Informacje ogólne
Co to jest służba cywilna? Służba cywilna to przede wszystkim ludzie - członkowie korpusu służby cywilnej. Naszym zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania administracji rządowej, niezależnie od sytuacji politycznej i zmian rządów.
Podstawowe pojęcia w służbie cywilnej
- Korpus służby cywilnej – pracownicy zatrudnieni na następujących stanowiskach urzędniczych: wyższych stanowiskach w służbie cywilnej, stanowiskach średniego szczebla zarządzania, stanowiskach koordynujących, samodzielnych, specjalistycznych oraz wspomagających.
- Pracownik służby cywilnej – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej.
- Urzędnik służby cywilnej – osoba zatrudniona na podstawie mianowania, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej.
- Osoba zajmująca wyższe stanowisko w służbie cywilnej – osoba zatrudniona na podstawie powołania w służbie cywilnej.
- Członek korpusu służby cywilnej – osoba, która jest pracownikiem służby cywilnej, urzędnikiem służby cywilnej lub jest zatrudniona na wyższym stanowisku w służbie cywilnej.
Jakie są cele i zadania służby cywilnej?
Budowa nowoczesnego państwa, wzrost efektywności działania jego organów i przede wszystkim zadowolenie społeczeństwa to najważniejsze cele i zadania, które mają wypełnić członkowie korpusu służby cywilnej. Zadania służby cywilnej są różnorodne i dotyczą niemal wszystkich dziedzin naszego życia.
Kto jest kim w służbie cywilnej?
Prezes Rady Ministrów
Jest konstytucyjnym zwierzchnikiem służby cywilnej. To właśnie premier powołuje i nadzoruje pracę szefa służby cywilnej.
Szef Służby Cywilnej
Jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach służby cywilnej. Obsługę Szefa Służby Cywilnej oraz Rady Służby Publicznej zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – przede wszystkim Departament Służby Cywilnej, a także inne departamenty (np. Departament Prawny, Departament Spraw Obywatelskich). Szef Służby Cywilnej realizuje zadania określone w ustawie przy pomocy dyrektorów generalnych urzędów.
Rada Służby Publicznej
Organ opiniodawczo-doradczy przy Prezesie Rady Ministrów. Do jej zadań należy m.in wyrażanie opinii w sprawach dotyczących służby cywilnej przedstawianych jej przez Prezesa Rady Ministrów lub Szefa Służby Cywilnej oraz z własnej inicjatywy.
Podstawy prawne funkcjonowania służby cywilnej
Służba cywilna funkcjonuje na podstawie m. in.:
- Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483),
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. 2022 poz. 1691).
Działania służby cywilnej regulują także inne ustawy oraz liczne rozporządzenia i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i Szefa Służby Cywilnej. Mogą je Państwo znaleźć na tej stronie.