Wymagania wobec armatorów i daty obowiązywania wymogów
Na wodach państw, które konwencję ratyfikowały (tzw. państw-stron konwencji) jej wymogi obowiązują w terminie wynikającym z ratyfikacji konwencji przez dane państwo, nie wcześniej niż od 8 września 2017 r. Jednocześnie w myśl art. 3 ust. 3 konwencji BWM od dnia jej wejścia w życie (8 września 2017 r.) statki państw nie będących stronami konwencji muszą liczyć się z koniecznością przestrzegania jej wymogów zgodnie z zasadami w niej przewidzianymi przebywając w portach i na wodach państw-stron konwencji.
Od dnia 8 września 2017 r. statki objęte wymogami konwencji BWM o pojemności brutto GT 400 i większej, wyłączając ruchome platformy, FSU (pływające obiekty magazynowe) i FPSO (pływające obiekty produkcyjno – magazynowo – przeładunkowe), zgodnie z postanowieniami Rozdziału E załącznika do konwencji BWM będą podlegać przeglądom i certyfikacji. Statki podnoszące banderę państwa-strony konwencji zobowiązane będą zgodnie z art. 3 konwencji uzyskać Certyfikat Postępowania z Wodami Balastowymi wydany w oparciu o Plan postępowania z wodami balastowymi oraz prowadzić Książkę zapisów balastowych. Statki państw nie będących stronami konwencji nie będą mieć możliwości uzyskania certyfikatu, ale mają możliwość uzyskania zaświadczenia o zgodności z wymaganiami konwencji (statement of compliance).
Obowiązki instalacji systemów obróbki wód balastowych wejdą w życie od 8 września 2019 r.
W związku z opóźnieniem wejścia w życie konwencji BWM, daty obowiązywania wymogów określone w prawidle B-3 załącznika do konwencji uległy dezaktualizacji. W tym kontekście oraz z uwagi na brak możliwości wprowadzenia poprawek do konwencji, przed jej wejściem w życie, podczas 28. sesji Zgromadzenia Ogólnego IMO w dniu 4 grudnia 2013 r. zatwierdzono rezolucję A.1088(28), która dostosowała terminy obowiązywania standardów postępowania z wodami balastowymi do terminów przeglądu dla odnowienia świadectwa o zapobieganiu zanieczyszczaniu olejami (IOPP), o którym mowa w Załączniku I do konwencji MARPOL.
W wyniku dalszych uzgodnień ostateczne daty wejścia w życie standardu D-1 i D-2 określone zostały podczas posiedzenia Komitetu MEPC 71, w dniach 3-7 lipca 2017 r. Zgodnie z nowym harmonogramem statki zbudowane w dniu lub po 8 września 2017 r. będą musiały spełniać wymogi konwencji BWM od dnia oddania ich do eksploatacji. Statki istniejące w momencie wejścia w życie konwencji BWM będą zobowiązane do postępowania z wodami balastowymi zgodnie ze standardem D-2 w zależności od daty ostatniego przeglądu dla odnowienia świadectwa IOPP. Okres wprowadzania standardu D-2 dla statków obejmie lata 2017-2024. Projekt zmian do prawidła B-3 zatwierdzony przez komitet MEPC 71 odnosi się również do terminów dostosowania statków, które nie podlegają wymogom certyfikacji i przeglądów zgodnie z prawidłem E-1 załącznika do konwencji BWM, tj. zbiornikowców olejowych o pojemności brutto poniżej 150 oraz pozostałych statków o pojemności brutto poniżej 400. Statki te powinny spełniać wymogi konwencji BWM od dnia wskazanego przez administrację państwa bandery, nie później jednak niż od dnia 8 września 2024 r. Wobec statków podnoszących polską banderę data ta wskazana zostanie w ustawie o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki.
- Ostatnia modyfikacja:
- 15.01.2018 12:45 Piotr Gmurczyk
- Pierwsza publikacja:
- 15.01.2018 12:45 Piotr Gmurczyk