Język polski (luty 2021 r.)
Temat 51. „Akademia Pana Kleksa” – podróż w fantastyczne światy
Sprawdzę, czy pamiętam, jak wyglądała akademia Pana Kleksa oraz jaki obowiązywał tam plan dnia.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wykonaj ćwiczenie przygotowane przez nauczycielkę ukrytą pod nickiem Barbara 373. Ustal, jaki był plan dnia w Akademii pana Kleksa.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Posłuchaj piosenek z filmowej wersji Pana Kleksa.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją znajomość lektury. Rozwiąż quiz na portalu Pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Dla zainteresowanych. Zobacz film animowany „Tryumf pana Kleksa” na kanale „Studia Miniatur Filmowych na YouTube”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji z portalu Scholaris „Poznajemy zaczarowany świat pana Kleksa”.
Temat 52. Jak stopniujemy przymiotniki?
Przypomnę sobie, czym jest przymiotnik i nauczę się go stopniować.
- Jeśli potrzebujesz przypomnienia, czym jest przymiotnik, zajrzyj do lekcji z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj artykuł Karoliny Żyłowskiej „Stopniowanie przymiotników – wszystko, co powinniście o tym wiedzieć” na stronie www.polszczyzna.pl.
- Wykonaj ćwiczenie na portalu www.pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Jeśli chcesz jeszcze poćwiczyć, zajrzyj do kolejnego zadania na portalu www.pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Dla potrzebujących powtórzenia wiedzy. Zobaczcie film, na kanale Latająca Szkoła na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji Stopniowanie przymiotników i przysłówków z portalu Scholaris.
Temat 53. Autor czy narrator?
Nauczę się rozróżniać autora od narratora.
- Zobacz film na kanale Uczeń sam w domu na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Konspekt lekcji Poznajemy narratora baśniowej powieści Jana Brzechwy pt. „Akademia pana Kleksa” Anny Mikos.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz film przygotowany dla portalu Scholaris, umieszczony na YouTube na kanale Mariusz SZ-S.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł „Kim jest autor, a kim narrator?” na portalu Aleklasa.pl.
Temat 54. Przyimek
Nauczę się, które części mowy to przyimki oraz nauczą się je stosować w zdaniach pojedynczych.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz zajęć „Poznajemy przyimki” z portalu Scholaris.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Na kanale Irmina Żarska na YouTube, zobacz film o przyimku.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zrób ćwiczenie przygotowane przez nauczycielkę Irminę Żarską.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Jeśli chcesz jeszcze trochę poćwiczyć zrób jeszcze jedno ćwiczenie przygotowane przez Irminę Żarską.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Dodatkowe ćwiczenia znajdziesz w scenariuszu lekcji „W duecie z rzeczownikiem – pojęcie i funkcje przyimka”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Podsumowanie wiedzy o przyimku znajdziesz na portalu Aleklasa.pl.
Temat 55. Epitety
Dowiem się, czym jest epitet i nauczę się odnajdywać epitety w tekście oraz tworzyć własne przykłady epitetów.
- Zobacz lekcję o epitecie na kanale Celiny Cymerman, na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj lekcję z portalu Włącz Polskę i wykonaj ćwiczenia.
- Scenariusz lekcji „Czarodziejska różdżka”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Sprawdź swoją wiedzę, zobacz czy jesteś lepszy od pięcioklasistów – wykonaj quiz na portalu Pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Wykonaj kartę pracy z portalu Scholaris.
- Na stronie „622 pomysły na lekcje języka polskiego” zobacz pomysł Natalii Bielawskiej na lekcję o epitetach.
Temat 56. Drogi pamiętniku!
Poćwiczę umiejętność opisywania własnych uczuć i prowadzenia pamiętnika.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji ze Scholaris „Tajemnice dziecięcej duszy. Piszemy pamiętnik”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Na kanale Virtualo.pl na YouTube posłuchaj fragmentu audiobooka na podstawie książki „Pamiętnik Czarnego Noska Janiny Porazińskiej”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli potrzebujesz kilku porad i podpowiedzi, by napisać kartkę z pamiętnika, zajrzyj do portalu Aleklasa.pl.
