Marzec
Lekcja 1. Mity greckie
Omówię elementy świata przedstawionego, rozróżnię i wyjaśnię elementy realistyczne i fantastyczne.
- Materiał ze Scholarisa
- Materiał ze Scholarisa
- Materiał dodatkowy 1
- Materiał dodatkowy 2
- Materiał dodatkowy 3
Lekcja 2. Okoliczniki
Poznam część zdania - okolicznik miejsca, czasu i sposobu.
Lekcja 3. Orfeusz i Eurydyka
Poznam historię Orfeusza i Eurydyki.
Lekcja 4. Mit o Dedalu i Ikarze
Poznam mit grecki o Dedalu i Ikarze oraz jego kontekst kulturowy.
Lekcja 5. Cecylia Niewiadomska, „Piast", Podanie o Lechu"
Poznam podania o legendarnych władcach Polski.
Lekcja 6. Powtórzenie pisowni wyrazów z rz, ż, ó, u, h, ch
Poznam zasady ortografii w zakresie rz, ż, ó, u, h, ch.
Lekcja 7. Zdania złożone współrzędnie
Poznam zdania złożone współrzędnie.
Lekcja 8. Dopełnienie, przydawka, okolicznik
Poznam części zdania: dopełnienie, przydawka, okolicznik.
Lekcja 9. Analiza zdania pojedynczego
Uzyskam umiejętność analizy zdania pojedynczego.
Lekcja 10. Artur Oppman „Złota kaczka”
Poznam utwór „Złota Kaczka” A. Oppmana.
Lekcja 11. Przypadki rzeczownika
Przypomnę sobie przypadki rzeczownika i sprawdzę, czy potrafię odmieniać wyrazy.
- Lekcja z e-podręcznika
- Materiał dodatkowy 1
- Materiał dodatkowy 2
- Materiał dodatkowy 3
- Materiał dodatkowy 4
- Materiał dodatkowy 5
Lekcja 12. Bolesław Prus „Katarynka”
Poznam nowelę B. Prusa „Katarynka” i zastanowię się, jak mogę pomóc osobie z dysfunkcją wzroku.
Kwiecień
Lekcja 13. Liczebniki
Powtórzę wiadomości o liczebnikach.
Lekcja 14. Różne typy słowników
Dowiem się więcej o najpotrzebniejszych słownikach i nauczę się z nich korzystać.
Lekcja 15. Z wizytą w wirtualnym muzeum
Poznam wirtualne muzeum.
Lekcja 16. Powtórzenie wiedzy o przyimkach
Przypomnę sobie, czym są przyimki i jak ich używać w wyrażeniach przyimkowych.
Lekcja 17. Gatunki filmowe
Dowiem się, czym jest adaptacja, poznam też gatunki filmowe.
Lekcja 18. Jak napisać charakterystykę?
Nauczę się charakteryzować bohaterów literackich, przypomnę sobie różnice między opisem a charakterystyką.
Lekcja 19. Wisława Szymborska „Radość pisania"
Poznam wiersz „Radość pisania" Wisławy Szymborskiej i dokonam jego interpretacji.
Lekcja 20. Przepis na przepis
Dowiem się, co musi zawierać każdy przepis, i przypomnę sobie formy czasownika.
Lekcja 21. Typy podmiotów
Poznam typy podmiotów, przypomnę sobie, czym jest grupa podmiotu, a czym grupa orzeczenia.
Lekcja 22. Julian Tuwim „Kapuśniaczek”
Poznam wiersz Juliana Tuwima „Kapuśniaczek” i przypomnę sobie, jak w polszczyźnie mówi się o deszczu.
Lekcja 23. Janusz Korczak „Legenda o pieśni”
Poznam baśń Janusza Korczaka „Legenda o pieśni”.
Lekcja 24. Odkrycia i wynalazki
Poznam wiersz Wisławy Szymborskiej „Odkrycia” oraz związki frazeologiczne związane z odkryciami naukowymi.
Lekcja 25. Marzenia i… koń trojański
Poćwiczę czytanie ze zrozumieniem.
Lekcja 26. Jakie mogą być słowa?
Dowiem się, czym są eufemizmy i poznam nowe związki frazeologiczne.
Lekcja 27. Czym jest słuchowisko radiowe?
Określę cechy słuchowiska radiowego i nauczę się przekształcać tekst literacki w słuchowisko.
Lekcja 28. Potrafię opowiadać!
Przypomnę sobie cechy opowiadania, poznam jego rodzaje i napiszę własne opowiadanie.
