materiałami w mediach dotyczącymi tej produkcji. Posiłkując się filmem o wspomnieniach człowieka zesłanego do łagrów, napiszę recenzję tego przedstawienia.
- Obejrzyj wybrane przez nauczyciela fragmenty spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego. Dla zainteresowanych – obejrzyj całość.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film z kanału „TVP VOD” na YouTube przedstawiający pokaz prasowy spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst z portalu niezalezna.pl dotyczący spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego.
- Obejrzyj film na kanale „Świadkowie Epoki” na YouTube przedstawiający wspomnienia Stanisława Guza z pobytu w łagrze.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posiłkując się kartą pracy z portalu Scholaris.pl oraz poznanymi już materiałami z tej lekcji, napisz recenzję spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat”. Mając w pamięci wspomnienia Stanisława Guza, zastanów się na ile produkcja TVP odzwierciedla realia łagrów. Karta pracy dotyczy filmu, ale może być pomocna przy tworzeniu recenzji spektaklu.
Temat 36. „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego
Uzyskam informacje na temat życia i twórczości Mirona Białoszewskiego. Zapoznam się z tym jak postrzegał czas Powstania Warszawskiego oraz późniejszy powrót do stolicy. Obejrzę także krótki fragment spektaklu „Pamiętnik z powstania warszawskiego” oraz wybiorę się na wirtualną wycieczkę po Muzeum Powstania Warszawskiego.
- Przeczytaj tekst ze strony culture.pl dotyczący Mirona Białoszewskiego.
- Obejrzyj film udostępniony przez Muzeum Powstania Warszawskiego przedstawiający fragment spektaklu „Pamiętnik z powstania warszawskiego”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Pamiętnik z powstania warszawskiego – dokument historyczny czy literacka próba ocalenia przeszłości? – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Posłuchaj rozmowy z Mironem Białoszewskim „Miron Białoszewski opowiada o powrocie do Warszawy w 1945 roku.” (Polskie Radio, 1.08.1981)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wybierz się na wycieczkę po Wirtualnym Muzeum Powstania Warszawskiego.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem na stronie Aleklasa.pl i poszerz oraz usystematyzuj swoją wiedzę na temat „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego.