W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (styczeń 2021 r.)

Temat 33. Felietonistyka Bolesława Prusa

Dowiem się czym jest felieton. Poznam fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj „Kroniki tygodniowej” czytanej przez Pawła Deląga.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Natalii Szumskiej „Wiosenne felietony Bolesława Prusa”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj notatkę z lekcji ze strony humanisci2013.blogspot.com.

Typ materiału: Tekst

Temat 34. Jak napisać felieton?

Dowiem się czym są felietony oraz jak je pisać.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Zostańmy felietonistami”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Uczymy się pisać felietony – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z materiałami dotyczącymi felietonów na stronie język-polski.pl. Wykonaj jedno z ćwiczeń.

Typ materiału: Tekst

Temat 35. Styl i stylizacja, czyli o środowiskowych odmianach języka

Poznam różne style w języku i ich funkcjonalne zastosowanie

  • Przeczytaj materiał by nauczyć się odróżniać język ogólnonarodowy od gwary środowiskowej. Poznasz definicję socjolektu, slangu i żargonu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci zrozumieć pojęcie stylu, jako zagadnienia związanego z oficjalną i nieoficjalną odmianą języka.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, dzięki któremu nauczysz się, jak rozpoznać błędy stylistyczne i jak się ich ustrzec przy pisaniu własnych tekstów.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z kartą pracy, która ułatwi Ci rozpoznanie różnego rodzaju dialektyzmów, a także pomoże odróżniać dialektyzację świadomą od błędów językowych.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 36. „Lalka” Bolesława Prusa – wstęp

Poznam treść powieści „Lalka”, dowiem się, jakie są główne jej tematy oraz dowiem się jak zostało opisane w niej społeczeństwo.

  • Zapoznaj się z treścią powieści „Lalka”.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Obejrzyj film dotyczący tematów poruszanych w powieści „Lalka” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z mapą myśli na stronie język-polski.pl.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Grossmutter i Napoleon” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę społeczności żydowskiej opisanej w „Lalce”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę arystokracji opisanej w „Lalce”.

Typ materiału: Tekst

Temat 37. „Lalka” Bolesława Prusa – charakterystyka bohaterów

Zapoznam się z charakterystyką najważniejszych bohaterów powieści „Lalka” – Stanisława Wokulskiego, Izabeli Łęckiej oraz Ignacego Rzeckiego.

  • Zapoznaj się na stronie Język-polski.pl z krótkimi opisami postaci występującymi w powieści „Lalka”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj na kanale „Biblioteka Szkolna” na YouTube film opowiadający o głównych bohaterach „Lalki” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Stanisława Wokulskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Izabeli Łęckiej.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj na kanale „Nowa Panorama Literatury Polskiej” na YouTube film opowiadający o Ignacym Rzeckim.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 38. Warszawa przedstawiona w „Lalce” Bolesława Prusa

Poznam obraz Warszawy przedstawiony w powieści „Lalka” Bolesława Prusa.

  • Zapoznaj się z tekstem ze strony język-polski.pl dotyczącym obrazu polskiego społeczeństwa i Warszawy.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z mapą Warszawy przedstawiającą autentyczne miejsca w powieści „Lalka”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film na kanale „Nowa Panorama Literatury Polskiej” na YouTube pt. „Warszawa, której nie ma w „Lalce””.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Wirtualny spacer po Warszawie śladami bohaterów ”Lalki”. Jaki obraz miasta wyłania się z powieści Bolesława Prusa?” – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 39. Ekranizacje klasyki literatury polskiego pozytywizmu – „Lalka”

Zapoznam się z materiałami dotyczącymi filmu „Lalka” w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa.

  • Zapoznaj się z tekstem na stronie culture.pl dotyczącym postaci oraz twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony ninateka.pl dotyczący muzyki w filmie „Lalka”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony histmag.org – „ „Lalka” – reż. Wojciech Jerzy Has – recenzja i ocena filmu” autorstwa Miłosza Sowy.

Typ materiału: Tekst

  • Skorzystaj ze schematu recenzji na portalu Scholaris i napisz krótką recenzję filmu „Lalka”.

Typ materiału: Tekst

Temat 40. Literatura w filmie

Uzyskam wiedzę na temat ekranizacji polskich powieści oraz poznam zagadnienia związane z adaptacji filmowych literatury.

  • Przeczytaj tekst ze strony sfp.org.pl autorstwa Dagmary Romanowskiej – „Polskie kino (nie)kocha książki?”. Artykuł pochodzi z „Magazynu Filmowego SFP”, 44/2015.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony filmotekaszkolna.pl dotyczący związku filmu z literaturą autorstwa Marka Henrykowskiego. („Polonistyka” 1996, nr 5)

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z ze spisem ekranizacji polskich powieści na portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych – wysłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w których Janusz Zaorski odnosi się do kwestii polskich adaptacji filmowych literatury. (Trendy Kultury, 12.07.2017 r.)

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}