W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przyroda (luty 2021 r.)

Temat 21. Ja i moje ciało (IV). Narządy zmysłów

Nauczę się wymieniać podstawowe zasady ochrony zmysłów wzroku i słuchu oraz badać współdziałanie zmysłu smaku i węchu.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Węch, smak, dotyk” Przeczytaj część 1. lekcji „Narządy zmysłów". Dalej pracuj pod kierunkiem nauczyciela. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Czy bez zmysłów smaku, węchu i dotyku jedzenie sprawiałoby nam przyjemność? (źródło: Epodręcznik)

        Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Inne zmysły też są ważne". Wymień funkcje i znaczenie zmysłów smaku, węchu i dotyku. W udostępnionych przez nauczyciela źródłach informacji, np. w internecie, poszukaj wiadomości o ludziach, którzy nie odczuwają bólu. Dowiedz się, jak wpływa to na ich codzienne życie.

        Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „ Jak poznawać przyrodę?". Wymień narządy zmysłów, dzięki którym widzimy, słyszymy i czujemy. (źródło: flipbook Nowa Era)

        Typ materiału: Tekst

  • Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w pracy z uczniami: Karta pracy „Narządy zmysłów” (źródło: WOM Gorzów Wlkp.; autorka: Beata Sanocka).

        Typ materiału: Karta Pracy

  • Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w pracy z uczniami „Zmysły". Zasoby portalu Scholaris.

        Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w przygotowaniu lekcji: artykuł „Odkrywamy tajemnice zmysłów” (autorka: Alina Jakubowska; źródło: czasopismo „Życie Szkoły").

        Typ materiału: Tekst

Temat 22. Ja i moje ciało (V). Świat substancji. Niebezpieczne substancje

Podaję przykłady przedmiotów wykonanych z substancji sprężystych, kruchych, i plastycznych i uzasadniam ich zastosowanie w przedmiotach codziennego użytku. Interpretuję oznaczenia substancji szkodliwych dla zdrowia. Odszukuję na opakowaniach oznaczenia substancji szkodliwych dla zdrowia.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Tajemnice przyrody. Substancje wokół nas". Wymień po dwa przykłady ciał stałych, cieczy oraz gazów. Pogrupuj wymienione ciała stałe na plastyczne, sprężyste i kruche. Opisz zasadę działania termometru cieczowego. Wyjaśnij, na czym polega zjawisko rozszerzalności cieplnej. (źródło: flipbook Nowa Era)

        Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst o substancjach niebezpiecznych. Podaj definicję oraz wymień znane ci substancje niebezpieczne (źródło: Ekologia.pl)

        Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem multimedialnym „Oznaczenia substancji niebezpiecznych". Wykonaj polecenia nauczyciela (źródło: Eduelo.pl).

        Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dla nauczyciela: artykuł „Zagrożenia chemiczne wczoraj i dzisiaj” (autor: prof. dr hab. Władysław Kubiak, Wydział Inżynierii Materiałowej i Ceramiki, AGH w Krakowie)

        Typ materiału: Tekst

Temat 23. Ja i moje ciało (V). Choroby zakaźne i zapobieganie im

Opisuję drogi wnikania czynników chorobotwórczych do organizmu człowieka. Omawiam sposoby zapobiegania chorobom.

  • Zapoznaj się z częścią 3. materiału do lekcji z Epodręcznika „Co robić, aby się nie zarazić?".

        Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Tajemnice przyrody 4. Choroby, którymi można zarazić". Dowiedz się o chorobach przenoszonych drogą oddechową. Zastanów się jak skutecznie zapobiegać zachorowaniu? (źródło: flipbook Nowa Era).

        Typ materiału: Tekst

  • Materiał dla nauczyciela: przykładowy scenariusz lekcji „Kiedy zachorujesz” (autorka: Wioletta Możdżan- Kasprzycka, SP w Dukli)

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Materiał dla nauczyciela: prezentacja „Choroby zakaźne”, do częściowego wykorzystania podczas lekcji (źródło: Edukator.pl)

        Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Poradnik dla nauczyciela „Pierwszy dzwonek” do wykorzystania w części dla uczniów szkół podstawowych (autorki: dr n. med. Ewa Talarek, autorka artykułów naukowych poświęconych chorobom zakaźnym i szczepieniom; Gabriela Gajewska – scenariusz zajęć lekcyjnych w szkole podstawowej.)

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Materiał pomocniczy dla nauczyciela „Zapobieganie chorobom zakaźnym i pasożytniczym w podróży” (autorka: dr hab. med. Ernest Kuchar; źródło: Medycyna Praktyczna. Portal dla Pacjentów).

        Typ materiału: Tekst

Temat 24. Ja i moje ciało (V). Uzależnienia

Wyjaśniam, co to są uzależnienia, podaję ich przykłady i opisuję konsekwencje. Uzasadniam, dlaczego nie należy przyjmować używek i środków energetyzujących oraz zbyt długo korzystać z telefonów komórkowych.

  • Przeczytaj tekst „ Co to jest używka?” przygotowany do lekcji z Epodręcznika „Używki". Naucz się opisywać, czym są używki, i wskazywać je.

        Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z częścią 1 materiału do lekcji z Epodręcznika „Uzależnienia". Wyjaśnij, co to jest uzależnienie. Przeczytaj tekst „ część 5. „Uzależnienie od leków". Spróbuj wyjaśnić, dlaczego nie należy bez potrzeby zażywać leków.

        Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Materiał dla nauczyciela: Przykładowy scenariusz lekcji „Uzależnienia są groźne – na tropie papierosów, alkoholu i gier komputerowych..” (źródło: ODN w Poznaniu, autorka: Marzanna Chobot-Kłodzioska)

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Materiał multimedialny dla nauczyciela „Współczesne uzależnienia” do wykorzystania animacji podczas lekcji/dyskusji z uczniami o uzależnieniach (źródło: www.psychologlublin.com.pl; Production: Thomas Meyer-Hermann)

        Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}