W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (luty 2021 r.)

Temat 31. Tadeusz Borowski – opowiadania

Zapoznam się obrazem obozu koncentracyjnego opisanego w opowiadaniach Tadeusza Borowieckiego oraz dowiem się, co oznacza termin człowiek zlagrowany. Ponadto uzyskam wiedzę na temat ich bohatera.

  • Zapoznaj się z materiałem „Obóz jako tu i teraz człowieka zlagrowanego” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale „Wiedza z wami” dotyczący człowieka zlagrowanego w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Człowiek jako temat opowiadań oświęcimskich Tadeusza Borowskiego – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl o Tadku – bohaterze opowiadań Tadeusza Borowskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych – wirtualne zwiedzanie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau (Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 32. II wojna światowa w popkulturze

Uzyskam wiedzę na temat motywu II wojny światowej w popkulturze, przemyślę zasadność takiego podejścia oraz jakie są jego zalety i wady.

  • Przeczytaj wywiad z dr. Łukaszem Jasiną „Pamięć o II wojnie nieodwołalnie przesuwa się do popkultury” opublikowany na stronie culture.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film animowany na kanale „IPNtv” na YouTube pt. „Niezwyciężeni”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj animowany teledysk na kanale „NCKultury” na YouTube „A więc wojna – Tak rozpoczęła się II Wojna Światowa!”. Na podstawie powyższych animacji, odpowiedz pisemnie na pytanie – czemu służy popkulturowe przedstawianie II wojny światowej?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj rozdziały „Popularność filmów i gier wojennych a pamięć historyczna” i „Podsumowanie” z artykułu Dawida Gralika „Ku nowej pamięci historycznej? Kreowanie wizji przeszłości w popkulturze na przykładzie II wojny światowej” (Sensus Historiae Vol 36, No 3, 2019). Odpowiedz na pytanie – jakie są zalety i wady przedstawiania historii poprzez wytwory popkultury?

Typ materiału: Tekst

Temat 33. Gustaw Herling-Grudziński i „Inny świat” – wstęp

Poznam postać i twórczość Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz zapoznam się z treścią powieści „Inny świat”.

  • Przeczytaj tekst ze strony Muzeum II Wojny Światowej autorstwa dr. Tomasza Szturo pt. „Losy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale Akademia Lektur na YouTube dotyczący powieści „Inny świat”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film na kanale „Polskie Radio” na YouTube, na którym Gustaw Herling-Grudziński opowiada o wydarzeniach, które zainspirowały go do napisania książki „Inny świat”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 1 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 2 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 3 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 4 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów „Innego świata” cz. 5 w interpretacji Mariusza Benoit (Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Radio S.A.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 34. Gustaw Herling-Grudziński i „Inny świat” cz. 2 – człowiek w świecie przemocy

Dowiem się, jakie były metody działania stalinowskiego aparatu przemocy oraz sposoby ratowania ludzkiej godności na podstawie powieści „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

  • Zapoznaj się z materiałem „Piekło łagrów” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu Video dotyczący metod ratowania ludzkiej godności w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Postawa jednostki w warunkach gułagu na podstawie utworu „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego” – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Metody działania stalinowskiego aparatu przemocy w filmie „Przesłuchanie” Ryszarda Bugajskiego i powieści Gustawa Herlinga-Grudzińskiego „Inny świat” – scenariusz lekcji autorstwa Tomasza Ptaszka. (legalnakultura.pl)

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 35. Spektakl Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego – recenzja spektaklu

Obejrzę, we fragmentach albo całości, spektakl Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego i zapoznam się z materiałami w mediach dotyczącymi tej produkcji. Posiłkując się filmem o wspomnieniach człowieka zesłanego do łagrów, napiszę recenzję tego przedstawienia.

  • Obejrzyj wybrane przez nauczyciela fragmenty spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego. Dla zainteresowanych – obejrzyj całość.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film z kanału „TVP VOD” na YouTube przedstawiający pokaz prasowy spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst z portalu niezalezna.pl dotyczący spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat” w reżyserii Igora Gorzkowskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale „Świadkowie Epoki” na YouTube przedstawiający wspomnienia Stanisława Guza z pobytu w łagrze.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posiłkując się kartą pracy z portalu Scholaris.pl oraz poznanymi już materiałami z tej lekcji, napisz recenzję spektaklu Teatru Telewizji „Inny świat”. Mając w pamięci wspomnienia Stanisława Guza, zastanów się na ile produkcja TVP odzwierciedla realia łagrów. Karta pracy dotyczy filmu, ale może być pomocna przy tworzeniu recenzji spektaklu.

Typ materiału: Karta Pracy

Temat 36. „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego

Uzyskam informacje na temat życia i twórczości Mirona Białoszewskiego. Zapoznam się z tym jak postrzegał czas Powstania Warszawskiego oraz późniejszy powrót do stolicy. Obejrzę także krótki fragment spektaklu „Pamiętnik z powstania warszawskiego” oraz wybiorę się na wirtualną wycieczkę po Muzeum Powstania Warszawskiego.

  • Przeczytaj tekst ze strony culture.pl dotyczący Mirona Białoszewskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film udostępniony przez Muzeum Powstania Warszawskiego przedstawiający fragment spektaklu „Pamiętnik z powstania warszawskiego”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Pamiętnik z powstania warszawskiego – dokument historyczny czy literacka próba ocalenia przeszłości? – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj rozmowy z Mironem Białoszewskim „Miron Białoszewski opowiada o powrocie do Warszawy w 1945 roku.” (Polskie Radio, 1.08.1981)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wybierz się na wycieczkę po Wirtualnym Muzeum Powstania Warszawskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem na stronie Aleklasa.pl i poszerz oraz usystematyzuj swoją wiedzę na temat „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego.

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}