Język polski (wrzesień 2020 r.)
Temat1. Wakacyjne wspomnienia
Opowiem o tym jak spędziłem wakacje.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i naucz się opowiadać o tym, jak spędziłeś wakacje. Zrób ćwiczenia od 1 do 8.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj na stronie www.mamotoja.pl krótkie opowiadanie „Basia, Franek i plaża” Zofii Staneckiej. Odpowiedz na pytania: Co się stało z jedzeniem rodziny Basi? Czy dzieciom udało się namówić rodziców na kupienie lodów? Jakimi letnimi owocami zajadały się dzieci?
- Przeczytaj opublikowany przez Naszą Księgarnię fragment książki „Wielka Księga Detektywa Pozytywki” Grzegorza Kasdepke. Czy potrafisz rozwiązać zagadkę z opowiadania „Zagadka trzynasta, czyli kto popsuł latawiec?!”
- Scenariusz „Wakacyjne wspomnienia”.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Rozwiąż krzyżówkę z portalu czasdzieci.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Pooglądaj stare pocztówki z wakacji – zastanów się, co jest na nich innego, a co takiego samego jak na kartkach wysyłanych współcześnie?
Temat 2. Pisownia wyrazów z „ó” i „u”
Przypomnę sobie, kiedy pisać „ó”, a kiedy „u”.
- Zrób ćwiczenie 1, 2 3 i 4 z lekcji z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zagraj w grę ze strony pisupisu.pl.
Typ materiału: Materiał multimedialny – ćwiczenie interaktywne
- Uzupełnij zdania – zrób ćwiczenie ze strony pisupisu.pl.
Typ materiału: Materiał multimedialny – ćwiczenie interaktywne
- Jeśli potrzebujesz powtórki z zasad pisania wyrazów z literami „ó” i „u” zajrzyj do tabelki.
Temat 3. Jak napisać pozdrowienia i życzenia
Nauczę się, jak poprawnie napisać pozdrowienia i życzenia. Dowiem się, jak napisać adres i zwroty grzecznościowe.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. Napisz krótkie 3-4 zdaniowe pozdrowienia lub życzenia adresowane do koleżanki lub kolegi.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli masz jeszcze wątpliwości jak napisać życzenia czy pozdrowienia zobacz krótkie podsumowanie najważniejszych zasad na portalu nacobezu.pl.
- Scenariusz lekcji „Życzymy sobie...”, który opracowali: Bożena Berlińska, Dorota Cybulska, Marta Maciorowska, Krystyna Przesław, Marzena Śliwowska, Anna Trzaska.
Temat 4. Zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące.
Poznam rodzaje wypowiedzeń.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz „Informuję, pytam i proszę – różne rodzaje zdań”.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Wykonaj ćwiczenie.
Temat 5. Głoski, litery i sylaby
Przypomnę sobie czym jest sylaba i czym różni się głoska od litery.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli masz jeszcze problem ze zrozumieniem różnicy między głoską a literą zobacz film na kanale Eduelo – Ucz się wszędzie! Na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zrób ćwiczenie z portalu learningapps.org.
- Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj test na portalu www.interklasa.pl.
Temat 6. Jak opisać przyjaciela?
Nauczę się opisywać postać. Będę umiał/a napisać charakterystykę wybranej postaci i opisać kim ona jest, skąd pochodzi oraz określić jej cechy charakteru i własną ocenę postaci.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz tablicę z podsumowaniem informacji ze Scholarisa.
- Wykonaj ćwiczenia umieszczone w scenariuszu lekcji „Mój przyjaciel – opis" przygotowane przez Annę Lewoc.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Jeśli potrzebujesz powtórzenia lub podsumowania, obejrzyj lekcję z kanału „Wiedza z wami podstawówka” na YouTube.
Temat 7. Omawiamy lekturę: „Pinokio” – lepiej być chłopcem czy pajacem?
Zastanowię się czy Pinokio miał zły charakter, czy tylko łatwo ulegał wpływom. Jak bym postąpił/a na jego miejscu? Narysuję swojego pajaca zgodnie z opisem z książki.
- Obejrzyj dwie krótkie zapowiedzi filmów na podstawie książki Carla Collodiego, zastanów się który z fragmentów jest bliższy Twoim wyobrażeniom o tym, jak wyglądał drewniany chłopiec.
Typ materiału: Materiał multimedialny 1
Typ materiału: Materiał multimedialny 2
- Posłuchaj fragmentu „Pinokia” w wykonaniu aktorki Sary Celler-Jezierskiej.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz: „Nie bądź pajacem, bądź chłopcem! Czego uczy lektura Carla Collodiego „Pinokio”?”.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Scenariusz „Dlaczego Pinokio pozostał chłopcem?”.
Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)
- Sprawdź swoją znajomość lektury.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Jeśli chcesz powtórzyć swoją znajomość lektury – sprawdź się jeszcze raz.
Temat 8. Omawiamy lekturę „Pinokio” – z wizytą w teatrze, spektakl online
Obejrzę przedstawienie, które w całkiem odmienny sposób ukazuje historię Pinokia.
- Zobacz wybrane przez nauczyciela fragmenty spektaklu „Gdzie jest Pinokio?” i zastanów się nad tym czy bardziej podoba Ci się historia Pinokia opowiedziana przez twórców przedstawienia, czy oryginalna wersja Carla Collodiego.
Temat 9. Znaki interpunkcyjne
Przypomnę sobie, kiedy postawić kropkę, wykrzyknik, przecinek, myślnik, pytajnik...
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst piosenki Marcina Brykczyńskiego o znakach interpunkcyjnych.
- Zobacz film z kanału „Eduelo – Ucz się wszędzie!” na YouTube. Dowiedz się, gdzie prawidłowo stawiać przecinek.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją wiedzę – uzupełnij dyktando.
Temat 10. Po co komu wielokropek?
Dowiem się, kiedy stosować wielokropek i jakie ma on znaczenie w wypowiedzi pisemnej.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Dla zainteresowanych – czemu wielokropek a nie trzykropek? Tekst Pana Literki ze strony www.obcyjezykpolski.pl.