Język polski (styczeń 2021 r.)
Temat 41. Zdanie pojedyncze i złożone
Nauczę się rozpoznawać i tworzyć zdania złożone, przypomnę sobie jak rozpoznać w zdaniu orzeczenie.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli potrzebujesz krótkiego podsumowania informacji – zajrzyj na stronę prostypolski.pl.
- Zobacz film na kanale „uczeń sam w domu” na YouTube. Czego nowego dowiedziałeś/dowiedziałaś się z tego materiału?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Na portalu Scholaris zobacz film, w którym zaprezentowane są życiowe sytuacje, w których szczególnie wskazane i uzasadnione jest posługiwanie się zdaniami pojedynczymi lub złożonymi. Podaj niewymienione w filmie przykłady sytuacji, w których lepiej stosować zdania pojedyncze.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Scenariusz lekcji „Kto stawia właściwe pytania, ten trafnie określa rodzaj zdania. Zdania pojedyncze i złożone”.
Temat 42. Czy słowa szesnastowiecznego poety są wciąż aktualne?
Poznam pieśń Jana Kochanowskiego „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie”.
-
Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci w analizie i interpretacji pieśni Jana Kochanowskiego. Co w przedstawionej interpretacji wiersza było dla Ciebie nowe lub zaskakujące, a co sam/sama zinterpretowałeś/zinterpretowałaś podobnie?
-
Zapoznaj się z interpretacją wiersza w wykonaniu Jana Englerta umieszczoną na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
-
Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci w analizie i interpretacji pieśni Jana Kochanowskiego. Czego nowego dowiedziałeś/dowiedziałaś się z tego materiału?
Temat 43. Rym. Rodzaje rymów
Poznam rymy i ich rodzaje.
- Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci usystematyzować wiedzę na temat rymów i ich roli w poezji.
- Zapoznaj się z tabelą omawiającą rodzaje rymów ze względu na układ i budowę.
- Zapoznaj się z tabelą omawiającą rodzaje rymów ze względu na sposób rozmieszczenia w tekście.
- Dla chętnych, zapoznaj się z testem umieszczonym na portalu Aleklasa.pl, który pomoże Ci usystematyzować wiedzę na temat rymów.
Temat 44. Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy
Nauczę się i utrwalę wiadomości na temat pisowni „nie” z różnymi częściami mowy.
- Poznasz zasady pisowni „nie” z różnymi częściami mowy oraz sprawdzisz swoją wiedzę dzięki ćwiczeniom kontrolnym.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Wykonaj ćwiczenia porządkujące i utrwalające wiadomości ortograficzne dotyczące pisowni „nie” z różnymi częściami mowy.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Wykonaj ćwiczenia porządkujące i utrwalające wiadomości ortograficzne dotyczące pisowni „nie” z różnymi częściami mowy.
Temat 45. Uczymy się pisać sprawozdanie
Nauczę się pisać sprawozdanie z ważnych wydarzeń.
- Udoskonalisz swoje umiejętności redagowania sprawozdania, selekcjonowania informacji oraz przygotowywania planu wydarzeń.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Utrwalisz swoje wiadomości dotyczących sprawozdania i recenzji; wzbogacisz słownictwo potrzebne do tego typu form wypowiedzi pisemnych oraz zastanowisz się nad ich wartością użytkową.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał pozwoli Ci utrwalić kompetencje w zakresie pisania sprawozdania.
Temat 46. Homonimy, synonimy i antonimy nam nie straszne
Przypomnę sobie definicję i znaczenie słów: homonim, antonim i synonim, będę umieć podać przykłady dla każdej z tych grup wyrazów.
- Jeśli nie pamiętasz definicji pojęć wymienionych w temacie lekcji – powtórz je oglądając króciutką prezentację na kanale Egzamin z języka polskiego na YouTube. Podaj własne przykłady dla każdego z tych pojęć.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- A może wolisz przeczytać krótkie przypomnienie na portalu Aleklasa.pl? Na jego podstawie przygotuj schemat/graf/mapę myśli prezentującą zawartą w tekście wiedzę.
- Zapoznaj się ze scenariuszem lekcji z portalu Scholaris.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- To łatwe, ale pomoże Ci utrwalić wiedzę o homonimach. Zrelaksuj się z quizem na Pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Jeśli chcesz poćwiczyć synonimy i antonimy zajrzyj do lekcji z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli jeszcze coś jest niejasne zajrzyj na bloga aniakubica.wordpress.com.
Temat 47. Zapożyczenia
Dowiem się co kryje się pod terminem zapożyczenie oraz poznam pochodzenie zapożyczeń w języku polskim.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj zamieszczone w niej zadania.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się ze scenariusz lekcji z portalu Scholaris „Co wiem o zapożyczeniach?”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz film o zapożyczeniach na kanale „Umiem, bo rozumiem” na YouTube. Jakie rodzaje zapożyczeń zostały w nim przedstawione? Podaj po jednym przykładzie każdego z nich.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją wiedzę. Rozwiąż quiz na portalu pisupisu.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Zobacz, co o zapożyczeniach mówi Paulina Mikuła na kanale „Mówiąc inaczej”. Co cię zaskoczyło w tym materiale? Jeżeli temat zapożyczeń cię interesuje, na kanale „Mówiąc inaczej” znajdziesz też odcinki o anglicyzmach, rusycyzmach i germanizmach.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Zobacz wypowiedź profesora Bralczyka o zapożyczeniach. O jakich słowach mówi pan Profesor w materiale?
Temat 48. Czy reklama może ograniczać wolność?
Dowiem się jakimi mechanizmami kierują się twórcy reklam i jak uniknąć manipulacji.
- Zapoznaj się z materiałem „Reklamowy zawrót głowy”, który pozwoli Ci zrozumieć mechanizmy stosowane w reklamach. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Perswazja i manipulacja w reklamie”. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Zdalne sterowanie - reklama ukryta” – pomoże Ci zrozumieć mechanizmy stosowane w reklamach.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Obejrzyj materiał na kanale „dewolen” o manipulacjach w reklamach. Czego nowego dowiedziałeś/dowiedziałaś się z tego materiału?
Temat 49. Tajemniczy świat ballady – Adam Mickiewicz „Świtezianka”
Poznam sposoby obrazowania świata w jednej z najważniejszych ballad Adama Mickiewicza.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z tekstem „Świtezianki” i jego interpretacją.
- Zapoznaj się z lekcją z portalu scholaris.pl. Wykonaj ćwiczenie stylistyczne – napisz (do wyboru) zaproszenie na tajemniczy bal, zredaguj ogłoszenie o znalezieniu tajemniczego przedmiotu lub napisz wywiad z tajemniczą postacią.
Temat 50. Ballada „Lilije” Adama Mickiewicza jako wyraz romantycznego zainteresowania grozą
Zapoznam się z analizą ballady romantycznej. Zastanowię się nad ich aspektem moralnym.
- Zapoznaj się z materiałem „Tajemnica i ludowość w Balladach i romansach Adama Mickiewicza” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z treścią ballady „Lilije”.
- Posłuchaj ballady Adama Mickiewicza „Lilije” w interpretacji Sławomira Maciejewskiego umieszczonej na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film zrealizowany w ramach projektu „Lilije” Adama Mickiewicza. Reżyseria: Mikołaj Budnik. Montaż: Mikołaj Budnik.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Rozwiąż test dotyczący ballady „Lilije” Mickiewicza.