- Z bloga www.napolskim.wordress.com przeczytaj fragmenty pamiętników, napisane przez waszych rówieśników.
Temat 57. Joanna Olech „Dynastia Miziołków"
Poznam fragmenty pamiętnika Miziołka, bohatera książek Joanny Olech.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz krótki wywiad z Joanną Olech na kanale Chrzanowska Telewizja Lokalna na YouTube. Sprawdź, co oznacza słowo infantylna, czy myślisz, że to słowo pasuje do autora literatury dziecięcej?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- W Wikipedii sprawdź znaczenie słowa pseudonim. Jakie znasz wyrazy bliskoznaczne do wyrazu pseudonim?
- Dodatkowe pomysły do wykorzystania podczas lekcji można znaleźć w materiale „Z lekturą inaczej” cykl zajęć przygotowanych na podstawie książki „Dynastia Miziołków” Joanny Olech autorstwa Barbary Gabryś.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Scenariusz zajęć wykorzystujących „Dynastia Miziołków” do wyjaśnienia kwestii odmiany przez przypadki.
Temat 58. Jak opisać otaczający nas świat?
Zrozumiem jaka rolę pełnią opisy postaci, miejsc i przedmiotów. Zastanowię się czego dowiadujemy się z opisów, nauczę się opisywać przedmioty.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment „Krótko o opisie". Wykonaj wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj przykładowy opis pomieszczenia. Postaraj się w ten sam sposób opisać swoje miejsce nauki.
- Scenariusz lekcji języka polskiego „W czarodziejskim świecie przedmiotów. Piszemy opis przedmiotu".
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Na portalu Aleklasa przeczytaj rady dotyczące opisu przedmiotu.
- Posłuchaj baśni „Imbryk” H. Ch. Andersena w interpretacji Zbigniewa Kmiecia. Czy umiesz sobie wyobrazić opisany imbryk?
Temat 59. Lodowate spojrzenie i gorące serce? Lekcja o przenośni
Dowiem się, czym jest przenośnia i poznam jej zastosowania. Posłucham wiersza K.I. Gałczyńskiego „Dlaczego ogórek nie śpiewa?”. Postaram się wyjaśnić przenośne znaczenie tego utworu.
- Zobacz prezentację, która ma na celu pomóc zrozumieć pojęcie metafory.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji z zakresu nauki o języku Czy oczy to gwiazdy? – poznajemy przenośnię.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Scenariusz zajęć, w trakcie których uczniowie analizują tekst „Dlaczego ogórek nie śpiewa?” pod kątem zawartych w nim znaczeń dosłownych i przenośnych.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Posłuchaj interpretacji wiersza K.I. Gałczyńskiego „Dlaczego ogórek nie śpiewa?” w wykonaniu Jana Bleckiego.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych zobacz film o roli retoryki na kanale „Akademia Retoryki Igora Zalewskiego”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Poszukaj definicji terminu metafora.
Temat 60. Nieproblemowe nie!
Poznam podstawowe zasady pisania partykuły „nie” z czasownikami i przymiotnikami.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na portalu Scholaris obejrzyj film „Razem czy osobno? O pisowni z nie”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz zajęć, które służą przypomnieniu i utrwaleniu podstawowych zasad ortograficznych dotyczących pisowni przeczenia „nie” z różnymi częściami mowy.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Jeśli chcesz powtórzyć wiedzę zobacz film na kanale „Uczeń sam w domu”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź się, zrób quiz przygotowany przez Annę Milas.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Jak zapiszesz „nie”? Zobacz, czy umiesz odpowiedzieć na pytania na portalu Pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Pora na dyktando! Zobacz czy opanowałeś zasady pisowni „nie”.