Język Polski (styczeń 2021 r.)
Temat 41. Odmieniamy i stopniujemy przymiotniki
Poznam zasady i sposoby odmiany przymiotników.
- Zapoznaj się z materiałem, który usystematyzuje Twoją wiedzę na temat zasad i sposobów odmiany przymiotników.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- W materiale znajdziesz informacje na temat rozpoznawania części mowy i poprawnej ich odmiany według określonego wzoru.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z tablicą, która przydatna jest przy zapoznaniu ze stopniowaniem przymiotnika, przy powtórzeniu poznanych części mowy.
- Poćwicz stopniowanie przymiotników.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Poćwicz stopniowanie przymiotników.
Temat 42. Pisownia „nie” z przymiotnikami
Nauczę się zasad pisania „nie” z przymiotnikami.
- Zapoznaj się z materiałem, który pozwoli Ci poznać zasady pisowni „nie”. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Animacja pozwoli Ci utrwalić podstawowe zasad pisowni partykuły „nie” z rzeczownikami, przymiotnikami i czasownikami.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz zajęć, który służy przypomnieniu i utrwaleniu podstawowych zasad ortograficznych dotyczących pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się ze schematem utrwalającym zasady pisowni „nie” z przymiotnikiem i przysłówkiem.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Wykonaj test sprawdzający Twoje kompetencje z zakresu pisowni „nie” zamieszczony na portalu Pisupisu.pl
Temat 43. Konstanty Ildefons Gałczyński i jego zabawy słowem w wierszu „Kronika olszyńska”
Nauczę się wyodrębniać obrazy poetyckie oraz charakteryzować podmiot liryczny w wierszu Gałczyńskiego.
- Zapoznaj się z analizą wiersza. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z fragmentem wiersza Kronika olsztyńska K. I. Gałczyńskiego, a także związków frazeologicznych, w których występuje słowo serce.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Dodatkowo możesz w portalu Aleklasa.pl zapoznać się z ciekawą analizą fragmentu wiersza Gałczyńskiego i jego interpretacją.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Obejrzyj zespół Canto i „Kroniki olsztyńskie” do słów K. Gałczyńskiego i muzyki Ryszarda Góry.
Temat 44. Odpowiedniej dać rzeczy słowo – pracujemy ze słownikiem wyrazów obcych
Nauczę się stosować odpowiednią formę gramatyczną wyrazów – wykorzystam do tego słownik poprawnej polszczyzny.
- Zapoznaj się z wpływem obcych języków na polszczyznę. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Pogłęb swoją wiedzę o zapożyczeniach. Posłuchaj różnych wypowiedzi.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- O tym, co sobie pożyczyliśmy z innych języków. Lekcja, podczas której będziesz grupować przykłady zapożyczeń, posługując się „Słownikiem wyrazów obcych”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Czy rozpoznajesz znaczenia tych zapożyczonych słów? Sprawdź się!
Temat 45. Konstruujemy różne formy wypowiedzi – pamiętnik
Poznam cechy dziennika i pamiętnika – rozpocznę pisać własny pamiętnik.
- Czy da się zapamiętać wszystkie ciekawe wydarzenia? Co zrobić, kiedy nikomu nie można się zwierzyć? Zawsze można to opisać w pamiętniku. A czy ty piszesz pamiętnik? A może znasz kogoś, kto prowadzi takie zapiski?
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Materiał ułatwi Ci redagowanie tekstów nacechowanych emocjonalnie, opisywanie własnych uczuć i prowadzenie pamiętnika.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z tablicą charakteryzującą formę wypowiedzi – pamiętnik i dziennik.
- Zdecyduj, czy podane informacje dotyczą dziennika lub pamiętnika. Rozwiąż test.
Temat 46. „W pustyni i w puszczy” H. Sienkiewicza – charakterystyka postaciails
Zapoznam się z głównymi bohaterami powieści Henryka Sienkiewicza.
- Materiał pozwoli Ci dokonać charakterystyki postaci literackiej, a także ocenić postawy i zachowania bohatera.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał pozwoli Ci zebrać materiał do napisania charakterystyki Stasia Tarkowskiego. Dowiesz się, co powinna zawierać charakterystyka postaci.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał doskonali Twoją umiejętność redagowania charakterystyki bohatera literackiego oraz analizy tekstu epickiego.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał pozwoli Ci udoskonalić umiejętność oceny ludzkich zachowań w kontekście konkretnych wydarzeń, rozwiniesz swoje umiejętności pisarskie.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Dla chętnych – sprawdź, czy wszystko pamiętasz z powieści i rozwiąż test.
Temat 47. „W pustyni i w puszczy” powieścią przygodową
Zapoznam się z cechami powieści przygodowej.
- Materiał poświęcony pracy z tekstem i wyszukiwaniem elementów świata przedstawionego. Nauczysz się pracy z mapą oraz tworzysz ramowy plan wydarzeń.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał pozwoli Ci utrwalić pojęcia związane ze światem przedstawionym w powieści (miejsce i czas akcji, bohaterowie itd.).
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał pozwoli Ci poznać różnice między nowelą a powieścią na przykładzie „W pustyni i w puszczy”. Poznasz nowy termin – powieść przygodowa.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał pozwoli Ci udoskonalić umiejętność oceny ludzkich zachowań w kontekście konkretnych wydarzeń, rozwiniesz swoje umiejętności pisarskie.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Dla chętnych – sprawdź, czy wszystko pamiętasz z powieści i rozwiąż test.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Dla chętnych – sprawdź, czy wszystko pamiętasz z powieści i rozwiąż test.
Temat 48. „W pustyni i w puszczy” i obraz Afryki, jej piękno i niebezpieczeństwa
Poznam piękno i niebezpieczeństwa Afryki, które Autor prezentuje w powieści.
- Zaprojektuj komiks na podstawie przygód bohaterów powieści.
- Obraz Afryki w powieści.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał pozwoli Ci wzbogacić opis o uosobienia
Temat 49. W trybach trybów – czyli trochę o czasowniku
Poznam tryby czasownika i pisownię cząstek -bym, -byś, -by.
- Zapoznaj się z materiałem, który pozwoli Ci rozpoznać tryby czasownika. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z wykresem podziału trybów czasownika.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Poznasz sposoby zmiany form czasownika. Dowiesz się, w jaki sposób można zmienić czasownik, by brzmiał zgodnie z naszą intencją. A wszystko dzięki trybom czasownika.
Temat 50. Informujemy, nakłaniamy, wyrażamy wątpliwości – tryby czasownika
Poznam tryby czasownika i ich funkcje w wypowiedzi.
- Zapoznaj się z materiałem omawiającym aspekt i tryb czasownika. Wykonaj ćwiczenia
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Lekcja ćwiczeniowa dotyczy określania trybu czasownika.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał pozwoli Ci zapoznać się z relacją wynikającą z intencji komunikacyjnych a typami zdań.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Sprawdź swoją wiedzę – rozwiąż test.