Powrót

Język polski (styczeń 2021 r.)

Temat 33. Felietonistyka Bolesława Prusa

Dowiem się czym jest felieton. Poznam fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj „Kroniki tygodniowej” czytanej przez Pawła Deląga.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Natalii Szumskiej „Wiosenne felietony Bolesława Prusa”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj notatkę z lekcji ze strony humanisci2013.blogspot.com.

Typ materiału: Tekst

Temat 34. Jak napisać felieton?

Dowiem się czym są felietony oraz jak je pisać.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Zostańmy felietonistami”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Uczymy się pisać felietony – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z materiałami dotyczącymi felietonów na stronie język-polski.pl. Wykonaj jedno z ćwiczeń.

Typ materiału: Tekst

Temat 35. Styl i stylizacja, czyli o środowiskowych odmianach języka

Poznam różne style w języku i ich funkcjonalne zastosowanie

  • Przeczytaj materiał by nauczyć się odróżniać język ogólnonarodowy od gwary środowiskowej. Poznasz definicję socjolektu, slangu i żargonu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci zrozumieć pojęcie stylu, jako zagadnienia związanego z oficjalną i nieoficjalną odmianą języka.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, dzięki któremu nauczysz się, jak rozpoznać błędy stylistyczne i jak się ich ustrzec przy pisaniu własnych tekstów.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z kartą pracy, która ułatwi Ci rozpoznanie różnego rodzaju dialektyzmów, a także pomoże odróżniać dialektyzację świadomą od błędów językowych.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 36. „Lalka” Bolesława Prusa – wstęp

Poznam treść powieści „Lalka”, dowiem się, jakie są główne jej tematy oraz dowiem się jak zostało opisane w niej społeczeństwo.

  • Zapoznaj się z treścią powieści „Lalka”.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Obejrzyj film dotyczący tematów poruszanych w powieści „Lalka” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z mapą myśli na stronie język-polski.pl.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Grossmutter i Napoleon” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę społeczności żydowskiej opisanej w „Lalce”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę arystokracji opisanej w „Lalce”.

Typ materiału: Tekst

Temat 37. „Lalka” Bolesława Prusa – charakterystyka bohaterów

Zapoznam się z charakterystyką najważniejszych bohaterów powieści „Lalka” – Stanisława Wokulskiego, Izabeli Łęckiej oraz Ignacego Rzeckiego.

  • Zapoznaj się na stronie Język-polski.pl z krótkimi opisami postaci występującymi w powieści „Lalka”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj na kanale „Biblioteka Szkolna” na YouTube film opowiadający o głównych bohaterach „Lalki” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Stanisława Wokulskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Izabeli Łęckiej.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj na kanale „Nowa Panorama Literatury Polskiej” na YouTube film opowiadający o Ignacym Rzeckim.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 38. Warszawa przedstawiona w „Lalce” Bolesława Prusa

Poznam obraz Warszawy przedstawiony w powieści „Lalka” Bolesława Prusa.

  • Zapoznaj się z tekstem ze strony język-polski.pl dotyczącym obrazu polskiego społeczeństwa i Warszawy.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z mapą Warszawy przedstawiającą autentyczne miejsca w powieści „Lalka”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film na kanale „Nowa Panorama Literatury Polskiej” na YouTube pt. „Warszawa, której nie ma w „Lalce””.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Wirtualny spacer po Warszawie śladami bohaterów ”Lalki”. Jaki obraz miasta wyłania się z powieści Bolesława Prusa?” – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 39. Ekranizacje klasyki literatury polskiego pozytywizmu – „Lalka”

Zapoznam się z materiałami dotyczącymi filmu „Lalka” w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa.

  • Zapoznaj się z tekstem na stronie culture.pl dotyczącym postaci oraz twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony ninateka.pl dotyczący muzyki w filmie „Lalka”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony histmag.org – „ „Lalka” – reż. Wojciech Jerzy Has – recenzja i ocena filmu” autorstwa Miłosza Sowy.

Typ materiału: Tekst

  • Skorzystaj ze schematu recenzji na portalu Scholaris i napisz krótką recenzję filmu „Lalka”.

Typ materiału: Tekst

Temat 40. Literatura w filmie

Uzyskam wiedzę na temat ekranizacji polskich powieści oraz poznam zagadnienia związane z adaptacji filmowych literatury.

  • Przeczytaj tekst ze strony sfp.org.pl autorstwa Dagmary Romanowskiej – „Polskie kino (nie)kocha książki?”. Artykuł pochodzi z „Magazynu Filmowego SFP”, 44/2015.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony filmotekaszkolna.pl dotyczący związku filmu z literaturą autorstwa Marka Henrykowskiego. („Polonistyka” 1996, nr 5)

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z ze spisem ekranizacji polskich powieści na portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych – wysłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w których Janusz Zaorski odnosi się do kwestii polskich adaptacji filmowych literatury. (Trendy Kultury, 12.07.2017 r.)

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}