Biologia (luty 2021 r.)
Temat 11. Kręgowce zmiennocieplne (IV). Gady – charakterystyka i przystosowanie do życia na lądzie
Nauczę się dokonywać obserwacji przedstawicieli gadów i przedstawiać ich cechy wspólne oraz opisać przystosowania gadów do życia na lądzie; określać gady jako zwierzęta zmiennocieplne.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Gady”. Naucz się wskazywać charakterystyczne cechy budowy gadów; wymieniać przystosowania gadów do życia z daleka od wody; rozpoznawać gady występujące w Polsce; wyjaśniać, dlaczego wszystkie gady w Polsce są objęte ochroną.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Gady – mistrzowie przetrwania w suchym środowisku”. Wyjaśnij, dlaczego w naszym klimacie gady w ciągu dnia wylegują się na słońcu, a wieczorem ukrywają.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Poznaj gady. Obejrzyj film „Gady zmiennocieplne kręgowce lądowe”. (źródło: Wideoteka Edukacyjna)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Uzupełnij wiedzę, obejrzyj film na kanale You Tube „Gady – kręgowce, które opanowały ląd".
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dodatkowy dla zainteresowanych życiem gadów. Zapoznaj się z artykułem Anny Krzysztofiak. Przygotuj prezentację samodzielnie lub grupowo. Zaprezentuj klasie/grupie. (źródło: kwartalnik Wigry).
Temat 12. Kręgowce zmiennocieplne (IV). Gady – rozmnażanie i rozwój
Przedstawię sposób rozmnażania i rozwój gadów; Omówię/opiszę znaczenie gadów.
- Zapoznaj się z materiałem „Rozmnażanie i rozwój gadów”. Do czego służą błony płodowe? (źródło: Podręcznik dla klasy 6)
- Zapoznaj się s tekstem „Zarodki gadów rozwijają się w jajach”.
- Obejrzyj film „Ocalony świat – odc. 8 – Pełzająca mądrość”. Dowiedz się o ratowaniu ginących populacji polskich gadów. Zastanów się, jakie znaczenie mają gady dla przyrody? (źródło: Małgorzata Czyżewska z Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych).