Język polski (styczeń 2021 r.)
Temat 33. Felietonistyka Bolesława Prusa
Dowiem się czym jest felieton. Poznam fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.
- Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.
- Posłuchaj „Kroniki tygodniowej” czytanej przez Pawła Deląga.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł Natalii Szumskiej „Wiosenne felietony Bolesława Prusa”.
- Przeczytaj notatkę z lekcji ze strony humanisci2013.blogspot.com.
Temat 34. Jak napisać felieton?
Dowiem się czym są felietony oraz jak je pisać.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Zostańmy felietonistami”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Uczymy się pisać felietony – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z materiałami dotyczącymi felietonów na stronie język-polski.pl. Wykonaj jedno z ćwiczeń.
Temat 35. Styl i stylizacja, czyli o środowiskowych odmianach języka
Poznam różne style w języku i ich funkcjonalne zastosowanie
- Przeczytaj materiał by nauczyć się odróżniać język ogólnonarodowy od gwary środowiskowej. Poznasz definicję socjolektu, slangu i żargonu.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci zrozumieć pojęcie stylu, jako zagadnienia związanego z oficjalną i nieoficjalną odmianą języka.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem, dzięki któremu nauczysz się, jak rozpoznać błędy stylistyczne i jak się ich ustrzec przy pisaniu własnych tekstów.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z kartą pracy, która ułatwi Ci rozpoznanie różnego rodzaju dialektyzmów, a także pomoże odróżniać dialektyzację świadomą od błędów językowych.
Temat 36. „Lalka” Bolesława Prusa – wstęp
Poznam treść powieści „Lalka”, dowiem się, jakie są główne jej tematy oraz dowiem się jak zostało opisane w niej społeczeństwo.
- Zapoznaj się z treścią powieści „Lalka”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Obejrzyj film dotyczący tematów poruszanych w powieści „Lalka” Bolesława Prusa.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z mapą myśli na stronie język-polski.pl.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem „Grossmutter i Napoleon” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę społeczności żydowskiej opisanej w „Lalce”.
- Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę arystokracji opisanej w „Lalce”.
Temat 37. „Lalka” Bolesława Prusa – charakterystyka bohaterów
Zapoznam się z charakterystyką najważniejszych bohaterów powieści „Lalka” – Stanisława Wokulskiego, Izabeli Łęckiej oraz Ignacego Rzeckiego.
- Zapoznaj się na stronie Język-polski.pl z krótkimi opisami postaci występującymi w powieści „Lalka”.
- Obejrzyj na kanale „Biblioteka Szkolna” na YouTube film opowiadający o głównych bohaterach „Lalki” Bolesława Prusa.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Stanisława Wokulskiego.
- Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Izabeli Łęckiej.
- Obejrzyj na kanale „Nowa Panorama Literatury Polskiej” na YouTube film opowiadający o Ignacym Rzeckim.
Temat 38. Warszawa przedstawiona w „Lalce” Bolesława Prusa
Poznam obraz Warszawy przedstawiony w powieści „Lalka” Bolesława Prusa.
- Zapoznaj się z tekstem ze strony język-polski.pl dotyczącym obrazu polskiego społeczeństwa i Warszawy.
- Zapoznaj się z mapą Warszawy przedstawiającą autentyczne miejsca w powieści „Lalka”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film na kanale „Nowa Panorama Literatury Polskiej” na YouTube pt. „Warszawa, której nie ma w „Lalce””.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- „Wirtualny spacer po Warszawie śladami bohaterów ”Lalki”. Jaki obraz miasta wyłania się z powieści Bolesława Prusa?” – scenariusz lekcji.
Temat 39. Ekranizacje klasyki literatury polskiego pozytywizmu – „Lalka”
Zapoznam się z materiałami dotyczącymi filmu „Lalka” w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa.
- Zapoznaj się z tekstem na stronie culture.pl dotyczącym postaci oraz twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
- Przeczytaj tekst ze strony ninateka.pl dotyczący muzyki w filmie „Lalka”.
- Przeczytaj tekst ze strony histmag.org – „ „Lalka” – reż. Wojciech Jerzy Has – recenzja i ocena filmu” autorstwa Miłosza Sowy.
- Skorzystaj ze schematu recenzji na portalu Scholaris i napisz krótką recenzję filmu „Lalka”.
Temat 40. Literatura w filmie
Uzyskam wiedzę na temat ekranizacji polskich powieści oraz poznam zagadnienia związane z adaptacji filmowych literatury.
- Przeczytaj tekst ze strony sfp.org.pl autorstwa Dagmary Romanowskiej – „Polskie kino (nie)kocha książki?”. Artykuł pochodzi z „Magazynu Filmowego SFP”, 44/2015.
- Przeczytaj tekst ze strony filmotekaszkolna.pl dotyczący związku filmu z literaturą autorstwa Marka Henrykowskiego. („Polonistyka” 1996, nr 5)
- Zapoznaj się z ze spisem ekranizacji polskich powieści na portalu Scholaris.pl.
- Dla zainteresowanych – wysłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w których Janusz Zaorski odnosi się do kwestii polskich adaptacji filmowych literatury. (Trendy Kultury, 12.07.2017 r.)