Przyroda (grudzień 2020 r.)
Temat 13. Mapa pogody w różnych porach roku. Niebezpieczeństwa związane z pogodą
W ramach realizacji działu programowego „Orientacja w terenie i pogoda” poznaję pory roku, umiem je opisać. Znam niebezpieczeństwa związane ze zjawiskami pogodowymi.
- Materiał dla nauczyciela: scenariusz zajęć „Kolorowy świat – poznajemy pory roku” jako inspiracja/podpowiedź do przygotowania lekcji z uczniami w oparciu o zdobytą wiedzę w klasach młodszych.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał dla nauczyciela: scenariusz lekcji „Zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych” – pomysł/inspiracja do przygotowania lekcji przyrody/pracy zespołowej w klasie.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z materiałem Wydawnictwa Edukacyjnego WIKING. Odczytaj daty rozpoczęcia kalendarzowych pór roku. Opisz/omów pogodę występującą u nas w poszczególnych porach roku.
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym/uzupełniającym Wydawnictwa Edukacyjnego WIKING. Przyjrzyj się uważnie przyrodzie. Czy już wiesz kiedy rozpoczyna się jesień? Jakie są jej oznaki?
- Zapoznaj się z lekcją „Jak zmienia się przyroda jesienią i zimą?".
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Poznaj niebezpieczeństwa związane z pogodą. Obejrzyj film „10 Niezwykłych zjawisk pogodowych". Zastanów się, czy/jakie zjawiska występują w Polsce? Czy/w jaki sposób można im zapobiegać?
Temat 14. Organizm człowieka – wprowadzenie
W ramach realizacji działu programowego „Ja i moje ciało (IV)” poznam organizm człowieka. Wymienię układy budujące organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy i podaje ich podstawowe funkcje. Wskażę na planszy, modelu i własnym ciele układy budujące organizm człowieka oraz narządy zmysłów.
- Zapoznaj się z materiałem ilustracyjnym do lekcji z Epodręcznika „Twoje ciało” (część 1. Komórki – cegiełki organizmu; część 2. Wybrane narządy naszego ciała). Podaj nazwy wybranych układów tworzących organizm człowieka oraz głównych narządów budujących te układy. Czy umiesz wskazać je na własnym ciele?
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Materiał dla nauczyciela – scenariusz „Funkcjonowanie organizmu człowieka” – pomysł/inspiracja do przygotowania lekcji.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w pracy z uczniami (flipbook Wydawnictwa Nowa Era) – dział 4. Odkrywamy tajemnice ciała człowieka.
Temat 15. Ja i moje ciało (IV). Układ ruchu. Szkielet i mięśnie
W ramach realizacji działu programowego „Ja i moje ciało (IV)” poznam układ ruchu człowieka.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Szkielet i mięśnie umożliwiają ruch” (flipbook str. 95-98). Wyjaśnij, z czego składa się układ ruchu. Na podstawie ilustracji na str. 96 wymień główne części szkieletu oraz wyjaśnij, jak są połączone kości. Wytłumacz, co to znaczy, że praca mięśni szkieletowych jest zależna od naszej woli.
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym do lekcji z Epodręcznika „Jak się poruszamy". Pracując pod kierunkiem nauczyciela naucz się identyfikować podstawowe elementy układu kostnego (szkieletu); opisywać funkcje szkieletu; wyjaśniać, dlaczego kości są połączone stawami; opisywać rolę mięśni w poruszaniu się.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Układ ruchu – kości i stawy". Spróbuj wymienić rodzaje i funkcje kości. Wykonaj zadnia polecone przez nauczyciela.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym do lekcji z Epodręcznika „Budowa i funkcje szkieletu". Na podstawie schematu w części 1 materiału pn. „Szkielet osiowy” naucz się rozpoznawać elementy szkieletu człowieka oraz/lub wskazywać je na swoim ciele. Wykonaj zadnia polecone przez nauczyciela.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wykonaj zadanie interaktywne „Układ ruchu – szkielet człowieka” (Wordwall). Sprawdź swoje wiadomości. Dowiedz się więcej o układzie ruchu. Zrób własne ćwiczenie, zaprezentuj wyniki w klasie/grupie.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Zapoznaj się z materiałem multimedialnym „Aparat ruchu. Budowa i funkcje szkieletu – część pierwsza” na kanale Telewizja Polska S.A. (Szkoła z TVP).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem multimedialnym „Aparat ruchu. Jak się poruszamy? – część druga” na kanale Telewizja Polska S.A. (Szkoła z TVP).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dodatkowy z podstaw anatomii człowieka: Kości – quiz naukowy; Kości szkieletu – quiz naukowy; Mięśnie – quiz naukowy. Quizy do wykorzystania przez nauczyciela w planowaniu zajęć/lekcji z uczniem zdolnym. Może być wykorzystany podczas zaplanowanych zajęć interdyscyplinarnych połączonych z językiem angielskim.
Temat 16. Ja i moje ciało (IV). Układ pokarmowy
W ramach realizacji działu programowego „Ja i moje ciało (IV)” poznam Układ pokarmowy człowieka.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Trawienie i wchłanianie pokarmu” (flipbook str. 84-88). Na podstawie ilustracji na str. 86 wymień narządy układu pokarmowego. Dowiedz się o roli ślinianek, wątroby i trzustki. Opisz wędrówkę pokarmu przez przewód pokarmowy człowieka.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Układ pokarmowy” z Epodręcznika. Wskaż na schemacie i/lub na własnym ciele, gdzie w twoim organizmie położone są narządy układu pokarmowego. Opisz ich lokalizację względem elementów szkieletu. Wykonaj inne zadania zgodnie ze wskazówkami nauczyciela.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem multimedialnym „Jesteś tym, co jesz. Trawienie i wchłanianie pokarmu” na kanale Telewizja Polska S.A. (Szkoła z TVP)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wykonaj zadanie interaktywne „Układ pokarmowy wg Zanetadiks” (Wordwall). Sprawdź swoje wiadomości. Zaprojektuj własne ćwiczenie, zaprezentuj wyniki w klasie/grupie.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Materiał dodatkowy z podstaw anatomii człowieka: Usta i gardło – quiz naukowy. Quiz do wykorzystania przez nauczyciela w planowaniu zajęć/lekcji z uczniem zdolnym. Może być wykorzystany podczas zaplanowanych zajęć interdyscyplinarnych połączonych z językiem angielskim.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Zadanie dodatkowe dla chętnych ze znajomością języka angielskiego lub na zajęciach interdyscyplinarnych przyrody i języka angielskiego. Wykonaj zadanie: Organy – Quiz naukowy. Sprawdź, które narządy już poznałeś/-aś.