Język polski (styczeń 2021 r.)
Temat 25. Mickiewicz w teatrze – spektakl „Dziady” Konrada Swinarskiego
Obejrzę fragmenty lub całość spektaklu „Dziady” w reżyserii Konrada Swinarskiego i uzyskam wiedzę na jego temat.
- Obejrzyj wybrane fragmenty spektaklu Teatru Telewizji „Dziady” (cz. 1) w reżyserii Konrada Swinarskiego. Dla zainteresowanych – obejrzyj całość.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj wybrane fragmenty spektaklu Teatru Telewizji „Dziady” (cz. 2) w reżyserii Konrada Swinarskiego. Dla zainteresowanych – obejrzyj całość.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst ze strony encyklopediateatru.pl dotyczący przedstawienia „Dziady” w reżyserii Konrada Swinarskiego.
- Posłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w której Dominika Klimek opowiada o „Dziadach” Adama Mickiewicza w reżyserii Konrada Swinarskiego.
Temat 26. Adaptacje „Pana Tadeusza”
Uzyskam wiedzę dotyczącą dwóch ekranizacji poematu „Pan Tadeusz” – z 1928 r. w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego oraz Andrzeja Wajdy z 1999 r.
- Przeczytaj tekst ze strony culture.pl dotyczący filmu „Pan Tadeusz” w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego z 1928 r.
- Przeczytaj tekst ze strony culture.pl o Ryszardzie Ordyńskim.
- Posłuchaj reportażu „1000 metrów epopei, czyli drugie życie „Pana Tadeusza”” Magdaleny Balcerak. (Polskie Radio)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem ze strony Filmoteki Narodowej, dotyczącym wystawy zorganizowanej z okazji re-premiery filmu „Pana Tadeusza” z 1928 r.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z tekstem na stronie histmag.org „Pan Tadeusz” – reż. A. Wajda – recenzja i ocena filmu autorstwa Piotra Bejrowskiego.
- Zapoznaj się z materiałem ze strony ninateka.pl dotyczącym muzyki w filmie „Pan Tadeusz” z 1999 r. w reż. Andrzeja Wajdy.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wykonaj polecenia zawarte w materiale „Adaptacja piękna czy wierna?” autorstwa Katarzyny Szymańskiej (wlaczpolske.pl).
Temat 27. Juliusz Słowacki i „Testament Mój”
Zapoznam się z biografią Juliusza Słowackiego oraz jego twórczością. Będę także dokonywać analizy wiersza „Testament mój”.
- Przeczytaj ze strony culture.pl tekst dotyczący życia i twórczości Juliusza Słowackiego.
- Zapoznaj się z materiałem „Rozrachunek ze światem w wierszu „Testament mój” Juliusza Słowackiego i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący analizy wiersza „Testament mój”.
- Co i komu zostawił w testamencie podmiot liryczny wiersza Juliusza Słowackiego? – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Temat 28. Juliusz Słowacki, „Hymn o zachodzie słońca na morzu (Smutno mi, Boże!...)”
Zapoznam się z treścią oraz analizą wiersza Juliusza Słowackiego „Hymn o zachodzie słońca na morzu (Smutno mi, Boże!...)”.
- Zapoznaj się z treścią wiersza „Hymn o zachodzie słońca na morzu (Smutno mi, Boże!...)”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący analizy wiersza Juliusza Słowackiego „Hymn o zachodzie słońca na morzu (Smutno mi, Boże!...)”.
- Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” na YouTube podsumowujący wiadomości o wierszu „Hymn o zachodzie słońca na morzu (Smutno mi, Boże!...)” i „Testament mój”.
Temat 29. „Grób Agamemnona” Juliusza Słowackiego
Zapoznam się z treścią oraz analizą wiersza Juliusza Słowackiego „Grób Agamemnona”.
- Zapoznaj się z treścią wiersza Juliusza Słowackiego „Grób Agamemnona”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” na YouTube dotyczący wiersza „Grób Agamemnona”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem: „Gniewny wiersz” o „duszy anielskiej” i „czerepie rubasznym” – „Grób Agamemnona” Juliusza Słowackiego. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst na stronie Aleklasa.pl i dowiedz się, jakie istotne tematy poruszył Juliusz Słowacki w wierszu „Grób Agamemnona”.
Temat 30. Styl i stylizacja, czyli o środowiskowych odmianach języka
Poznam różne style w języku i ich funkcjonalne zastosowanie.
- Przeczytaj materiał by nauczyć się odróżniać język ogólnonarodowy od gwary środowiskowej. Poznasz definicję socjolektu, slangu i żargonu.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci zrozumieć pojęcie stylu, jako zagadnienia związanego z oficjalną i nieoficjalną odmianą języka.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem, dzięki któremu nauczysz się, jak rozpoznać błędy stylistyczne i jak się ich ustrzec przy pisaniu własnych tekstów.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z kartą pracy, która ułatwi Ci rozpoznanie różnego rodzaju dialektyzmów, a także pomoże odróżniać dialektyzację świadomą od błędów językowych.