Lekcja 29. Przypowieść o talentach
Poznam biblijną przypowieść o talentach i zinterpretuję ją. Postaram się rozpoznać swój talent.
Lekcja 30. Jak Kuba Bogu
Poznam fragment powieści „Ida sierpniowa” Małgorzaty Musierowicz i przypomnę sobie związki frazeologiczne i przysłowia opisujące emocje.
Maj
Lekcja 31. Jan Kochanowski „Na zdrowie”
Poznam fraszkę Jana Kochanowskiego „Na zdrowie” i zastanowię się nad wartością zdrowia.
Lekcja 32. Wartości w języku i język wartości
Dowiem się, czym jest słownictwo wartościujące i dlaczego niektóre wyrazy zapisujemy wielkimi literami.
Lekcja 33. Ziemia moim domem
Poznam fragment książki Pawła Wakuły „Na tropie sześcioptaka” pt. „Sprzątanie świata” i zastanowię się, jakie ekologiczne działania można podejmować dla dobra naszej planety.
Lekcja 34. Językiem zwierząt
Poznam wiersz „Do świętego Franciszka” Jana Twardowskiego i zastanowię się, czy można rozmawiać ze zwierzętami.
Lekcja 35. Piątek w teatrze – „Zostań przyjacielem” w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku
Obejrzę spektakl „Zostań przyjacielem”.
Lekcja 36. Mała i duża ojczyzna
Poznam wiersz „Ojczyzna” Antoniego Słonimskiego, zastanowię się nad przejawami szacunku do kraju, w którym żyję.
Lekcja 37. Największe szczęście na świecie na końskim siedzi grzbiecie
Poznam fragment opowiadania Renaty Piątkowskiej „Dukat”, poznam nazwy końskiego umaszczenia i zastanowię się, czy koń może być przyjacielem człowieka.
Lekcja 38. Porozmawiajmy!
Poznam i zinterpretuję wiersz Stanisława Grochowiaka „Rysunek” i przypomnę sobie, jak zapisuje się dialogi.
Lekcja 39. W czasie deszczu dzieci się nudzą. Czy aby na pewno?
Poznam i zinterpretuję wiersze Joanny Kulmowej „Parasole”.
Lekcja 40. Zagadka kryminalna
Poznam fragment powieści „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa” Edmunda Niziurskiego i przeprowadzę literackie śledztwo.
Lekcja 41. Andrzej Maleszka „Czerwone drzewo. Magiczne krzesło” – omówienie lektury cz. 1
Obejrzę odcinek serialu „Magiczne drzewo” (odc. 8A) na podstawie lektury i przypomnę sobie frazeologizmy, w których występują drzewa.
Lekcja 42. Andrzej Maleszka „Czerwone drzewo. Magiczne krzesło” – omówienie lektury cz. 2
Ułożę plan wydarzeń i podzielę je na realne i fantastyczne, napiszę list do przyjaciela o moim życzeniu, które mogłoby spełnić czerwone krzesło.
Lekcja 43. Andrzej Maleszka „Czerwone drzewo. Magiczne krzesło” – omówienie lektury cz. 3
Poznam i zinterpretuję fragmenty powieści „Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki.
Lekcja 44. Fumy i Bobry
Poznam i zinterpretuję fragment książki Macieja Wojtyszki „Bromba i inni”.
Lekcja 45. Być w drodze
Poznam i zinterpretuję wiersz Jana Twardowskiego „Zaufałem drodze”, przypomnę sobie związki frazeologiczne i przysłowia, w których występuje „droga”.
Lekcja 46. Historia o kruku, lisie i serze – zaproszenie do poszukiwania ukrytych znaczeń bajek
Poznam pojęcie morału, utrwalę umiejętności związane z wyszukiwaniem w tekście bajki informacji składających się na fabułę, wyodrębnianiem bohaterów i przedstawianiem przebiegu zdarzeń.
Lekcja 47. Sprawnie, sprawniej, najsprawniej… stopniujemy przymiotniki!
Utrwalę umiejętność stopniowania przymiotników, z uwzględnieniem metody regularnej, nieregularnej i opisowej.
Lekcja 48. Poznaj rodzinkę – zdanie!
Utrwalę wiadomości z zakresu rozpoznawania i nazywania funkcji składniowych wyrazów użytych w zdaniu.
Lekcja 49. Formy gramatyczne wyrazów odmiennych
Przypomnę i utrwalę umiejętności stosowania prawidłowych form gramatycznych wyrazów odmiennych.
