W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Recykling statków

 

W przypadku transgranicznego przemieszczania statków, jako odpadu celem ich recyklingu, zastosowanie ma rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przemieszczania odpadów. Rozporządzenie odnosi się zarówno do statków podnoszących banderę państwa członkowskiego UE, jak i statków podnoszących banderę państwa spoza UE.

W 2013 roku przyjęto rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 w sprawie recyklingu statków oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 i dyrektywę 2009/16 WE. Od momentu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia 1257/2013 statki podnoszące banderę państwa członkowskiego UE będą wyłączone z zakresu rozporządzenia (WE) 1013/2006, a będą podlegały tylko pod wymogi rozporządzenia (UE) 1257/2013. Terminy i zakres stosowania rozporządzenia (UE) 1257/2013 określone zostały w art. 32 tego rozporządzenia.

Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 1257/2013 statki o pojemności brutto większej lub równej 500 GT, podnoszące banderę państwa członkowskiego UE, będą mogły być poddane recyklingowi jedynie w zakładach, które będą się znajdować w europejskim wykazie zakładów recyklingu statków. Pierwsza edycja wykazu została opublikowana w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2323 z dnia 19 grudnia 2016 r. ustanawiającej europejski wykaz zakładów recyklingu statków zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 w sprawie recyklingu statków. Od chwili jej publikacji, zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 1257/2013, statki kierowane do recyklingu muszą posiadać wykaz materiałów niebezpiecznych. Ponieważ pierwsza edycja wykazu nie wypełniła jednak warunków, o których mowa w art. 32 ust. 1 lit. a rozporządzenia 1257/2013 (maksymalna roczna wielkość recyklingu statków w zakładach recyklingu statków umieszczonych w europejskim wykazie zakładów recyklingu statków nie stanowi więcej niż 2,5 mln ton masy statku pustego (LDT)), planowana jest już aktualizacja wykazu wiosną 2018 r. Należy się spodziewać, że warunki, o których mowa w art. 32 ust. 1 lit. a rozporządzenia 1257/2013 zostaną wówczas spełnione, a pełne stosowanie wymogów rozporządzenia rozpocznie się 6 miesięcy po tej dacie.

Rozporządzenie 1257/2013 przenosi na grunt prawa UE wymagania przyjętej w dniu 15 maja 2009 r. pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) Międzynarodowej konwencji z Hongkongu o bezpiecznym i ekologicznie racjonalnym recyklingu statków.

Konwencja z Hongkongu wprowadza regulacje dotyczące projektowania, budowy, eksploatacji i przygotowania statków do demontażu w taki sposób, aby ułatwić bezpieczny i ekologicznie racjonalny recykling bez szkody dla bezpieczeństwa i efektywności eksploatacyjnej statku. Dodatkowo konwencja z Hongkongu reguluje bezpieczną i ekologicznie racjonalną działalność zakładów recyklingu statków. Ustanawia także odpowiedni mechanizm egzekwowania prawa w zakresie recyklingu statków.

Konwencja z Hongkongu ma na celu zapobieganie, redukcję, i w miarę możliwości, eliminowanie zdarzeń spowodowanych przez recykling statków, które mogą szkodliwie wpływać na zdrowie ludzkie i środowisko.

Polska, jako państwo członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej, jest zobowiązana do wspierania inicjatyw tej organizacji zmierzających do uregulowania zagadnień dotyczących ochrony środowiska morskiego, w tym bezpiecznego i ekologicznego recyklingu statków. W związku z powyższym w październiku 2017 r. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpoczęło przygotowania do ratyfikacji konwencji z Hongkongu. Przewiduje się, że ratyfikacja konwencji zostanie zakończona w połowie 2018 r.

Osoby odpowiedzialne za udzielanie informacji osobom fizycznym lub prawnym, zgodnie z art. 19 Rozporządzenia (EU) nr 1257/2013:

  • W zakresie zakładów recyklingu statków

Michał Ambroziewicz
Ministerstwo Środowiska
Departament Gospodarki Odpadami
ul. Wawelska 52/54, 00-920 Warszawa
tel. 22 369 24 11, e-mail: michal.ambroziewicz@mos.gov.pl

  • W zakresie statków

Ewa Makowska
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Departament Gospodarki Morskiej
ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa
tel. 22 583 85 90, e-mail: ewa.makowska@mgm.gov.pl

Informacji w zakresie rozporządzenia nr 1013/2006 udziela:

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska
Departament Kontroli Rynku
Wydział Transgranicznego Przemieszczania Odpadów
ul. Wawelska 52/54, 00-920 Warszawa, tel. 22 579 22 71

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
23.05.2018 09:20 Piotr Gmurczyk
Pierwsza publikacja:
23.05.2018 09:20 Piotr Gmurczyk
{"register":{"columns":[]}}