Podstawy przedsiębiorczości (listopad 2020 r.)
Temat 5. Instytucje gospodarki rynkowej (dział III). Znaczenie Narodowego Banku Polskiego. Zasady oszczędzania i inwestowania
Scharakteryzuję instytucje rynku finansowego w Polsce – Narodowy Bank Polski, Komisja Nadzoru Finansowego, Rzecznik Finansowy. Objaśnię ich znaczenie w funkcjonowaniu gospodarki narodowej, przedsiębiorstw i życiu człowieka.
- Przeczytaj o polityce pieniężnej na portalu NBP. Dowiedz się o Radzie Polityki Pieniężnej. Poznaj instrumenty polityki pieniężnej.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Dlaczego banki są potrzebne w gospodarce rynkowej?” Dowiedz się o inwestowaniu i oszczędzaniu. Zastanów się, dlaczego ludzie oszczędzają pieniądze; w jaki sposób ludzie lokują zaoszczędzone pieniądze. Wymień/omów formy lokowania środków finansowych.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z tekstem „Pieniądz, instytucje finansowe na rynku, rola systemu bankowego” (Rozdziały 1.6 Rola Banku Centralnego w Polsce. 1.7 Rola banków w systemie finansowym). Omów / opisz zadania NBP.
- Obejrzyj materiały filmowe o Centrum Pieniądza NBP. Dowiedz się co to za miejsce? Gdzie się znajduje? Kim był patron? Co można zobaczyć? Czego się dowiedzieć?
Temat 6. Instytucje gospodarki rynkowej (dział III). Giełda i rynek papierów wartościowych
Poznam i objaśnię mechanizm inwestowania na giełdzie papierów wartościowych na przykładzie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Kapitał, czyli jak inwestować oszczędności na rynku giełdowym”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się ze stroną GPW. Zapoznaj się z dodatkowymi materiałami. Obejrzyj film „Inwestowanie to nie czarna magia. Zostań inwestorem!”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dla nauczyciela – konspekt lekcji i ćwiczenia (Beata Bryk, zasoby projektu IP2 ORE).
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał dla nauczyciela – prezentacja przydatna do przygotowania lekcji (Wydział Zarządzania Uniwersytet Łódzki, Akademia Młodego Ekonomisty).