W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia (luty 2021 r.)

Temat 21. Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja. II rozbiór Polski

Poznam najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja. Dowiem się, jakie były przyczyny I rozbioru Polski. Będę umiał/umiała wskazać na mapie tereny odebrane Rzeczypospolitej w trakcie I rozbioru.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj: Sejm Wielki, Konstytucja 3 maja, Wojna polsko‑rosyjska, Drugi Rozbiór Polski Podsumowanie.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem przygotowanym przez Muzeum Historii Polski „Warszawa i jej mieszkańcy w czasie Sejmu Wielkiego”.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Zobacz film „Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja” na kanale „Historia pod ostrym kątem” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Zobacz film „Jan Matejko Konstytucja 3 maja 1791 roku” na kanale NCKultury.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Zajrzyj do serwisu Konstytucja 3 maja 1791 na stronie Polskiego Radia. Sprawdź, czy bez podpowiedzi umiesz rozpoznać postaci na obrazie Jana Matejki?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Czy znasz pieśń „Mazurek 3 maja”? Posłuchaj tekstu, tej pieśni napisanej podczas powstania listopadowego przez Rajnolda Suchodolskiego. Tutaj usłyszysz pieśń w wykonaniu Zespołu Tańca Ludowego UMCS im. Stanisława Leszczyńskiego pod dyrekcją Lecha Leszczyńskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 22. Powstanie Kościuszkowskie i III Rozbiór Polski

Dowiem się, dlaczego Tadeusz Kościuszko jest uważany za jednego z najważniejszych bohaterów narodowych.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment „Rzeczpospolita przestaje istnieć”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj krótkie podsumowanie tematu na stronie www.e-historia.com.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Na portalu Scholaris zapoznaj się z lekcją interaktywną „Kryzys Rzeczypospolitej”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Czy bohaterowi dwóch narodów można coś zarzucić? Posłuchaj audycji Andrzeja Sowy z cyklu Na historycznej wokandzie. Wcielając się w rolę oskarżyciela Kościuszki, dr Jan Sałkowski zarzuca mu, że na emigracji pozostawał bierny. Adwokatka naczelnika, dr Izabela Rusinowa, mówi, że Kościuszko celowo wycofał się z polityki.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Na kanale „Muzeum Pana Tadeusza” na YouTube zobacz film „Tadeusz Kościuszko − naczelnik powstania”. Dowiedz się, co mógł czytać Kościuszko i jak nazywała się charakterystyczna czapka noszona przez powstańców.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli chcesz się dowiedzieć komu Kościuszko zapisał w testamencie swój majątek zobacz film o Kościuszce na kanale „Tylko Historia na YouTube”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 23. Kultura Oświecenia w Polsce

Zrozumiem, jakie idee przyświecały epoce i będę umiał/umiała wymienić najwybitniejszych przedstawicieli kultury Oświecenia.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Z lekcji z Epodręcznika zobacz film.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz zajęć „Kultura polskiego oświecenia” Patrycji Kopcińskiej. Do realizacji w formie zdalnego nauczania on-line.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz film przygotowany do projektu Muzeum Utracone. Czym była „Republika marzeń” ostatniego króla Rzeczypospolitej i czy jego „Królewski Sen” się ziścił?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz prezentację przygotowaną przez Tadeusza Kondraciuka.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz film „Kultura polskiego oświecenia” na kanale „Historia pod ostrym kątem” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 24. Wielka Rewolucja Francuska

Zrozumiem, dlaczego doszło do Wielkiej Rewolucji Francuskiej.

  • Na podstawie lekcji z Epodręcznika ustal jakie były stany we Francji i komu było dostępne bogactwo. Jak nazywała się królowa, która była symbolem rozrzutności dworu?

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł i posłuchaj audycji ze strony Polskiego Radia „Jak królewski obraz Davida został symbolem rewolucji”, w którym o obrazie „Przysięga Horacjuszy”, opowiada dr Grażyna Bastek.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Na kanale „Prosta Historia” na YouTube zobacz lekcję dotyczącą czasu Wielkiej Rewolucji, którą przygotował Artur Jęcka. Czyta Kamil Prabucki.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz film „Kultura polskiego oświecenia” na kanale „Historia pod ostrym kątem” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}