Język polski (październik 2020 r.)
Temat 7. Malarstwo drugiej połowy XIX wieku
Poznam kierunki w malarstwie w drugiej połowie XIX wieku i zastanowię się, czy były spójne z nurtami w literaturze.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. Zastanów się, czy umiesz w kontekście malarstwa wyjaśnić pojęcia romantyzm, realizm, naturalizm i impresjonizm.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj artykuł o akademizmie w malarstwie.
- Obejrzyj film na kanale „artdone” na Youtube dotyczący akademizmu/ historyzmu.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Na stronie Culture.pl pooglądaj obrazy polskich malarzy XIX wieku.
- Zobacz materiał „Kultura polska w Galicji” przygotowany przez Małgorzatę Soczewicz zapamiętaj nazwiska wymienionych tam malarzy.
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj tekst „Czy Artur Grottger był kiedyś w Warszawie?” Karoliny Dzimiry-Zarzyckiej.
- Dla zainteresowanych. Zobacz wykład dr Agnieszki Rosales Rodriguez zorganizowany w ramach programu edukacyjnego towarzyszącego wystawie „Aleksander Gierymski 1850-1901”.
Temat 8. Kwestia kobieca w pozytywizmie – „Marta” Elizy Orzeszkowej
Poznam powieść Elizy Orzeszkowej, która została przetłumaczona na aż 63 języki i trafiła do kobiet na całym świecie. Zastanowię się, czy poruszane problemy są aktualne.
- Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty „Marty” Elizy Orzeszkowej.
- Przeczytaj artykuł „Emancypacyjna powieść XIX wieku? Poznajcie MARTĘ – Elizy Orzeszkowej” Natalii Blok.
- Na portalu aleklasa przeczytaj porady, jak poradzić sobie z napisaniem wypracowania na temat „Na podstawie przytoczonego fragmentu powieści Elizy Orzeszkowej Marta scharakteryzuj trudną sytuację kobiet w XIX wieku”.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment – Emancypacja kobiet.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Dla zainteresowanych. Posłuchaj audycji radiowej „Kim prywatnie były Orzeszkowa i Konopnicka?”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł „Matka mądrej emancypacji” Barbary Nałęcz-Nieniewskiej.
Temat 9. Czym jest felieton? Felietonistyka Prusa
Dowiem się, czym jest felieton. Poznam fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.
- Przeczytaj wstęp z Lekcji z Epodęcznika i posłuchaj audiobooka „Zostańmy felietonistami”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.
- Posłuchaj „Kroniki tygodniowej” czytanej przez Pawła Deląga.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł Natalii Szumskiej „Wiosenne felietony Bolesława Prusa”.
- Przeczytaj notatkę z lekcji ze strony humanisci2013.blogspot.com.
Temat 10. Naturalizm i realizm w literaturze
Powtórzę wiedzę o realizmie i naturalizmie jako o dominujących nurtach pozytywizmu.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj podsumowanie tematu na portalu Edukator.
- Przeczytaj tekst i powtórz wiadomości dotyczące twórców literatury pozytywizmu.
Temat 11. „Zbrodnia i kara” – przeklęte problemy
Zastanowię się, do postawienia sobie jakich pytań prowokuje lektura „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz wypowiedź prof. Jana Hartmana.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz „Motyw zbrodni i kary w powieści Fiodora Dostojewskiego”.
Temat 12. „Zbrodnia i kara” – próba oceny bohatera
Spróbuję ocenić postawę głównego bohatera powieści „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego. Poznam definicję powieści polifonicznej.
- Posłuchaj wybranych przez nauczyciela fragmentów audiobooka „Zbrodnia i kara”, na YouTube, czyta Filip Kosior.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją znajomość lektury.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Scenariusz: Czy można usprawiedliwić zabójstwo dokonane w imię idei? Tragedia Raskolnikowa w „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Powtórz wiadomości o Fiodorze Raskolnikowie.
- Zobacz animację Piotra Dumały „Zbrodnia i Kara”.