W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (styczeń 2021 r.)

Temat 33. Warszawa przedstawiona w „Lalce” Bolesława Prusa

Poznam obraz Warszawy przedstawiony w powieści „Lalka” Bolesława Prusa.

  • Zapoznaj się z tekstem ze strony język-polski.pl dotyczącym obrazu polskiego społeczeństwa i Warszawy.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z mapą Warszawy przedstawiającą autentyczne miejsca w powieści „Lalka”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film na kanale „Nowa Panorama Literatury Polskiej” na YouTube pt. „Warszawa, której nie ma w „Lalce””.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Wirtualny spacer po Warszawie śladami bohaterów ”Lalki”. Jaki obraz miasta wyłania się z powieści Bolesława Prusa?” – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 34. Ekranizacje klasyki literatury polskiego pozytywizmu – „Lalka”

Zapoznam się z materiałami dotyczącymi filmu „Lalka” w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa.

  • Zapoznaj się z tekstem na stronie culture.pl dotyczącym postaci oraz twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony ninateka.pl dotyczący muzyki w filmie „Lalka”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony histmag.org – „ „Lalka” – reż. Wojciech Jerzy Has – recenzja i ocena filmu” autorstwa Miłosza Sowy.

Typ materiału: Tekst

  • Skorzystaj ze schematu recenzji na portalu Scholaris i napisz krótką recenzję filmu „Lalka”.

Typ materiału: Tekst

Temat 35. Literatura w filmie

Uzyskam wiedzę na temat ekranizacji polskich powieści oraz poznam zagadnienia związane z adaptacji filmowych literatury.

  • Przeczytaj tekst ze strony sfp.org.pl autorstwa Dagmary Romanowskiej – „Polskie kino (nie)kocha książki?”. Artykuł pochodzi z „Magazynu Filmowego SFP”, 44/2015.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony filmotekaszkolna.pl dotyczący związku filmu z literaturą autorstwa Marka Henrykowskiego. („Polonistyka” 1996, nr 5)

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z ze spisem ekranizacji polskich powieści na portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych – wysłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w których Janusz Zaorski odnosi się do kwestii polskich adaptacji filmowych literatury. (Trendy Kultury, 12.07.2017 r.)

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 36. Jak napisać felieton?

Dowiem się, czym są felietony oraz jak je pisać.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Zostańmy felietonistami”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Uczymy się pisać felietony – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z materiałami dotyczącymi felietonów na stronie język-polski.pl. Wykonaj jedno z ćwiczeń.

Typ materiału: Tekst

Temat 37. Moda językowa – czyli o rodzajach zapożyczeń i sposobie ich funkcjonowania w polszczyźnie

Poznam źródła współczesnych zapożyczeń.

  • Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia, które pokażą Ci źródła współczesnych zapożyczeń istniejących w języku polskim.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który ułatwi zrozumienie zjawiska „mody językowej”. Znajdziesz przykłady wyrazów modnych i zastanowisz się nad przyczynami ich popularności.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 38. Naturalizm i realizm w literaturze

Powtórzę wiedzę o realizmie i naturalizmie jako o dominujących nurtach pozytywizmu.

  • Zapoznaj się z materiałem z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj podsumowanie tematu na portalu Edukator.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst i powtórz wiadomości dotyczące pozytywizmu.

Typ materiału: Tekst

Temat 39. Ekranizacja powieści Bolesława Prusa „Faraon” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza

Zapoznam się z materiałami dotyczącymi filmu „Faraon” Jerzego Kawalerowicza, będącego ekranizacją powieści Bolesława Prusa pod tym samym tytułem.

  • Na portalu Dzieje przeczytaj wywiad, i zastanów się, czy dr Jasina ma rację mówiąc, że Faraon to film arcypolski.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj opis i recenzję filmu na portalu Culture.

Typ materiału: Tekst

  • Skorzystaj ze schematu recenzji na portalu Scholaris i napisz krótką recenzję filmu „Faraon”.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz zobaczyć jak wygląda współpraca operatora z reżyserem i jak jest to przemyślany proces, to na kanale Edukacja spojrzenia zobacz film „Faraon. Realizacja światła”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Jeśli jesteś zainteresowany jak analizują filmy filmoznawcy przeczytaj artykuł Marii Kornatowskiej „Jerzy Kawalerowicz, czyli miłość do geometrii”.

Typ materiału: Tekst

Temat 40. Fiodor Dostojewski – informacje wstępne

Uzyskam wiedzę ogólną na temat życia i twórczości wybitnego rosyjskiego pisarza – Fiodora Dostojewskiego.

  • Przeczytaj tekst ze strony encyklopedia.pwn.pl dotyczący życia i twórczości Fiodora Dostojewskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj audycji „Fiodor Dostojewski i jego demony”. (Naukowy zawrót głowy/ Polskie Radio Jedynka)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj audycji na stronie Polskiego Radia – „Dlaczego Dostojewski nie został poetą”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych – posłuchaj w całości lub wybranych przez nauczyciela fragmentów audycji na antenie Polskiego Radia ”Między zbrodnią i karą – demony Fiodora Dostojewskiego”. (6.02.2011)

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}