Lekcja 50. Czytam, ponieważ…
Zastanowię się nad wartością czytania i książek w życiu człowieka: opowiem o swoich przeżyciach i doświadczeniach czytelniczych, przeanalizuję teksty kultury i wypowiedzi znanych osób na ten temat.
Czerwiec
Lekcja 51. Uśmiech wart tysiąca słów, czyli jak się porozumiewamy
Poćwiczę umiejętność rozpoznawania niewerbalnych środków komunikowania się, będę nazywać i opisywać uczucia oraz emocje.
Lekcja 52. Bohaterowie naszych lektur – czy chcielibyśmy mieć takich przyjaciół?
Utrwalę umiejętności związane z charakterystyką i oceną bohaterów literackich i filmowych.
Lekcja 53. Jestem znawcą legend!
Przypomnę sobie legendy poznane w klasie 5, utrwalę wiedzę na temat ich bohaterów.
Lekcja 54. Tajemnica śpiących rycerzy
Poznam i zinterpretuję podanie Jana Kasprowicza „O śpiących rycerzach w Tatrach”, poznam definicję „wątku”, zastanowię się nad kondycją świata i możliwymi zmianami.
Lekcja 55. Książka czy film?
Zastanowię się, czy lepiej przeczytać lekturę, czy obejrzeć adaptację powieści.
Lekcja 56. Ponad granicami świata…
Przypomnę sobie utwory, w których jest mowa o podróżach w Kosmosie i poza nim. Poznam i zinterpretuję wiersz Bułata Okudżawy „Błękitny człowiek”.
Lekcja 57. Pirat, czyli kto?
Przypomnę sobie znane mi utwory o piratach, porównam literacki model pirata z
rzeczywistym obrazem tych przestępców, poznam współczesne znaczenie słowa
pirat, sformułuję definicję piractwa medialnego i piractwa w ogóle.
Lekcja 58. Co by było, gdyby… – funkcje i cechy informacji
Poznam funkcje i cechy informacji, wyciągnę wnioski na temat szkodliwości fałszywych
informacji, podam przykłady informacji aktualnej, rzetelnej, zrozumiałej, zwięzłej, poznam zjawisko manipulacji językowej.
Lekcja 59. Informują, poruszają, zachęcają – poznajemy różne rodzaje wypowiedzi
Poćwiczę umiejętności rozpoznawania w publikacjach tekstów o charakterze reklamowym,
literackim i informacyjnym, a także rozpoznawania środków stylistycznych typowych dla poszczególnych stylów.
Lekcja 60. Czas na ciszę
Poznam i zinterpretuję wiersz Józefa Ratajczaka „Aby nas nie obudzić”. Zastanowię się, jak w polszczyźnie mówi się o ciszy.
Lekcja 61. Czy można poznać świat?
Poznam i zinterpretuję bajkę hinduską „Wieża o tysiącu luster”, zastanowię się, jak można poznawać świat.
Lekcja 62. Pieskie życie
Przeczytam i zinterpretuję fragment książki Marii Krüger „Ucho, dynia, sto dwadzieścia pięć”.
Lekcja 63. Wynalazcy i odkrywcy
Poznam lub przypomnę sobie słownictwo (w tym frazeologię) związane z odkryciami i wynalazkami, poznam nazwy przedmiotów lub pojęć powstałe od nazwisk ich odkrywców.
Lekcja 64. Zwyczajne cuda
Poznam i zinterpretuję wiersz Wisławy Szymborskiej „Jarmark cudów” i przyjrzę się „zwykłym cudom” dookoła mnie.
Lekcja 65. Ile mamy cudów świata?
Zapoznam się z klasycznymi i nowożytnymi cudami świata, stworzę własną listę siedmiu cudów Polski.
Lekcja 66. A wszystko zaczęło się od ziarenka…
Poznam i zinterpretuję obraz Jeana‑François Milleta „Kobiety zbierające kłosy”, poznam lub przypomnę sobie rodzaje zbóż i związane z tematem słownictwo.
Lekcja 67. Czy akrobacie potrzebny tygrys?
Poznam i zinterpretuję wiersz Wisławy Szymborskiej „Zwierzęta cyrkowe”. Zastanowię się, czy może istnieć cyrk bez zwierząt.
Lekcja 68. Tik-tak, tik-tak – to upływa czas!
Poznam i zinterpretuję wiersz Ludwika Jerzego Kerna „Historia wynalazcy”, zastanowię się, jak w polszczyźnie mówi się o czasie.