Język polski (wrzesień 2020 r.)
Temat 1. Biblia – niewyczerpane źródło inspiracji
Poznam podstawowe zagadnienia związane z Biblią. Przypomnę sobie pojęcia motywu i toposu w dziełach kultury oraz wskażę między nimi różnice. Zidentyfikuję motywy biblijne w różnych tekstach kultury. Omówię dzieła i styl malarzy, którzy inspirowali się Biblią. Przyporządkuję motywy biblijne do ksiąg Starego i Nowego Testamentu. Zapoznam się z rękopisem i starodrukiem Biblii.
- Przeczytaj materiał i przypomnij sobie pojęcia motywu i toposu w dziełach kultury oraz wskaż różnice między nimi. Zidentyfikuj motywy biblijne w różnych tekstach kultury. Uzyskasz wiedzę na temat dzieł malarzy, którzy inspirowali się Biblią. Przyporządkuj motywy biblijne do ksiąg Starego i Nowego Testamentu.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst z portalu edukator.pl i zapoznaj się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z Biblią.
- Zapoznaj się z audiobookiem i galerią obrazów. Zwróć uwagę na to, które motywy biblijne pojawiały się jako tematy arcydzieł malarskich na przestrzeni wieków. W jaki sposób zostały przedstawione? Zapamiętaj charakterystyczne cechy stylów artystów, którzy uwiecznili w swoich dziełach motywy Pisma Świętego.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przejrzyj rękopis „Biblia Latina” z XIII w. zamieszczony w POLONIE i zwróć uwagę na iluminacje.
Typ materiału: Źródło historyczne
- Przejrzyj starodruk „Biblia to iest Xięgi Starego y Nowego Zakonu na polski ięzyk z pilnością według łacińskiey Bibliey od Kościoła Krześciańskiego powszechnego przyięty, nowo wyłożona” z 1561 r. zamieszczony w POLONIE.
Temat 2. Historia Abrahama
Poznam losy biblijnego Abrahama oraz jego syna Izaaka.
- Przeczytaj materiał dotyczący historii Abrahama i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film z kanału BibleProject – Polski na YouTube i poznaj szerszy kontekst biblijnej historii Abrahama.
Temat 3. Cierpienie Hioba
Poznam losy biblijnego Hioba oraz uzyskam wiedzę na temat związanego z nim motywu cierpienia.
- Przeczytaj materiał o losach biblijnego Hioba i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- „O istocie cierpienia – na przykładzie Księgi Hioba” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Zapoznaj się z filmem na kanale BibleProject – Polski na YouTube opowiadającym o Księdze Hioba.
Temat 4. Pieśń nad Pieśniami
Zapoznam się ze starotestamentową „Pieśnią nad Pieśniami” i dowiem się, jakie są związane z nią zagadnienia.
- Przeczytaj materiał związany z „Pieśnią nad Pieśniami” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film z kanału BibleProject – Polski na YouTube i poszerz wiedzę dotyczącą „Pieśni nad Pieśniami”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych: posłuchaj kompozycji Krzysztofa Pendereckiego inspirowaną „Pieśnią nad Pieśniami”.
Temat 5. Mitologia
Uzyskam wiedzę na temat kulturotwórczej roli cywilizacji starożytnej Grecji. Wyjaśnię znaczenie pojęcia „mit”. Utrwalę związki frazeologiczne pochodzące z mitologii greckiej. Poznam przykłady mitów i wykonam ćwiczenia.
- Przeczytaj materiał „Mitologiczny świat bogów, herosów i ludzi” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Prometeusz – ludzki bóg” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Mity nieustannie obecne. Dionizos i Apollo” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Związki frazeologiczne – czyli w jaki sposób mity funkcjonują we współczesnym języku polskim? – scenariusz lekcji ze scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
Temat 6. Od mitów do literatury
Uzyskam wiedzę na temat mitów greckich i rzymskich oraz ich funkcji. Wykonam ćwiczenia.
- Przeczytaj materiał dotyczący literatury odwołującej się do mitów i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst z portalu aleklasa.pl dotyczący inspiracji antycznych wśród twórców późniejszych epok.